• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 6 اسفند 1397
کد مطلب : 49014
+
-

باورهای عمومی درباره دست‌ها چیست؟

داستان دست‌ها

شبنم سیدمجیدی

دستان انسان همان اعضایی بودند که کمک کردند تا ابزار مختلف برای پیشرفت تمدن بشر ساخته شود. دستان به ما کمک کردند تا همه کار کنیم؛ از ارتباط برقرار‌کردن تا خلق هنر و ساخت موسیقی. هر دست می‌تواند داستانی درباره زندگی یک فرد بگوید. بی‌شک دستان زنی که سال‌ها در مزرعه کار کرده، با دستان زنی آرایشگر که دائم قیچی به‌دست می‌گیرد، فرق دارد. دستان سیاه و پینه‌بسته یک کارگر معدن با دستان‌آفتاب سوخته یک راننده خیلی متفاوت است. هر دستی داستانی دارد و از هزاران سال پیش دست‌ها قصه‌های زندگی‌های زیادی را تعریف کرده‌اند. برای دست‌ها افسانه‌ها و خرافات و خیالات مختلفی نیز همواره ساخته‌اند.

از زمان پادشاهی ادوارد اقرارکننده (1042) در انگلستان می‌گفتند دست پادشاهان انگلستان قدرت شفابخشی دارد. از آن طرف، دست یک جنایتکار اعدامی وقتی هنوز روی چوبه دار بود، از بدنش جدا می‌شد، چرا که اعتقاد داشتند قدرت شفابخشی دارد. طبق افسانه‌های قدیمی این دست‌ها به صاحبانش قدرت انجام جنایت و دزدی داده بودند بدون اینکه از دستگیر شدن بترسند، پس دست مقدسی است.

دست‌ها، نماد قدرت و ابزاری برای شفابخشی، عدالت، برکت دهی و موهبت بوده‌اند. می‌گفتند دست راست دست شانس است و دست چپ بدشانسی، چرا که در باورهای مسیحیان، شیطان قبل از اینکه از آسمان به زمین تبعید شود، دست چپ(سمت چپ) خدا نشسته است. ژان دارک یا دوشیزه اورلئان قهرمان ملی فرانسه و قدیسه‌ای در کلیسای کاتولیک در جنگ صدساله ضد‌انگلستان رهبری فرانسوی‌ها را برعهده داشت. او در دادگاهی به جرم ضدیت با کلیسا محکوم شد و بعد به‌خاطر اینکه جرمش را بیشتر جلوه دهند می‌گفتند او چپ دست و جادوگر است. حتی این سنت که حلقه ازدواج در دست چپ قرار بگیرد، نخستین بار از سوی رومی‌ها آغاز شد تا از حلقه برای دفعه شیطان دست چپ استفاده کنند.

افسانه‌های قدیمی می‌گفتند دستان بزرگ و قطور، نشانه قدرت در شخصیت است. دست‌های کوچک و لاغر نشانه ضعیف و نحیف‌بودن شخصیت. دست‌های بلند نشانه ذات هوشمند است. دست‌های کوتاه نشانه بی‌دقتی است. هر کس دستانش پرموست نشانه لوکس و تجملی‌بودن اوست. هر کس دست‌های سردی دارد، صاحب قلب گرمی است. اگر کف دست راست شما بخارد، پول زیادی به‌دست می‌آورید. اگر کف دست چپ بخارد، پول از دست می‌دهید. 2نفر هرگز نباید با یک آب، دست‌هایشان را بشویند وگرنه باعث ایجاد جنگ بین آنها می‌شود و... .

افسانه‌ها درباره دست‌ها به همین جا ختم نمی‌شود. اندازه‌های هر کدام از انگشت‌ها درباره شخصیت افراد یک چیز می‌گوید؛ همانطور که خط و خطوط مختلف کف دست می‌تواند نشانه‌های مختلفی از شخصیت هر فرد یا تقدیر او باشد. خیلی‌ها هنوز هم به این افسانه‌ها و خرافات باور دارند و برمبنای داستان دست‌ها، زندگی‌شان را پیش می‌برند.

این خبر را به اشتراک بگذارید