• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 8 اسفند 1397
کد مطلب : 49282
+
-

چقدر از انواع پراید در کشور وجود دارد؟

خانواده پرجمعیت

یک سوم خودروهای ایران از خانواده پراید است

خانواده پرجمعیت

نیلوفر شادان

خودرویی که قرار بود به‌زودی از گردونه تولید خارج شود همچنان در رتبه اول پرتقاضاترین و پرفروش‌ترین خودروی تولیدی کشور جای گرفته و بنا ندارد این سکو را به خودروی دیگری واگذار کند.

بنا بر آمار تولید خودروهای سواری کشور که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه و تدوین می‌شود، پراید پرتیراژترین خودروی تولیدی داخل کشور است که با وجود بحث و جدل‌های بسیاری که درخصوص خروج آن از خط تولید صنعت خودرویی کشور می‌شود هنوز این خودروی ناایمن با فروش بالای خود رتبه اول پرفروش‌ها را به لحاظ تعداد به نام خود ثبت کرده است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که بازار خودرو ایران پتانسیل بسیار بالایی در بخش تقاضا دارد، اما به‌دلیل انحصار موجود در بازار کشور مشتریان حق انتخاب گسترده ندارند و قدرت خرید آنها موجب شده که تقاضا برای خرید خودروهای ارزان‌تر بیشتر باشد. پراید، پژو 405 و پژو 206، 3 خودرویی هستند که بالاترین سهم تولید و فروش را در کشور دارند. اگرچه این روزها به‌دلیل جهش نرخ ارز رکود در بازار حاکم شده اما پراید همچنان سهم بالایی در تولید دارد و بیشترین فروش هم از آن این خودرو شده است.

فربد زاوه کارشناس خودرو در این‌باره به همشهری درنگ می‌گوید: پراید خودرویی است که تولید آن در اصل در شرکت مزدا ژاپن به سفارش فورد طراحی شد و نسل اول این خودرو با نام مزدا 121 در ژاپن و با نام فورد فستیوا در آمریکای شمالی فروش رفت اما بعد از آنکه امنیت و ایمنی این خودرو زیر سؤال رفت این کره‌ای‌ها بودند که شروع به تولید پراید کردند و با طراحی پراید صندوق‌دار این خودرو به کشور ما وارد شد. بعد از ورود پراید به ایران در سال 72 شرکت سایپا طرح و مدل‌های دیگری را با نام پراید به اجرا درآورد اما هیچ وقت این محصول به محصول امنی تبدیل نشد.

او اضافه می‌کند: خودروی پراید به‌دلیل ارزانی پرتیراژ‌ترین خودروی ایران بوده و هست به‌خصوص بعد از حذف پیکان این محصول جایگزین آن شد و بیشترین خواهان را پیدا کرد. هم‌اکنون بیش از 2دهه است که پراید در ایران در مدل‌های مختلف تولید و به فروش می‌رسد و بعد از پیکان از قدیمی‌ترین خودروهای بازار کشور به‌حساب می‌آید.

هم‌اکنون پراید در مدل‌های نسیم (پراید هاچ‌بک)، صبا (پراید سدان) و سایپا ۱۳۲ و سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۱۱ و سایپا ۱۴۱ و وانت پراید (سایپا ۱۵۱) در ایران وجود دارد و 33درصد از سهم خودروهای کشور را از آن خود کرده است.

زاوه با اشاره به اینکه هم‌اکنون خانواده ایکس 100 بیشترین سهم تولید را در کشور دارد می‌گوید: 30درصد بازار خودرو از آن خانواده ایکس 100 است. در زمستان سال 89 شرکت سایپا تولید پراید را براساس پلتفرم ایکس 100 آغاز کرد و محصولات خود را با نام‌های جدید سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۴۱ تولید می‌کند.

او در ادامه می‌گوید: هم‌اکنون با افزایش قیمت خودرو در داخل کشور، کسانی که قدرت خرید خودروهایی بالاتر از پراید را داشتند مثلا می‌توانستند پژو بخرند توان خرید آن را از دست داده و به سمت خرید پراید روی آورده‌اند بنابراین خودرویی که باید از گردونه تولید خارج می‌شد تولید و فروش بیشتری پیدا کرد.

در شرایطی پراید همچنان رتبه بالایی در جدول خودروهای پرفروش بازار خودرو دارد که این خودرو به‌دلیل افزایش استانداردها از سوی سازمان استاندارد امسال باید با بازار خودرو کشور خداحافظی می‌کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید