• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 2 اسفند 1397
کد مطلب : 48613
+
-

شرط عمان برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل

شرط عمان برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل

یوسف بن‌علوی، وزیر خارجه عمان که از اعضای مهم اجلاس ورشو بود برای اولین‌بار بعد از پایان این اجلاس پر حاشیه در مصاحبه‌ای با شبکه روسیا الیوم به سؤالاتی درباره ابعاد مختلف اجلاس ورشو از همنشینی با نخست‌وزیر اسرائیل گرفته تا موضوع ایران و... 

بن‌علوی در پاسخ به انتقاداتی که از او و همچنین موضع عمان در قبال رابطه با اسرائیل مطرح می‌شود گفت: مشارکت عمان در ورشو و دیدار من با نتانیاهو به‌معنای موافقت ما با عادی‌سازی روابط با اسرائیل نیست. هدف ما از حضور در ورشو کمک به روند صلح در خاورمیانه بود، صلحی که بدون شک باید از فلسطین آغاز شود. به باور من ریشه اصلی تروریسم در منطقه، ادامه بحران فلسطین بدون هیچ افق روشنی برای یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز است و عمان در این راه تمام تلاش خود را به‌کار خواهد بست. اما فراتر از این هدفی وجود ندارد و تا زمانی که مشکل فلسطینیان حل نشود حاضر به عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل نیستیم.

بخش دیگر مصاحبه اما به موضوع ایران اختصاص داشت؛ موضوعی که با توجه به روابط نزدیک تهران و مسقط و در مقابل، دیدارهای اخیر مقامات عالی‌رتبه عمان با نخست‌وزیر اسرائیل حساسیت بالایی برای رسانه‌ها پیدا کرده است. بن‌علوی پاسخ خود را اینگونه آغاز کرد: عمان در مقطع زمانی مورد نظر شما واسطه انتقال پیام برای هیچ‌کدام از بازیگران منطقه نبوده است. وزیر خارجه عمان با اشاره به مواضع ضد‌ایرانی در ورشو نیز گفت: علت اصلی این گردهمایی، تلاش به‌منظور تحقق صلح برای خاورمیانه بود، طبیعتا کشورهای متعددی با مواضع مختلف درباره ایران یا هر موضوع دیگری در ورشو حاضر بودند، اما ما صرفا برای مشارکت در روند صلح و نه ابراز هیچ‌گونه مخالفتی با ایران به آنجا رفتیم و بهترین دلیل بر این امر هم بیانیه پایانی اجلاس ورشو است که نام ایران در آن ذکر نشد.

بن‌علوی در پاسخ به سؤالی درباره موضع عمان نسبت به وضعیت فعلی بحران یمن به شکلی بی‌سابقه بر اختلاف مسقط و ابوظبی تأکید کرده و گفت: از ابتدا با امارات در پرونده یمن اختلاف نظر داشتیم. سیاست عمان در قبال یمن واضح است، جنگ 4ساله این کشور تهدیدی برای سراسر منطقه ازجمله عمان به شمار می‌رود، اما اماراتی‌ها برنامه‌هایی را در یمن دنبال می‌کنند؛ این برنامه‌ها باید حساب شده و قابل کنترل باشد. مهم‌ترین مسئله کنونی یمن، وضعیت انسانی این کشور است که مرزهای بحران را رد کرده و همه طرف‌ها در وضعیت فعلی یمن مسئولند، ازجمله ائتلاف عربی به رهبری عربستان و امارات و بر این اساس باید به وظیفه خود در مهار بحران انسانی و بعد از آن، بازسازی ویرانی‌های حاصل از جنگ متعهد باشند.
عمان ازجمله کشورهایی بود که از ابتدای جنگ یمن و همچنین بحران قطر تلاش گسترده‌ای را برای یافتن راه‌حل سیاسی و میانجیگری بین طرف‌های متخاصم انجام داد؛ اگرچه به‌نظر می‌رسد تداوم بحران‌های فعلی خلیج‌فارس به‌دلیل سیاست‌های عربستان سعودی و امارات، منجر به افزایش فاصله عمان از این 2 کشور شده است، تا جایی که برخی تحلیلگران ازجمله عبدالباری عطوان از شکل‌گیری محور عمان، قطر و کویت در مقابل ائتلاف سعودی-اماراتی به همراه بحرین سخن می‌گویند.

این خبر را به اشتراک بگذارید