• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 1 اسفند 1397
کد مطلب : 48429
+
-

مصرف 80 درصد برق در بخش صنعت و کشاورزی

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای باختر: توسعه انرژی تجدیدپذیر برای رفع آلودگی هوای اراک ضروری است

انرژی
مصرف 80 درصد برق در بخش صنعت و کشاورزی

آوا صادق|  اراک- خبرنگار:


به اعتقاد کارشناسان‏، گسترش صنعت برق در مناطق مختلف کشور‏، پیشرفت و آبادانی به همراه دارد و  این انرژی استراتژیک در استان صنعتی مرکزی نقش تاثیرگذاری در حوزه صنعت و کشاورزی دارد.
  به گفته مسئولان استان ۸۰ درصد برق این استان در بخش صنعت و کشاورزی مصرف می‌شود و این آمار بازگو‌کننده تاثیر انرژی برق بر پیشرفت و توسعه استان است. از سوی دیگر، تولید برق  برای کشور و به تبع آن برای استان هزینه‌بر است و با کمی توجه به مصرف بهینه و درست، می‌توان از این انرژی استراتژیک برای رسیدن به توسعه اقتصادی و صنعتی  بهره برد.  
این روزها شرکت برق منطقه‌ای باختر در گستره استان‌های مرکزی، همدان و لرستان و در حوزه تولید و انتقال انرژی برق خدمات‌رسانی می‌کند و نقش تاثیرگذاری در حوزه تبادل انرژی در کشور دارد. در مورد موضوعات توسعه، ارزش صرفه‌جویی و مدیریت مصرف در حوزه برق استان مرکزی با «فرهاد شبیهی» مدیر عامل این شرکت به گفت‌وگو نشستیم.

 با توجه به اینکه مرکزی یک استان صنعتی است، اولویت‌های این شرکت برای گسترش انرژی مولد در این استان چیست؟

ما چند سالی است که چند اولویت را در حوزه انرژی در دستور کار قرار داده‌ایم که شامل اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در زمینه توسعه زیرساخت‌ها و به منظور تأمین نیاز مصرف، خوداتکایی و استفاده از ظرفیت‌هایی است که در صنعت برق کشور و استان مرکزی 
وجود دارد. 

همچنین حفظ پایداری شبکه و ایجاد شرایط مطمئن و مناسب برای توسعه سرمایه‌گذاری اقتصادی و تأمین نیاز مصرف در حوزه صنعت برق از دیگر اهداف شرکت برق منطقه‌ای باختر به شمار می‌رود. وضعیت زیرساخت‌های توسعه صنعت برق در مرکزی بسیار مطلوب است، به نحوی که بیش از 50 درصد تأسیسات در این استان قرار دارد و همان‌طور که می‌دانید بیش از 65 درصد مصرف انرژی در این استان مربوط به حوزه صنعت است و با احتساب بخش کشاورزی می‌توان گفت در استان مرکزی بیش از 80 درصد در حوزه مولد مصرف انرژی داریم. ما 184 پست انتقال و فوق توزیع داریم که این منابع یک ظرفیت پایدار را در منطقه ایجاد و به مردم در 3 استان مرکزی، همدان و لرستان خدمات‌رسانی می‌کند. در استان مرکزی حدود 76 پست وجود دارد که نصف ظرفیت 
این شرکت است.

 زیرساخت‌های برق منطقه‌ای باختر در چه وضعیتی قرار دارد و آیا مشکلی در تأمین برق استان مشاهده می‌شود؟

سال‌هاست که زیرساخت‌های این شرکت در وضعیت خوبی به سر می‌برد و خدمات‌رسانی به مردم بدون مشکل در حال انجام است. در حال حاضر بیش از 11 هزار کیلومتر شبکه انتقال نیروی برق داریم که از طریق 184 پست انتقال و فوق توزیع با ظرفیت نزدیک به 17 هزار مگاوات آمپر، 2 میلیون و 350 هزار و 355 مشترک را در 3 استان مرکزی، همدان و لرستان تحت پوشش قرار می‌دهد. این شرکت نسبت به سال 57 رشدی نزدیک به 11 برابر داشته است و حجم تأسیسات آن بیش از 11 برابر و حجم خطوط بیش از 5/5 برابر شده است. برای تأمین برق و مصرف به‌خصوص در استان مرکزی که بیش از 50 درصد تأسیسات را شامل می‌شود در یک شرایط پایدار قرار داریم.

 مصرف انرژی در استان مرکزی چگونه است و برای افزایش تولید انرژی چه باید کرد؟

مدیریت مصرف یکی از موارد مهم در حوزه برق باختر محسوب می‌شود که در این زمینه باید از مردم به دلیل همراهی با صنعت برق، به خصوص در این 3 استان در مدیریت مصرف و عبور از پیک تابستان تشکر کنیم. در حوزه مدیریت مصرف در شرکت برق منطقه‌ای باختر با مشارکت صنایع و مردم بیش از 185 مگابایت صرفه‌جویی داشتیم و با مصرف بهینه توانستیم پیک بار کشور را پایین بیاوریم. اگر بخواهیم این مقدار صرفه‌جویی را با توجه به حجم آلایندگی که از تولید انرژی برق ایجاد می‌شود معادل‌سازی کنیم با کاشت 2 میلیون اصله درخت برابری می‌کند. در واقع با مصرف بهینه، مدیریت مصرف و کاهش مصرف غیرضروری می‌توانیم محیط زیستی سالم و پاک داشته 
باشیم.

با این حال، در مورد تولید انرژی باید بدانیم توسعه انرژی تجدیدپذیر به‌خصوص در استان مرکزی و شهر اراک که از آلودگی زیاد رنج می‌برد لازم و ضروری است. این در حالی است که سهم تولید این نوع انرژی کمتر از یک درصد است، البته سهم برق منطقه‌ای باختر از متوسط کشوری بالاتر است. در برنامه ششم توسعه نیز قرار شده تولید کشور در انرژی‌های تجدیدپذیر افزایش یابد و به 5 درصد برسد که ما هم در این زمینه همه تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا بیشترین سهم تولید در این نوع انرژی را داشته باشیم، چراکه آلودگی هوا در استان مرکزی و به‌خصوص شهر اراک یکی از معضلات جدی به شمار می‌رود.


بهره‌گیری از  توان محققان و پژوهشگران جوان در حوزه برق

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه از توان پژوهشگران استان در حوزه برق  استفاده شده است، گفت: امسال در حوزه برق رشد 6 برابری داشتیم و در چند سال گذشته و در حوزه تحقیقات و پژوهش، اقدامات مثبتی انجام شده است. یک پروژه در زمینه ساخت دستگاه تست رله و تجهیزات برق نیز در چند سال گذشته در دستور کار این شرکت قرار گرفت که به طور مشترک توسط یک شرکت دانش‌بنیان دانشگاه صنعتی امیرکبیر و شرکت برق منطقه‌ای باختر به انجام رسید و در حال حاضر این دستگاه در سراسر کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. رله‌های ساخت داخل که کارکرد آن حفاظت از شبکه‌های انتقال و قدرت و رفع خطاهای موجود است، برای کشور بین 10 تا 12 میلیون تومان تمام می‌شود؛ یعنی یک‌دهم قیمت خارجی.

این در حالی است که واردات مشابه آن بین 7 تا 10 هزار دلار برای کشور هزینه داشته است. ضمن این‌که خدمات پس از فروش و امکان رفع عیب این رله‌ها در داخل استان و در مدت ‌زمان 2 ساعت امکان‌پذیر است، در حالی که برای تعمیر این وسایل علاوه بر هزینه‌های هنگفت حداقل 6 ماه زمان نیاز داشت. نیاز کشور در سال حدود یک‌هزار و 600 رله است که اگر می‌خواستیم از کشورهای دیگر وارد کنیم تقریباً باید 160 میلیارد تومان هزینه می‌کردیم که در حال حاضر با 16 میلیارد تومان این کار در کشور انجام می‌شود. اعتماد و اتکا به جوانان و نخبگان کشور می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند. در سال‌های قبل از انقلاب پیمانکاران صنعت برق کشور از پاکستان، هند و رومانی بودند، اما الان کارهای صنعت برق توسط متخصصان ایرانی انجام می‌شود که این یک موفقیت بزرگ برای کشور است.

این خبر را به اشتراک بگذارید