• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 4 اسفند 1401
کد مطلب : 186291
+
-

گردشگری ارزان در پایتخت را از دست ندهید

تفرجگاهی در دل چنارستان

تفرجگاهی در دل چنارستان

تهران، مکان‌های تفریحی بسیاری دارد که نه‌تنها یک روز خاطره‌‌انگیز را برای گردشگران رقم می‌زند بلکه به لحاظ هزینه هم جزو تفریح‌های کم‌هزینه یا تقریبا رایگان محسوب می‌شود. یکی از این مکان‌ها، بوستان ملت است. جایی با فضایی بزرگ و دلنشین که یکی از اصلی‌ترین تفرجگاه‌های پایتخت به‌شمار می‌رود و دارای بخش‌های مختلف و دیدنی‌ها و امکانات متنوعی است که باعث شده تا علاوه بر اهالی تهران، گردشگران داخلی و خارجی زیادی در سفر به تهران از این پارک زیبا بازدید می‌کنند. اگر شما هم قصد دارید یک آخر هفته متفاوت داشته باشید، حضور در پارک ملت را به دلایل زیر از دست ندهید و از زیبایی‌های این بوستان لذت ببرید.

بوستان شبه‌انگلیسی
یکی از بهترین بوستان‌های پایتخت است که در سال۱۳۴۵ و در زمین بایری به مساحت ۳۴هکتار ایجاد و فعالیت عمرانی آن در 2 فاز آغاز شد. مرحله اول ساخت اینجا که به موازات خیابان ولیعصر(عج) قرار دارد، به بلوار کنار جاده موسوم بود و بخشی از آن نیز در قطعه‌ای که از پیاده‌رو گسترده شده، در سال۱۳۴۷ به بهره‌برداری رسید. فاز دوم ساخت و تکمیل بوستان ملت نیز در سال۱۳۵۳ به پایان رسید که شامل 2بخش تپه‌ای یعنی جنگل‌کاری‌های سمت سازمان صداوسیما و چمن‌کاری و گلکاری‌های سمت بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (نیایش) و خیابان سئول است. این پارک به‌صورت نامنظم و به سبک پارک‌های انگلیسی طراحی شده است.

از بید و شمشاد تا هلو و انجیر
قسمت شمالی پارک ملت بیشتر جنگل‌کاری و قسمت جنوبی چمن‌کاری شده است‌. پوشش گیاهی غالب این بوستان‌ را هم درختانی چون سدروس، صنوبر، چنار، نارون، اقاقیا، بیدمجنون، انواع سرو، تبریزی، زبان گنجشک، بداغ، یوکا، ارغوان، برگ بو، ترون، شمشاد و نشاهای فصلی تشکیل می‌دهند. در این پارک حدود ۱۲۰گونه درخت و درختچه و درخت میوه ازجمله سیب‌، زردآلو، هلو، توت‌، به‌، موز، خرمالو و انجیر وجود دارد. علاوه براینها درختان افرا، صنوبر، سپیدار، چنار، اقاقیا، کاج کاندیلا، توری‌، ختمی‌، یاس شیروانی‌، شمشادهای پرتقالی‌ و اناری و رسمی و درختان دیگر، چشم‌انداز دل‌انگیزی را به اینجا هدیه داده‌اند. گل‌های چند ساله و دائمی مانند رعنا، گالانیا، کوکب‌، شمعدانی، کروپسیس، انواع رزهای مینیاتوری‌، قلمه‌ای‌، پیوندی‌، هفت‌رنگ‌، حنایی و ساناز، زیبایی بوستان ملت را دوچندان کرده‌اند.

تفریح و ورزش
در کنار دیدنی‌های پارک ملت امکانات ورزشی متنوعی نیز وجود دارد که یک روز ورزشی شاد و پرنشاط را برایتان فراهم می‌کند. این امکانات شامل پیست اسکیت، میز پینگ‌پنگ، فوتبال دستی، زمین بازی بدمینتون، زمین والیبال، میز شطرنج، مسیرهای متعدد برای دویدن و پیاده‌روی، وسایل ورزشی، سینما چهاربعدی و زمین بازی کودکان می‌شود. علاوه بر این، می‌توانید در ورزش‌های صبحگاهی و گروهی پارک ملت نیز شرکت کنید و یک روز پرانرژی را برای خود رقم بزنید. در پارک ملت برای رفاه حال گردشگران امکانات رفاهی متعددی فراهم شده است. کافه‌ و رستوران‌، نیمکت، آلاچیق، پارکینگ، بوفه، سرویس‌های بهداشتی متعدد، نمازخانه، آبخوری، کلینیک گل و گیاه و... ازجمله آنهاست.

دیدنی‌های این بوستان
  دریاچه مصنوعی

دریاچه مصنوعی پارک ملت در قسمت شمالی آن قرار دارد و چشم‌انداز و جلوه خاصی به این پارک بخشیده است. در این دریاچه، ماهی، قورباغه، اردک و آبزیان متعددی زندگی می‌کنند.
  سازه تعاملی شهری

یکی از نمادهای هنری زیبای بوستان ملت سازه تعاملی است که در میان بوستان و پردیس سینمایی ملت قرار دارد. این سازه توسط مهدی کامبوزیا و شاگردانش طراحی شده و جایزه جهانی٢٠١٧ «آرک‌دیلی» را در بین ۳۲ اثر برگزیده از آن خود کرده است.
  پردیس سینمایی ملت
با حدود ۶ هکتار زیربنا، یکی از پردیس‌های معروف و بزرگ کشور است که در این بوستان ایجاد شده است. این پردیس چندین سالن سینما، رستوران، کافی‌شاپ، فروشگاه، پارکینگ و کافه‌کتاب دارد.
  تماشای حیوانات دوست‌داشتنی

یکی دیگر از دیدنی‌های جذاب و پرطرفدار بوستان ملت، باغ وحش اینجاست. این باغ وحش در قسمت غربی پارک، نزدیک دریاچه قرار گرفته و در آن حیواناتی مانند مارال، گوزن شاخ‌دار، شترمرغ، میمون، بز کوهی، آهو، غزال، خرگوش و همچنین پرندگانی مانند عقاب، کرکس، طاووس، فنچ، قو، طوطی، مرغابی، جغد و مرغ عشق نگهداری می‌شوند.
  سردیس مشاهیر

گوشه‌گوشه بوستان ملت مناظر چشم‌نواز و بسیار دیدنی دارد که سردیس مشاهیر بخشی از آنهاست. در کنار پلکان بزرگ بوستان و روی پله‌ها، سردیس‌هایی از مشاهیر و بزرگان ایران‌زمین همچون حافظ، فردوسی، سعدی، شهریار، نیما یوشیج و... دیده می‌شود. مجسمه‌های امیرکبیر، مادر و دوستی نیز از دیگر المان‌های هنری پارک ملت هستند.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید