دفاع ازدپوی قطعات خودرو
عبدالرحیم کردی، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه دپوی کالا در محدوده منطقه آزاد طبیعی است، به دفاع از دپوی کانتینرهای حاوی قطعات خودروسازان پرداخته وگفت: اساسا مناطق آزاد محل دپوی کالاها هستند، دپوی 3 هزار کانتینر قطعات خودروهای سایپا و ایران خودرو در منطقه آزاد چابهار هیچ مشکلی ندارد و نمی دانم طرح این موضوع از چه بابی بوده است. این دیدگاه مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با رویکرد درآمدزایی از طریق دریافت هزینه انبارداری و ماندگاری کالا در گمرکات و فارغ از فلسفه وجودی اصلی گمرکات و اینگونه مناطق مطرح شده است. گرچه هزینههای انبارداری یکی از منابع درآمدی گمرکات کشور است اما در نهایت این مصرفکنندگان کالا هستند که هزینههای تحمیل شده به محصول نهایی از طریق دموراژ (ماندگاری کالا در کشتی) یا هزینه انبارداری از طریق دپوی کانتینرهای کالا در گمرکات را پرداخت میکنند. با این روند دفاع ازدپوی قطعات مورد نیاز دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور آن هم در شرایطی که کمبود قطعات موجب دپوی 120هزار خودرو ناقص در کف خطوط تولید این شرکتها شده و قیمت خودروهای داخلی به دلیل کاهش عرضه رشد نجومی داشته است،چندان موجه نیست. به اذعان اغلب مسئولان و کارشناسان صنعت حملونقل نیز بنادر و گمرکات کشورمحل عبور و نه دپوی کالاست. همچنین ماندگاری طولانیمدت کالاها در گمرکات و مناطق آزاد علاوه بر تحمیل زیانهای ناشی از افت کیفی و ضایعشدن برخی کالاها، چرخه لجستیک و نظام تامین کالا را با مشکل مواجه کرده و منشاء مفاسد نظام توزیع است. بر این اساس سازمان بنادر طی سالهای گذشته جریمههای سنگینی را برای ماندگاری کالا در بنادر لحاظ کرده و همه تلاشها در جهت تسهیل روند تخصیص ارز و رویههای گمرکی برای ترخیص سریعتر کالاهای وارداتی از گمرکات و بنادر کشور است و در چنین شرایطی دفاع از دپوی کانتینرهای حاوی قطعات خودروهای داخلی در گمرکات کشور، چندان منطقی نیست.