• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 8 اسفند 1397
کد مطلب : 49299
+
-

پرایدداری چقدر هزینه دارد؟

کم خرج دوست داشتنی

لوازم مصرفی و یدکی مربوط به پراید از سایر خودروها ارزان‌تر است

کم خرج دوست داشتنی

مائده امینی 

پراید از آن خودروهای محبوب داخلی است، کم خرج و بدون حاشیه. اگر صاحب یک پراید تمیز هستید و اهل مدام تصادف کردن هم نیستید، گاهی تا یک سال فقط باید برای تعویض روغن، فیلتر سوخت یا نهایتا لنت ترمز، سراغ تعمیرکار بروید. هزینه نگهداری از این ماشین، به شکل دلپذیری پایین است. با وجود اینکه امروز خرید این خودرو تبدیل به رویای دهک‌های درآمدی پایین جامعه شده، هنوز قطعات داخلی و خارجی پراید نسبت به سایر خودروها قیمت پایین‌تری دارد. فراوانی لوازم یدکی پراید هم مزید بر این علت شده تا نگهداری از آن را آسان و ارزان کند. 

با همه این اوصاف به طور میانگین اگر یک راننده پراید به شکل استانداردی از آن استفاده کند و سالانه 20هزار کیلومتر راه برود، ماهانه بین 200 تا 300هزار تومان ( بدون احتساب استهلاک) خرج خودروی خود می‌کند. البته این در حالی است که تورم کنونی ثابت بماند یا با آهنگی منطقی افزایش پیدا کند. اگر قرار باشد هر سال 10درصد به نرخ تورم اضافه شود، میانگین هزینه نگهداری پراید به 500هزار تومان در ماه هم خواهد رسید. 

از هزینه بیمه تا تعویض لنت ترمز 

مبنای محاسبات برآورد هزینه‌های یک دستگاه پراید چگونه  بوده؟ در سال97، هزینه بیمه کردن هر پراید (بدون تخفیف)‌ 990هزار تومان بوده است، اگر سالانه به طور میانگین حق بیمه ثالث 10درصد بیشتر شود بعد از 3سال شما 3میلیون و 390هزار تومان برای بیمه کردن پراید خود پرداخته‌اید. هزینه 3سال سوخت‌گیری پراید با کارکرد استاندارد سالانه 20هزار کیلومتر، ( اگر قیمت بنزین ثابت بماند) یک میلیون و 280هزار تومان آب می‌خورد. هزینه 3سال تعویض روغن با همین فرمول، یک‌میلیون و440هزار تومان، تعویض باتری 350هزار تومان، تعویض وایر، 100هزار تومان، تعویض دیسک و صفحه 800 هزار تومان و تعویض لنت ترمز جلو و عقب 690هزار تومان تمام می‌شود. 

در مجموع شما برای 3سال حدود 8 میلیون تومان برای خودروی خود هزینه کرده‌اید و این به این معناست که پراید ماهانه بیش از 200هزار تومان خرج روی دست شما گذاشته است. 

در این میان البته هزینه‌هایی مثل شکستگی پیستون( بین یک میلیون و 400 تا 3میلیون و 500هزار تومان)، تعمیر اساسی گیربکس( یک میلیون و 500 تا 2میلیون تومان) و تعمیر اساسی موتور(بین 3میلیون تا 4میلیون تومان) و تصادف‌های احتمالی، احتساب نشده است. 

همچنین اگر شما بیش از 20هزار کیلومتر در سال از پراید خود کار می‌کشید، طبعا هزینه‌های نگهداری آن را هم به شکل تساعدی زیاد کرده‌اید. 

این خبر را به اشتراک بگذارید