• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 6 اسفند 1397
کد مطلب : 48995
+
-

گران‌قیمت‌‌ترین دست‌های دنیای هنر کدام‌ها هستند؟

شکستن رکورد گینس با قطعه زنبور عسل

اگر لئوناردو داوینچی زنده بود، گران‌‌ترین دست‌های روی زمین را داشت

نیلوفر جلالی



روی بعضی دست‌ها نمی‌توان قیمت گذاشت؛ مثلا دست‌های یک فرشباف که یک سال شبانه‌روز با نخ‌های رنگارنگ پشت یک دار قالی دانه به دانه تارها را به پودها گره زده و در آخر شاهکاری بی‌نظیر از طرح و نقش را در یک قالی بر جا گذاشته است. یا مثلا نمی‌توان روی دست‌های یک ویولنیست که 70سال روی صحنه بهترین قطعه‌ها را با بهترین تکنیک‌ها اجرا کرده است، هیچ قیمتی گذاشت. فهرست گران‌قیمت‌ترین دستان هنرمند تاریخ بدون شک می‌تواند ادامه پیدا کند؛گران‌قیمت‌ترین دستان آشپز، گران‌قیمت‌ترین دستان آرایشگران یا هنرمندان صنایع‌دستی و خیلی رشته‌ها و هنرهای دیگر. اما در اینجا به ذکر چندنمونه آن بسنده می‌کنیم.

در عالم نقاشی می‌گویند داوینچی صاحب گران‌ترین دست‌هاست، البته دیگر خود آن دست‌ها در عالم وجود نیستند. اما آثار خلق‌شده توسط آن دست‌ها باقی است و گران‌ترین هنرها به شمار می‌رود. تابلوی پرتره معروف عیسی مسیح که توسط داوینچی نقاشی شده، در یک حراجی با قیمت 450میلیون دلار به فروش رسید و رکورد قبلی در دنیای حراجی را که متعلق به دست‌های یک نقاش دیگر بود، شکست. رکورد قبلی گران‌ترین اثر هنری که در حراجی به فروش رفت متعلق به دستان هنرمند پیکاسو بود. نقاشی «زنان الجزایری» به ارزش 179میلیون دلار در سال2015 به فروش رسیده بود. اگر داوینچی و پیکاسو هنوز بودند، قطعا صاحب گران‌ترین دست‌های تاریخ بودند.

می گویند یک ویولن نیاز دارد که همواره نواخته شود تا بر قدمت و قیمت آن افزوده شود. درباره ویولنیست‌ها هم این ادعا صدق می‌کند. ویولنیست‌های زیادی مثل پابلو دوساراساته، فریتز کریسلر، برونیسلاو هوبرمان، یاشا هیفتز و خیلی‌های دیگر بدون شک صاحب هنرمندترین دست‌های زمین بوده‌اند و در نوع خود افسانه به‌شمار می‌آمدند. امروز و در دنیای معاصر نیز بعضی از نوابغ ویولن که دست‌های آنها می‌تواند جزو گران‌ترین دست‌های زمین شمرده شود، زندگی می‌کنند. یکی از آنها دیوید گرت، ویولنیست اهل لندن است که توانست رکورد گینس را در سرعت نواختن ویولن بشکند. او قطعه زنبور عسل را در 18ثانیه نواخت و پرسرعت‌ترین ویولنیست تاریخ نام گرفت. اما اگر بخواهیم از گران‌ترین دست‌های تاریخ ویولن نام ببریم، بی‌شک نیکولو پاگانینی در این فهرست جا دارد.این آهنگساز و نوازنده ویولن، ویولا و گیتار، اهل ایتالیا و از نامدارترین و بزرگ‌ترین نوازندگان ویولن در تاریخ موسیقی است. او با ابداع تکنیکی بدیع در نواختن ویولن، انقلاب عظیمی در نوازندگی این ساز برپا کرد.

در میان پیانیست‌ها نیز شوپن، بتهوون، شوبرت، موتزارت و خیلی‌های دیگر بدون شک اگر زنده بودند صاحب گران‌ترین دست‌های دنیا می‌شدند. اما در میان نوازندگان پیانو، امروز نیز دست‌‌هایی وجود دارند که جادو می‌آفرینند و خیلی‌ها برای شنیدن این دست‌ها سالن‌های کنسرت را پر می‌کنند. مارتا آرخریچ را یکی از پیانیست‌های صاحب دستان جادویی می‌دانند. او اهل آرژانتین است و در ۱۹۶۵ در مسابقه بین‌المللی پیانو شوپن اول شد. تکنیک منحصربه‌فرد آرخریچ و اجراهای عمیق و پراحساسش شهرتی جهانی دارند.

گران‌قیمت‌ترین دست‌نوشته‌ای که تا به حال در یک حراجی فروخته شده است، کتاب مورمون است نوشته جوزف اسمیت در سال1830. این کتاب در سال2017 به قیمت 35میلیون دلار فروش رفت. می‌توان بر دستان جوزف اسمیت نام گران قیمت‌ترین نویسنده را گذاشت؟ بدون شک نویسندگان بزرگ‌تری از او وجود داشته‌اند که نمی‌توان بر دست‌نوشته‌های آنها قیمت گذاشت، اما یکی از افراد مشهوری که می‌توان عنوان یکی از گران‌قیمت‌ترین‌ها را به او داد، ویلیام شکسپیر است. یکی از دست‌نوشته‌های او که در سال1623 نوشته شده بود، در سال2001 در یک حراجی با قیمت 8میلیون دلار فروخته شد. جی کی رولینگ همچنان در صدر پرفروش‌ترین نویسندگان تاریخ قرار دارد و بی‌شک اگر او را صاحب یکی از گران‌قیمت‌ترین ذهن‌های تاریخ ندانیم، قطعا یکی از گران‌قیمت‌ترین دست‌ها را دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید