• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 12 اسفند 1397
کد مطلب : 49551
+
-

کشمیر در خط آتش

درگیری هند و پاکستان در منطقه کشمیر از سر گرفته شد

آسیا
کشمیر در خط آتش

 درگیری نظامیان هند و پاکستان در 2 سوی خط موقت مرزی موسوم به خط کنترل در منطقه مورد مناقشه کشمیر، هزاران نفر از مردم ساکن در مناطق مرزی را آواره کرده است.
به گزارش الجزیره، دور تازه درگیری‌ها از نیمه‌شب جمعه و بامداد شنبه آغاز شد. در این درگیری‌ها که ابتدا با حملات خمپاره‌ای در 2 سوی خط کنترل آغاز شد و سپس با درگیری‌های پراکنده با سلاح‌های سبک ادامه پیدا کرد، دست‌کم 2 سرباز پاکستانی و 6 غیرنظامی در منطقه تحت کنترل هند کشته شده‌اند.
از صبح دیروز مقام‌های نظامی در هند و پاکستان یکدیگر را به آغاز درگیری‌ها متهم می‌کردند. همزمان، مقام‌های سیاسی هر کشور، طرف مقابل را به نقض توافق آتش‌بس میان دو کشور که در سال2003 به امضا رسید، متهم کردند. با ادامه درگیری‌ها، تنش تازه میان 2 همسایه اکنون وارد ششمین روز می‌شود و 2 کشور را عملا در آستانه پنجمین جنگ خود قرار داده است. هند و پاکستان طی 7 دهه گذشته یعنی از زمانی که پاکستان از هند مستقل شده است، درگیر 4 جنگ شده‌اند. 3 جنگ از این 4 جنگ بر سر منطقه کشمیر بوده است.
درگیری‌های تازه از روز سه‌شنبه و با حمله یک جنگنده هندی به خاک پاکستان آغاز شد. هند اعلام کرد به تلافی حمله تروریستی گروه جیش محمد که در خاک پاکستان مستقر است، دست به این حمله زده است. حمله جیش محمد به یکی از پایگاه‌های نظامی هند در کشمیر، 40 کشته بر جا گذاشت. حمله هند به پاکستان با ورود یک جنگنده پاکستانی به خاک هند و حمله به نقاط خالی از سکنه روبه‌رو شد. این اقدام با مقابله یک جنگنده هندی و تعقیب هواپیمای متجاوز تا حریم هوایی پاکستان دنبال شد که در پی آن جنگنده هندی هدف جنگنده‌های پاکستانی قرار گرفت.

آغاز آوارگی دوباره مردم
در پی سقوط جنگنده هندی، خلبان آن از سوی نیروهای ارتش پاکستان بازداشت اما روز جمعه طی توافق دوطرف به مقام‌های هندی تحویل داده شد. درگیری‌های تازه در مرز کشمیر، با وجود بازگشت خلبان هندی به کشورش اتفاق افتاده است. آغاز درگیری‌ها از هفته گذشته باعث شد تا برخی روستانشینان در نزدیکی خط کنترل که پیش از این هم تجربه جنگ و درگیری در این منطقه را داشته‌اند، خانه‌های خود را رها کرده و از منطقه خارج شوند. درگیری‌های دیروز که به گزارش روزنامه‌های محلی با شلیک بی‌هدف سربازان در 2 طرف مرز به روستاهای طرف مقابل همراه بوده، باعث شده تا خانواده‌های بیشتری خانه‌های خود را ترک کرده و آواره دیگر مناطق شوند. شلیک خمپاره از سوی دوطرف، به وحشت مردم نسبت به جدی‌تر شدن درگیری‌ها دامن زده است.  با ادامه درگیری‌ها، احتمال ورود 2 کشور به یک جنگ تمام‌عیار افزایش پیدا کرده است. بحران تازه در روابط هند و پاکستان از سال 1999 تاکنون بی‌سابقه بوده است. در آن سال، نیروهای نظامی پاکستان پایگاه‌های نظامی هند در منطقه مرزی در جامو و کشمیر را تصرف کردند. حملات هوایی و زمینی هند باعث عقب‌نشینی پاکستان از این مواضع شد. هند همان سال یکی از هواپیماهای نیروی دریایی پاکستان را هم هدف قرار داد که به مرگ تمامی 16 سرنشین آن منجر شد.
درحالی‌که نظامیان هند و پاکستان در منطقه کشمیر به‌طور پراکنده با یکدیگر درگیر شده‌اند و سیاسیون دوطرف نیز درگیر جنگ لفظی هستند، مردم 2 کشور نیز در شبکه‌های اجتماعی به رویارویی با هم برخاسته‌اند. طی روزهای گذشته دوطرف با انتشار تصاویر حمله به طرف مقابل و همچنین پست‌هایی مبنی بر ضرورت انتقام‌گیری، به تنش موجود دامن زده‌اند. به عقیده بسیاری از تحلیلگران، حتی اقدام ارتش پاکستان در حمله تلافی‌جویانه به خاک هند، ناشی از فشار افکار عمومی بوده است. این روزها، فریاد جنگ بیش از هر زمان دیگری طی یک دهه اخیر میان هند و پاکستان بلند است.

این خبر را به اشتراک بگذارید