• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 6 اسفند 1397
کد مطلب : 48972
+
-

چه بیماری‌هایی از طریق دست‌ها منتقل می‌شوند؟

دست‌ات را به من نده

مریم سمائی

ارتباط گرم و اطمینان‌بخشی که انسان‌ها از طریق دست دادن با هم برقرار می‌کنند یکی از ضروریات تعامل و هماهنگی اجتماعی محسوب می‌شود که قدمت آن شاید به دوران خلقت انسان بازمی‌گردد. اما همین دست دادن گاهی به ضرر افراد تمام می‌شود چرا که آنها فراموش می‌کنند بهداشت عمومی را با دقت بیشتری درباره دست‌های خود رعایت کنند. متخصصان معتقدند که آلودگی‌ها و ویروس‌ها در تماس با سطوح مختلف روی دست‌ها می‌مانند بنابراین دست دادن بیشتر از روبوسی موجب انتقال بیماری‌ها می‌شود.

افشین محمدعلیزاده، پزشک و دانشیار عفونی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهیدبهشتی در این‌باره به درنگ می‌گوید: «یکسری از بیماری‌های تنفسی که در فصل سرما شایع می‌شود مانند انواع سرماخوردگی‌، آنفلوآنزا و... بیشتر از طریق دست منتقل می‌شود. تمام ویروس‌هایی که از رده سرماخوردگی هستند، از راه دست می‌توانند منتقل شوند. ماندگاری ویروس روی پوست دست برای بیش از 7ساعت موجب می‌شود که بیماری از فرد بیمار به فردی که با او دست داده است منتقل شود».

او به بیماری‌های گوارشی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «بعضی از بیماری‌های گوارشی شامل میکروب‌هایی نظیر انواع شیگلا، سالمونلا، اشرشیاکلای هم می‌تواند از طریق دست دادن منتقل شود. اگر افراد بعد از خروج از دستشویی دستشان را به‌طور کامل نشویند و این میکروب روی سطح دست باقی بماند به‌طور حتم از طریق دست منتقل می‌شود».

محمد علیزاده درباره محیط‌هایی مثل بیمارستان‌ها که محل تجمع میکروب‌ها و ویروس‌ها هستند هم توضیح می‌دهد: در فضاهای بیمارستانی بسیاری از بیماری‌های میکروبی مقاوم از طریق دست همکارانی که در واحدهای درمانی کار می‌کنند به بیماران منتقل می‌شود؛ به همین دلیل است که در تمام دنیا رعایت بهداشت دست در بیمارستان یک قانون است.

او به باورهای غلط درباره انتقال بیماری از راه دست هم اشاره می‌کند و می‌گوید: بعضی از افراد به‌دلیل نداشتن آگاهی، از دست دادن با افرادی که به بیماری‌های پوستی، هپاتیت، اچ‌آی‌وی و... مبتلا هستند امتناع می‌کنند این در حالی است که دست دادن هیچ تأثیری در انتقال این بیماری‌ها ندارد؛ چرا که هپاتیت و اچ‌آی‌وی تنها از راه خون منتقل می‌شود. بیماری‌های پوستی هم هیچ راه انتقالی ندارد بنابراین اینکه گفته می‌شود این بیماری از طریق تماس منتقل می‌شود تنها یک باور اشتباه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید