• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
جمعه 3 اسفند 1397
کد مطلب : 48650
+
-

تهران «چنارستان» می‌شود

پیروز حناچی: خیابان ولیعصر را به ثبت جهانی می‌رسانیم

شهردار
تهران «چنارستان» می‌شود


      کاشت 1100درخت چنار درخیابان ولیعصر چهره‌ای تازه به طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه می‌دهد

      پیروز حناچی: خیابان ولیعصر را به ثبت جهانی می‌رسانیم

محمد سرابی/ خبر‌نگار
آلودگی هوا، گرما و همینطور کف‌سازی‌‌های غیراصولی که آبرسانی و تنفس ریشه درختان را مختل کرده بود، باعث شد که تعداد زیادی از درختان چنار خیابان ولیعصر خشک ‌و صفت «چنارستان» این خیابان کمرنگ شود، اما شهردار تهران در مراسم کاشت 40اصله درخت در خیابان ولیعصر که در مقابل در قدیمی بیمارستان هاجر در تقاطع خیابان ولیعصر و بهشتی برگزار شد، هم از آلودگی هوا گفت، هم از تامین پساب تصفیه‌شده و هم کاشت 1100درخت از پارک‌وی تا میدان راه‌آهن.

خیابان ولیعصر در گذشته 18هزار درخت چنار داشت و اکنون بخشی از این درختان از میان رفته‌اند. نهال‌هایی که در سال‌های گذشته غرس می‌شد، زمان زیادی طول می‌کشد تا به نتیجه برسد و سایه خود را بر پیاده‌رو‌های خیابان بیندازد. این بود که شهرداری علاوه بر نهال‌کاری به درختکاری نیز روی آورد.

در سال‌ قبل 740درخت در خیابان ولیعصر کاشته شده بود که «پیروز حناچی» درباره آن گفت: از این تعداد فقط 16اصله درخت خشک شده که نشان می‌دهد در کاشت درختان موفق بودیم. امسال نیز درختانی با بن 15تا 16سال کاشته و رشد آنها تا یک سال کنترل می‌شود که درخت در وضعیت خوبی قرار داشته باشد.

شهردار با اشاره به اینکه از برنامه‌های شورای شهر و شهرداری تهران، توسعه فضای سبز و باغ‌ها‌ست، افزود: ما تاکنون 5باغ را تثبیت کردیم که 3باغ آن توسط خود شهرداری در مناطق 7، 8 و 10و 2باغ ‌با همکاری بنیاد مستضعفان در مناطق 14و 2بازسازی شدند.

حناچی اظهار کرد: هزینه تثبیت باغ‌ها از محل وجوهاتی تامین می‌شود که از سازندگان ساختمان‌ها بابت قطع درخت گرفته شده ‌و شورای شهر تصویب کرده است که به این مصرف برسد.

شهردار درباره ثبت جهانی خیابان ولیعصر نیز گفت: تلاش می‌کنیم با همکاری سازمان میراث فرهنگی این خیابان به طول 18کیلومتر را که در دنیا نادر است، در فهرست جهانی ثبت کنیم و میراث فرهنگی نیز مکاتبات مربوط به آن با دبیرخانه میراث جهانی را انجام داده است.

حناچی بر این نکته هم تأکید کرد که برای بهبود شرایط آب و هوایی علاوه بر کاهش استفاده از خودرو‌های شخصی و وسایل نقلیه موتوری، باید به توسعه فضای سبز هم کمک کنیم. او تصریح کرد که امسال مقدار ذرات معلق به نسبت سال پیش 20درصد کاهش پیدا کرده ‌که اگر چه وزیدن باد و بارندگی‌ها هم در آن مؤثر بودند، اما تلاش‌های شهرداری در این زمینه را نمی‌توان نادیده گرفت.

درختکاری در ارتفاعات شمال شهر
موضوع دیگری که شهردار تهران به آن اشاره کرد، تامین آب مورد نیاز درختکاری‌های دامنه جنوبی البرز از پساب تصفیه‌شده بود. در پاییز امسال طرحی به اسم کمربند سبز تهران به اجرا در‌آمد که بخشی از آن در دامنه‌های جنوبی البرز دنبال می‌شد. در هفته درختکاری 800هزار نهال در مساحت 1250هکتار کاشته می‌شود که بخشی از کارکرد آن مشخص‌کردن مرز شمالی شهر است. این درختان در مساحتی به طول 25کیلومتر کاشته شده‌اند که در 15اسفند در 10نقطه به بهره‌برداری می‌رسند. گونه‌های درختان استفاده‌شده در این طرح مقاوم به کم‌آبی هستند که در ارتفاع 1800تا 2400 کاشته شده‌اند و آب مورد نیاز برای آبیاری آنها از پساب تصفیه‌شده تصفیه‌خانه شهید محلاتی به‌دست می‌آید و شهرداری و شرکت آب و فاضلاب برای تامین حدود 2میلیون مترمکعب آب توافق کرده‌اند.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در این‌باره گفت: در جنوب شهر تهران و دشت ورامین فرونشست رخ داده است و به همین دلیل باید از آب‌های زیرزمینی کمتر استفاده کنیم.

علی‌محمد مختاری افزود: در هفته درختکاری مجموعا نزدیک به 2میلیون اصله نهال کاشته می‌شود و از روز 15اسفند که 1250هکتار جنگل‌کاری در جنوب البرز را افتتاح می‌کنیم، هر روز همراه با کارکنان یک وزارتخانه، کار درختکاری در محوطه‌های عمومی را ادامه می‌دهیم. در روز 17اسفند نیز در بوستان جنگلی چیتگر که 100هزار اصله درخت با حضور شهردار تهران کاشته می‌شود.

سرانه فضای سبز تهران امروزه به 25/16مترمربع درون‌شهری برای هر شهروند تهرانی می‌رسد و با محاسبه بخش برون‌شهری که کمربند سبز پیرامون تهران است، این مقدار به حدود 24متر نیز خواهد رسید. برای افزایش فضای سبز در منازل نیز در هفته درختکاری امسال در 120بوستان فرامنطقه‌ای که اسامی آنها اعلام می‌شود، نهال مثمر و غیرمثمر توزیع خواهد شد.

دیگر رویکرد سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران توزیع عادلانه فضای سبز است؛ به شکلی که در مناطق کم‌برخوردار که سرانه فضای سبز کمی دارند، مثل مناطق
 7، 8، 10، 11، 12 و 17 برای برای تملک باغ‌های محلی برنامه‌ریزی شده است و ساخت پارک‌های همسایگی محله‌ای در ابعاد کوچک نیز انجام می‌شود.

در این مراسم احمد مسجد‌جامعی و چند تن دیگر از اعضای شورای شهر حضور داشتند. 40درختی که در این روز در نهر کاشته شدند، از نهال‌های قدیمی نهالستان تهران بودند که با جرثقیل به خیابان ولیعصر رسیدند. ریشه‌های این درختان در پوششی کنفی و پنبه‌ای قرار گرفته بود که به‌تدریج در خاک می‌پوسد و ارتباط ریشه‌های جدید با خاک قدیمی اطراف برقرار می‌شود.


   همیشه چنار
همزمان با آسیب‌دیدن و خشک‌شدن درختان چنار خیابان ولیعصر که با پیاده‌رو‌سازی‌ و کف‌سازی‌نهر‌ها شدت گرفت، این نظریه نیز مطرح شد که آب و هوای تهران به‌علت افزایش آلودگی و دمای هوای تابستانی دیگر برای چنار مناسب نیست و باید از درختان دیگری در این خیابان استفاده کرد. مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در این‌باره اظهار کرد: چنار بهترین گونه درخت متناسب با پایتخت است و به همین دلیل تهران 200سال قبل چنارستان بود اما به‌دلیل شرایط آب و هوایی و آلودگی هوا، تعدادی از این درختان خشک شدند. با این حال، هنوز هم چنار برای رشد در تهران مناسب است و برای بقای آن باید ‌مشکل آلودگی را رفع کنیم. اگرچه از دیگر گونه‌های بومی که سازگار با شرایط اقلیمی باشد نیز بهره‌می‌بریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید