• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 8 اسفند 1397
کد مطلب : 49295
+
-

قیمت واقعی پراید در کشورهای خارجی و همسایه ایران چقدر است؟

پراید برابر با فورد

عراقی‌‌ها پراید را 3میلیون تومان می‌خرند؟

موسی تقی‌زاده

درباره قیمت خودروهای تولید داخل و صادراتی به کشورهای دیگر به‌خصوص عراق همیشه حرف و حدیث زیاد بوده. قبلا منوچهر منطقی- مدیرعامل اسبق ایران‌خودرو- معتقد بود قیمت خودروهای صادراتی به این علت پایین‌تر است که عوارض پلاک، بیمه و... وجود ندارد  اما بعدا معلوم شد که این حرف خیلی هم درست نیست و سفر مردم به عراق و کشورهای دیگر نشان می‌داد قیمت خودروهای ایرانی مثل پراید و سمند در این کشورها خیلی با ایران متفاوت است. مثلا بهار سال91، عراقی‌ها هر پراید صفرکیلومتر را حدود 7میلیون تومان خرید و فروش می‌کردند؛ تفاوتی که هیچ وقت معلوم نشد به چه دلیل است. هر چند رقابت می‌تواند دلیل اصلی آن باشد؛ چیزی که در ایران معنا ندارد.

اردیبهشت امسال، محسن جهرودی- مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا- اعلام کرد که هر پراید در عراق به قیمت 4هزار و 250دلار به فروش می‌رسد. آن موقع این رقم با دلار 4200تومانی حدود 17میلیون و 850هزار تومان درمی‌آمد و پراید در بازار ایران حدود 22میلیون تومان قیمت داشت. او دلیل این اختلاف را کسر عوارض پلاک و بیمه و البته مجهز نبودن پراید صادراتی به کیسه هوا و ترمز ای‌بی‌اس دانست. البته اطلاعات کسب شده از بازار عراق نشان می‌دهد که همان موقع پراید صفر کیلومتر حدود 5500دلار در عراق خرید و فروش می‌شد. این در حالی است که در نمایشگاه سایپا در سال 2018 در عراق، قیمت پراید 6800دلار اعلام شده بود. این در حالی است که با همین پول و البته کمتر از آن، عراقی‌ها گزینه‌های بسیار بهتری دارند. یک فورد فیستا مدل 2015با 30هزار کیلومتر کارکرد تنها 6هزار دلار قیمت دارد. یک نیسان ورسا مدل 2017 با 6هزار کیلومتر کارکرد هم فقط 5500دلار قیمت دارد و این یعنی فروش پراید با این اعداد و ارقام اصلا منطقی به‌نظر نمی‌رسد. اوضاع وقتی بدتر می‌شود که قیمت تمام‌شده پراید در ایران با توجه به بالا رفتن قیمت دلار، 30میلیون تومان را هم رد کرده است. البته این را هم یادتان باشد که احمد قلعه‌بانی- مدیرعامل اسبق سایپا- در دهه 80 گفته بود که پراید هیچ ارزبری خارجی ندارد و تماما در ایران تولید می‌شود.

پراید دست دو چند؟

پرایدی که حالا حدود 50میلیون تومان خرید و فروش می‌شود در مدل‌های پایین‌تر هم با افزایش قیمت روبه‌رو بوده. حالا یک پراید مدل 91، بالای 30میلیون تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که در سایت mredy.com که مربوط به فروش وسایل دست‌دوم در عراق است، یک پراید مدل 91 حدود 13میلیون تومان قیمت دارد؛ این یعنی تقریبا یک سوم قیمت در ایران. البته ظاهرا پراید در عراق بازار دست دوم چندان رونقی ندارد و برای پیدا کردنش باید کلی سایت‌های عراقی را زیر‌و‌رو کرد. غیر از عراق اما پراید به کشورهای دیگری مثل آذربایجان هم صادر می‌شود که طبق ادعای مدیران سایپا در این کشور هر پراید 8هزار دلار فروخته می‌شود و معلوم نیست وقتی می‌شود با این رقم یک میتسوبیشی میراژ 2017، یک شورولت اسپارک 2017و البته یک مزدا 3سری جدید مدل 2012را به قیمت 5500دلار خرید چرا باید سراغ پرایدی رفت که هیچ آپشنی ندارد و برای صادرات بدون آپشن‌تر هم می‌شود؟ معادله‌ای که هیچ‌کس جوابش را نمی‌داند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید