• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
جمعه 3 اسفند 1397
کد مطلب : 48724
+
-

اعدام سلطان سکه، قیمت را کاهش داد؟

مُسکن اعدام

بررسی تغییر قیمت‌ها در بازار طی دوره فعالیت و دستگیری سلطان سکه

مُسکن اعدام

مائده امینی 

«یک روز مأمور زندان پیش من آمد و پرسید که سیگار می‌کشی؟ گفتم آره من سیگاری‌ام. جواب داد: از امروز می‌توانی راحت سیگار بکشی و از همان موقع بود که فهمیدم حکم‌ام قطعی شده است.»؛ اینها آخرین جمله‌های وحید مظلومین است. سحرگاه ِبیست و سوم آبان ‌ماه امسال، در شرایطی که قیمت هر سکه بهار آزادی از 4میلیون تومان عبور کرده بود، مظلومین معروف به سلطان سکه و همدستش به دار آویخته شدند. مجازات سنگینی که با همه انتقادها و اما و اگرها به سرانجام رسید اما بازار طلا را آرام نکرد. زمانی که سلطان سکه را در تیر ماه دستگیر کردند، قیمت هر سکه بهار آزادی بین 2میلیون و 700تا 2میلیون و 900هزار تومان نوسان داشت. سلطان سکه و همدستانش که به زندان افتادند، زمزمه‌هایی در جامعه و رسانه‌ها منتشر شد که سکه به‌زودی ارزان می‌شود؛ زمزمه‌هایی که در همان مرز شایعه ماند و سکه تا روز بیست‌و‌سوم آبان، درحالی‌که سلطانش در زندان بود، هر روز گران و گران‌تر شد و در نهایت به 4میلیون و 120هزار تومان رسید. او که سال‌های سال در بازار سکه پادشاهی و با یک اشاره قیمت‌ها را جابه‌جا می‌کرد، حالا در اوین زندانی شده بود اما در بند بودنش کاری از پیش نبرد که نبرد و التیامی بر زخم‌های بازار نشد.

نوسانات بازار ارز بعد از اعدام سلطان 

وحید مظلومین و محمد سالم را به‌عنوان دانه‌درشت‌های بازار دستگیر کردند. وعده دادند که اعدام این دو دانه‌درشت مفسد فی‌الارض ناجی بازار سکه خواهد بود. سلاطین سکه در سال ۹۶ حدود ۲ تن سکه را از سطح بازار جمع کرده بودند و در سال 97 با قیمت‌های نجومی می‌فروختند. فردای روز بیست و سوم آبان ‌ماه که مظلومین و سالم اعدام شده بودند، بازار که تحت‌تأثیر فضاهای دیگری هم بود، کاهش قیمت سکه را تجربه کرد؛ کاهشی هیجانی که دوام نیاورد. چهارشنبه 23 آبان هر سکه تمام با قیمت ۴ میلیون و 120هزار تومان معامله شد. یک روز بعد یعنی بیست و چهارم آبان، روند کاهش قیمت آغاز شد و سکه به مرز 3 میلیون تومان وارد شد. قیمت سکه تا چند روز بعد بین 3میلیون و 800 تا 3میلیون و 970هزار تومان نوسان کرد.
یکم دی‌ماه روز ثبت رکورد تازه‌ای برای سکه شد. سکه در این تاریخ به 3میلیون و 340هزار تومان رسید تا نسبت به 2ماه پیش، یک میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده باشد.

چرا سکه ارزان شد؟‌

فاز دوم تحریم‌ها که در 13 آبان اجرایی شد، انتظارات تورمی فرونشست. اصناف، مردم و بدنه اقتصاد کشور متوجه شدند که قرار نیست بعد از سیزدهم آبان زمین به آسمان برسد. ترس‌ها فرونشست و احتکارها کمتر شد. بانک مرکزی که هم چندماهی بود به‌دست عبدالناصر همتی افتاده بود، سیاست‌های تازه‌ای به‌خود می‌دید؛سیاست‌هایی مثل آزاد کردن بازار ارز و خارج کردن نیروهای انتظامی از آن، خود اقدامی بود که به کاهش قیمت‌ها در آن مقطع زمانی کمک کرد اما در نهایت خبرگزاری‌ها تیتر زدند که سلطان سکه اعدام و سکه ارزان شد! 

از تبرئه تا اعدام 

فعالان بازار طلا و سکه در ماه‌های آذر و دی می‌گفتند که حباب این بازار در حال تخلیه شدن است اما امروز که سلاطین سکه زیر خروارها خاک خوابیده‌اند، شکست نشست ورشو محرکی شده که قیمت سکه به 4میلیون و 300هزار تومان برسد؛ افزایش قیمتی که ممکن است هر اتفاق داخلی یا خارجی آن را تشدید کند. آیا همه فسادهای موجود در بازار سکه در رزومه مظلومین نوشته شده؟ سلطانی که بارها و بارها دستگیر و به طرز عجیبی تبرئه شده است، چطور این بار تبدیل به منشا همه مشکلات بازار سکه شده و اعدامش در تحلیل‌ها، ناجی قیمت‌ سکه می‌شود؟ 

این خبر را به اشتراک بگذارید