• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 30 بهمن 1397
کد مطلب : 48351
+
-

بیش از یک‌چهارم جمعیت ایران چاق هستند

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه سالانه حدود ۳۰۰ هزار نفر در کشور به‌دلیل بیماری‌های غیرواگیر جان خود را از دست می‌دهند، گفت: یک‌چهارم جمعیت ایران چاق هستند و ۵۷درصد مردم فعالیت فیزیکی ندارند و این مسائل سبب بروز بیماری‌های غیرواگیر می‌شود.

باقر لاریجانی در کنگره تهران پایتخت، تغییر دیابت افزود: بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر ازجمله دیابت، علل مرگ‌ومیر در کشور است و درواقع ۳۰۰ هزار مرگ در سال به‌دلیل این بیماری‌ها به وقوع می‌پیوندد. البته کشور ما براساس تعهد جهانی در جهت کنترل بیماری‌های غیرواگیر اقداماتی انجام داده است و در سطح وزارت بهداشت هماهنگی‌های خوبی صورت گرفته، ولی تنها وزارتخانه نمی‌تواند نتایج مؤثری به همراه داشته باشد.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه سند ملی در این زمینه در شورای‌عالی سلامت تصویب شد و رئیس‌جمهور نیز متعهد برای ادامه مسیر در این زمینه شده‌ است، گفت: مهار افزایش دیابت و چاقی از هدف‌های سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر به‌شمار می‌رود.

لاریجانی با اشاره به اینکه ۴۰۰میلیون نفر در دنیا مبتلا به دیابت هستند، گفت: نگرانی‌های زیادی در جهان در مورد افزایش چشمگیر دیابت وجود دارد و درواقع شیوع دیابت در حال افزایش است و یک تهدید جدی برای سلامت مردم به‌شمار می‌رود. همچنین دیابت پنجمین علل مرگ‌ومیر در ایران است و بیش از ۱۰درصد مردم ما مبتلا به این بیماری هستند.
وی با بیان اینکه ۲۹۰بیماری و ۶۰عامل خطر بیماری‌زا در تمام استان‌ها مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: شرایط به لحاظ این بیماری‌ها در همه کشور خوب نیست و برخی از استان‌ها وضعیت نامطلوب‌تری دارند. دیابت در افراد بالای 52 سال بالاست و ۵۰درصد این افراد یا دیابت دارند یا زمینه ابتلا به این بیماری در آنها وجود دارد، همچنین دیابت در نقاط مرکزی کشور شیوع بالاتریدارد.

لاریجانی با اشاره به اینکه حدود ۱۰درصد هزینه‌های بهداشتی و درمانی کشور صرف دیابت و هزینه‌های ناشی از آن می‌شود، گفت: در تهران به‌دلیل افزایش آگاهی، بهبود رتبه در کاهش مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری داشته‌ایم البته در برخی مناطق تهران همچون مناطق ۱۲، ۱۶ و ۲۰ بیشترین مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی که دیابت می‌تواند زمینه آن باشد وجود دارد.

معاون وزیر بهداشت تأکید کرد: باید برای تهران استراتژی روشنی در مقابله با این بیماری داشته باشیم. بیش از یک‌چهارم جمعیت ایران چاق هستند و ۵۷درصد از مردم فعالیت فیزیکی ندارند، حدود ۳۰درصد فشار خون دارند و ۲۵درصد گرفتار چربی خون هستند. شیوع دیابت در کشور بیش از ۱۰درصد است و این بیماری در زنان بیشتر از مردان است. پوشش درمان دیابت در تهران در گروه‌های سنی پایین کمتر است و تلاش برای توسعه مراکز درمان دیابت در حال انجام است.(روابط عمومی کنگره دیابت)

این خبر را به اشتراک بگذارید