• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 1 اسفند 1397
کد مطلب : 48428
+
-

آغوش باز زنجان به روی گردشگران

مدیرکل میراث فرهنگی استان: تعداد گردشگران زنجان از سال 92 تاکنون 6 برابر شده است

گردشگری
آغوش باز زنجان به روی گردشگران

زهرا هادیلو|‌  زنجان - خبرنگار :


دیگر وقت آن است که به نفت تکیه نکرد و به راه‌حل دیگری اندیشید. حال در کشورهای توسعه یافته و حتی در کشورهای جهان سوم موضوع جذب گردشگر به یکی از اصول توسعه تبدیل شده است تا به واسطه آن بتوان چرخ‌های اقتصاد را به حرکت درآورد. نمونه آن کشور ترکیه است که توانست با جذب توریست به پیشرفت برسد اما در ایران هنوز در ابتدای راه قرار داریم و باید موانع موجود بر سر آن را برداریم.

در سال 97 و با نوسانات ارز و پایین آمدن ارزش ریال یک اتفاق جدید به وقوع پیوست و آن افزایش ورود گردشگران از خارج به ایران بود. با افزایش عوارض خروج از کشور نیز اتفاقی جدید رخ داد و آن کاهش آمار کسانی است که ایران را به مقصد کشورهای خارجی ترک می‌کنند؛ در نتیجه بر تعداد تورهای داخلی افزوده شد. حال که وضعیت تورهای خارجی تعریفی ندارد، تورهای داخلی توانسته‌اند تا حدودی در جذب مشتری موفق عمل کنند. زنجان نیز به دلیل تنوع و تعدد جاذبه‌های گردشگری در فهرست مقاصد توریستی قرار دارد. 


موفقیت زنجان

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان زنجان سال 97 را یکی از بهترین سال‌ها برای جذب گردشگر می‌داند و بر این باور است که زنجان نه‌تنها در این موضوع موفق بوده است بلکه در ماندگاری توریست‌ها نیز توانسته در مقایسه با سال‌های پیش، اقدامات مثبتی انجام دهد.

یحیی رحمتی در پاسخ به این سوال‌که وضعیت استان زنجان را در گردشگری چگونه ارزیابی می‌کنید؟ می‌گوید: ما در 2 شاخص توانسته‌ایم به موفقیت‌هایی برسیم یکی ماندگاری توریست و دیگری جذب گردشگر تا جایی که که 2 میلیون توریست را در سال جاری جذب کرده‌ایم.
وی با اشاره به این‌که اگر ماندگاری گردشگر اتفاق نیفتد، به درآمدزایی نمی‌رسیم، می‌افزاید: ما برای توقف توریست نیاز به فضا داریم. در سال جاری با 2 کار موفق شدیم زمان ماندگاری را افزایش دهیم.

رحمتی به برگزاری رویدادها اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: رویدادهایی مانند جشنواره آش و اکو موجب شده است تا زمان ماندگاری گردشگر را افزایش دهیم. با تقویت فضاهای توقف توریست مانند خانه حکیمیان و مجموعه ددمان و... گردشگران را به این سمت هدایت کرده‌ایم که فقط به دیدن موزه رختشویخانه و موزه مردان نمکی اکتفا نکنند.


 برگزاری سالانه 12 رویداد گردشگری

‌مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان زنجان با بیان این‌که سالانه حدود 12 رویداد گردشگری در استان برگزار می‌شود، می‌افزاید: «جشنواره ملی آش ایرانی» یکی از این رویدادهاست که به‌عنوان یکی از برندهای حوزه گردشگری استان، ماهیت بین‌المللی یافته و برای اولین بار در سال 94 در کنار آن جشنواره بین‌المللی غذای جاده ابریشم با مشارکت جدی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) برگزار شد. تعداد کشورهای شرکت‌کننده از 4 کشور در جشنواره اول به 14 کشور در دوره سوم رسید.
رحمتی ادامه می‌دهد: آمار گردشگران استان از سال 92 تاکنون 6 برابر شده است. امیدواریم در سال بعد نیز شاهد جذب بیشتر توریست در استان باشیم.


برندسازی صنایع دستی 

یکی از جاذبه‌های گردشگری، صنایع ‌دستی منطقه است که با افزایش مراکز تولید و خرید این محصولات می‌توان به درآمدزایی در منطقه افزود. ‌مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان زنجان  با مقایسه فعالیت‌های انجام‌شده فعلی نسبت به سال گذشته و می‌گوید: سال 92، 86 فروشگاه صنایع ‌دستی در زنجان بود که به 400 فروشگاه رسیده است و این نشان از افزایش تولید صنایع‌ دستی دارد.

رحمتی در پاسخ به این‌ پرسش که چرا هنوز در بسته‌بندی و تولید صنایع‌ دستی با کاربردهای به‌روز در جذب مشتری موفق نبوده‌ایم، اظهار می‌کند: متاسفانه صنعتگران هنوز به صورت انفرادی تولید می‌کنند و حاضر نیستند در قالب برند کالاهایشان را عرضه کنند. با این حال سعی کرده‌ایم با برگزاری نشست‌هایی مانند طراحی صنعتی صنایع ‌دستی که امسال چهارمین نشست آن برپا خواهد شد، دست به کارهای جدید بزنیم و صنعتگران را مجاب کنیم که کارهای به‌روزی را در قالب برند تولید کنند.


 شهرک صنایع ‌دستی در مرحله واگذاری

‌مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان به ساخت شهرک صنایع ‌دستی ظریفان در زنجان اشاره می‌کند و می‌گوید: این شهرک از سال 95 کار خود را شروع کرده است و از همان سال اقدامات زیرساختی مانند برق‌رسانی و دیگر کارهای مربوطه عملیاتی شده و حال در مرحله واگذاری به صنعتگران است.
یحیی رحمتی می‌افزاید: این شهرک باید ظرف 3 سال ساخته شود و در غیر این صورت خلع ید و به شرکت شهرک‌های صنعتی واگذار می‌شود.وی در پاسخ به این‌ پرسش که پیش‌بینی شما درباره استقبال صنعتگران از این شهرک چیست، می‌گوید: تاکنون میزان استقبال خوب بوده؛ چراکه موقعیت جغرافیایی شهرک برای فروش صنایع‌ دستی مناسب و این فرصتی است که صنعتگران نباید آن را از دست بدهند.


فعالیت 100 خانه بومگردی زنجان

‌مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان زنجان گفت: خانه‌های بومگردی زنجان در ایام نوروز میزبان گردشگردان داخلی و خارجی است.یحیی رحمتی اظهار کرد: ۱۰۰ خانه بومگردی در استان زنجان فعال است.وی با بیان این‌که ۱۵۰ مجوز نیز در این زمینه در دست بررسی است، افزود: با اضافه شدن این مجموعه‌ها تعداد خانه‌های بومگردی زنجان آمار مطلوبی می‌شود.
 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به فعالیت خانه‌های بومگردی استان در روستاهای شیت، سهرودی، علم کندی، ابهر و درسجین بیان کرد: این خانه‌های بومگردی مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

رحمتی اضافه کرد: گوزلو یکی از جذاب‌ترین روستاهای استان زنجان برای بومگردی محسوب می‌شود که اقدامات لازم برای جذب گردشگر در آن انجام می‌شود.
وی گفت: در استان زنجان ۴۳ روستای هدف گردشگری وجود دارد که ۱۵ روستا با اسامی سهرین، ویر، خویین، درسجین، گلابر، ماری، شکورچی، شیلاندر، کوله خانه، سوکهریز، الوند، علم کندی، خورجهان، قزلو و ده بهار در فهرست روستاهای منتخب کشور قرار دارند.

رحمتی بیان کرد: با احداث اقامتگاه بومگردی اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای افراد ایجاد می‌شود که توسعه اقتصادی را به دنبال دارد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان زنجان ادامه داد: خدابنده، ابهر و ایجرود دارای بیشترین فراوانی اقامتگاه بومگردی در استان زنجان هستند.وی افزود: راه‌اندازی و استقرار خانه‌های بومگردی یکی از مهم‌ترین رویکردهای میراث فرهنگی است و در این زمینه تاکنون فعالیت‌های گسترده‌ای انجام شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید