• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 1 اسفند 1397
کد مطلب : 48439
+
-

20 طرح برای جشنواره ارومیه 2020

افتتاح تله‌کابین و پیست پاتیناژ و رونق منطقه چی‌چست ارومیه از مهم‌ترین برنامه‌های جشنواره ارومیه 2020 خواهد بود

گردشگری
20 طرح برای جشنواره ارومیه 2020

هادی پناهی|  ارومیه – خبرنگار:



ارومیه 2020  فرصت مناسبی برای معرفی شهری است که به رغم برخورداری از ظرفیت‌های ویژه تاریخی و طبیعت بی‌نظیر برای بسیاری از مردم ایران و دنیا ناشناخته است. هنوز تعداد افرادی که 3 گنبد ارومیه را از نزدیک دیده و داستان آن را شنیده باشند، کم هستند و این شهرستان با وجود داشتن ظرفیت‌های زیاد برای گردشگری مذهبی و گردشگری سلامت، به عنوان یک شهر گردشگرپذیر شناخته‌شده نیست. اما قرار است بخشی از این دغدغه با جشنواره بزرگ ارومیه در سال 2020 (انتخاب شهر ارومیه از سوی سازمان میراث، فرهنگی، صنایع دستی به عنوان شهر بین‌الملل و پایتخت گردشگری ایران) برطرف خواهد شد. ارومیه 2020 در حقیقت عنوانی است که شهرداری ارومیه با آن قصد دارد به معرفی شهر دارالنشاط به عموم مردم منطقه بپردازد. قرار است تا رسیدن به ایستگاه افتتاح ارومیه 2020، در مدت یک سال 20 پروژه در 20 نقطه شهر افتتاح شود و برگزاری کنسرت‌های موسیقی و معرفی جاذبه‌های مختلف شهر به گردشگران در این جشنواره مد نظر خواهد بود. 


ارومیه، شهر مغفول گردشگری

دبیر جشنواره ارومیه 2020 به همشهری می‌گوید: امروزه، توریسم و گردشگری جایگاه مهمی در دنیا دارد و این صنعت به لحاظ درآمدزایی و ایجاد فرصت بسیار ارزشمند است. ما در ارومیه می‌توانیم با استفاده از این فرصت و با برنامه‌ریزی در توریسم درمانی، توریسم ورزشی و توریسم مذهبی به دلیل بافت متکثر جمعیتی، عملکرد خوبی داشته باشیم. 

«سیامک مختاری» می‌افزاید: تاکنون در ارومیه در این زمینه‌ها سرمایه‌گذاری قابل قبولی انجام نشده است. بر این اساس، تمرکز ارومیه ۲۰۲۰ بر روی جذب گردشگر، معرفی قابلیت‌ها و احیای ظرفیت‌های مغفول گردشگری شهر است.
وی تاکید می‌کند: باید بپذیریم شهر خوب هم ساختنی است و هم یافتنی. بنابراین برگزاری این جشنواره‌ها باعث می‌شود مردم با علاقه بیشتری به ارومیه سفر کند.

مختاری بیان می‌کند: برنامه‌های ما از اواخر ۱۳۹۸ و اوایل سال ۱۳۹۹ آغاز می‌شود و تا سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت. در حقیقت برنامه‌ریزی ما به این صورت است که این برنامه بزرگ در طول یک سال ادامه داشته باشد. باید از زمان به شکل بهینه استفاده کنیم و بر این اساس، در دبیرخانه کمیته‌های مختلفی را تشکیل داده‌ایم. اما عمده نظر ما بر این است که در این جشنواره بزرگ، افتتاح ۲۰ پروژه بزرگ در ۲۰ نقطه را داشته باشیم. 

این مسئول درباره مهم‌ترین پروژه‌های ارومیه ۲۰۲۰ می‌گوید‌: افتتاح تله‌کابین و پیست پاتیناژ از مهم‌ترین برنامه‌های ما خواهد بود. همچنین در تلاشیم ظرفیت‌هایی منطقه چی‌چست ارومیه که به غیر از مدت محدودی از سال که راکد است را با ایجاد جاذبه فعال‌سازی کنیم.


معرفی پتانسیل‌های گردشگری

مختاری با بیان این‌که یکی از اهداف برگزاری ارومیه 2020 اقتصادی است، بیان می‌کند: در چند وقت اخیر چند مرکز بزرگ تجاری در ارومیه افتتاح شده و چند مرکز نیز در دست اجراست که کمک زیادی به حضور گردشگران خواهد کرد. با توجه به این‌که نوسانات ارزی مشکلات زیادی را برای مردم پدید آورده است، اما کشور ما همچنان به عنوان منطقه قابل اهمیت در توریسم درمانی و گردشگری مطرح است. 

وی درباره اقداماتی که برای آماده‌سازی شهر انجام خواهد شد، می‌گوید: پیاده‌راه‌سازی خیابان امام‌خمینی(ره) و استفاده از ظرفیت‌های قدیمی واقع در خیابان امام(ره) ۲ با بودجه‌ای که شورای شهر پیش‌بینی کرده است از جمله اقدامات ما خواهد بود. به گفته این مسئول، اولویت ارومیه 2020 جذب گردشگران خارجی خواهد بود. 

دبیر جشنواره ارومیه 2020 درباره این‌که چه تدابیری اندیشیده شده است تا تجربه تلخ تبریز 2018 تکرار نشود، می‌گوید: موضوعیت این 2 همایش با هم متفاوت است و نمی‌خواهم در این باره قیاس و صحبتی داشته باشم. اما کارگردانان تبریز 2018 علاقه‌مند به کمک در پروژه ما هستند و قطعا از تجارب آنها استفاده خواهیم کرد.  به گفته مختاری، در یک سال زمان برگزاری ارومیه 2020 برنامه‌های مختلفی از جمله کنسرت‌های موسیقی برگزار خواهد شد و بر این اساس در این جشنواره از ظرفیت اساتید ارومیه‌ای همچون شیخ صفی‌الدین اورموی و حسین علیزاده استفاده خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این‌که آیا یک مکان مناسب برای دبیرخانه در اختیار شما قرار داده شده است، می‌گوید: پیش از این مقرر شده بود که یک طبقه از مدرسه تاریخی 22 بهمن در اختیار دبیرخانه قرار بگیرد که با توجه به تعمیراتی که در آنجا در حال انجام بود، این موضوع محقق نشد. هم‌اکنون با مساعدت و همکاری شورای شهر ارومیه از محل مرکز پروژه‌های شورا برای برگزاری جلسات استفاده می‌شود، اما نیازمند تامین یک مکان مناسب برای استقرار دبیرخانه جشنواره هستیم. البته خاستگاه ارومیه 2020 شهرداری است و در این میان درصدد همکاری با ادارات دیگر نیز خواهیم بود.


شهر ایده‌آل گردشگری

شهردار ارومیه هم درباره ارومیه 2020 بیان می‌کند: مدیریت شهری، ارومیه 2020 را به عنوان شهری ایده‌آل برای گردشگری مطرح کرده و اقدامات لازم برای تحقق آن با توسعه زیرساخت‌ها در حال انجام است.

«محمد حضرت‌پور» با بیان این‌که ارومیه شهری است با جاذبه‌های فراوان شامل اماکن تاریخی، طبیعی و تفریحی، اظهار می‌کند: ارومیه این توانایی را دارد که با استفاده از ظرفیت‌های موجود، با حضور سرمایه‌گذاری فعالان بخش گردشگری و همچنین تبلیغ و اطلاع‌رسانی به قطب گردشگری تبدیل شود، چراکه همسایگی با 3 کشور و مجاورت با 5 کشور این امکان را برای جذب گردشگران خارجی فراهم می‌آورد. وی ادامه می‌دهد: ارومیه 2020 طرحی است که این شهر را به شهر گردشگری بین‌المللی تبدیل می‌کند و کوشیده خواهد شد تا صنعت توریسم در این شهر تقویت و با هدفگذاری‌های لازم و ضروری به افق ترسیم‌شده رسانده شود.

شهردار ارومیه تاکید می‌کند: سرمایه‌گذاری یکی از منابع مهم و اساسی برای کسب درآمدهای پایدار برای شهر ارومیه است که شهرداری برای توسعه و آبادانی شهر و جذب گردشگر به سمت جذب سرمایه‌گذار و درآمد پایدار حرکت کرده است. در این باره نیز پروژه‌‌های سرمایه‌گذاری متعددی در شهر ارومیه در حال اجراست. به گفته حضرت‌پور، در حال حاضر پروژه‌های سرمایه‌گذاری چون مجتمع تجاری و خدمتی اوریاد، اسپیرو، رزت (ستادیوم)، پل‌های عابر پیاده، سالن‌های ورزشی چندمنظوره، سیستم جامع حمل‌و‌نقل و بار مسافر، نوسازی مجتمع 500 دستگاه، کارخانه تولید انرژی از پسماندهای شهری و کمربندی دوم شهر ارومیه در دست اجراست.


اجرای جشنواره 2020 در کل شهرهای استان 

فروردین سال جاری بود که ارومیه به عنوان شهر بین‌الملل و پایتخت گردشگری ایران در سال 2020 انتخاب شد. این انتخاب براساس مصوبه سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور صورت گرفت که بر اساس آن تکمیل زیر‌ساخت‌ها در بخش‌‌های گردشگری، حمل‌و‌نقل و کشاورزی در 2 سال باقیمانده از این انتخاب را به مهم‌ترین اهداف مسئولان شهری مرکز آذربایجان غربی تبدیل کرد. هر چند که به گفته مسئولان در این رویداد مهم گردشگری هدف فقط ارومیه نخواهد بود و کل استان مقصد گردشگری است و برنامه‌ها در سطح استانی اجرا خواهند شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید