• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 28 بهمن 1397
کد مطلب : 48113
+
-

مسأله گوشت قرمز

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی : افزایش قیمت گوشت در مرکزی با شرایط اقتصادی جامعه همخوانی ندارد

بازار
مسأله گوشت قرمز

مریم جباری|  مرکزی- خبرنگار:


 این روزها افزایش قیمت گوشت و مرغ بر زندگی  برخی حقوق بگیران تاثیر گذاشته به طوری که مصرف این کالا از سبد ‎غذایی برخی از خانواده‌ها کاهش یافته است. مرکزی نیز به‌مانند بسیاری دیگر از استان‌های کشور با مشکل گرانی گوشت و مرغ روبه‌روست و در چند ماه اخیر مسئولان این استان برای کنترل بازار، توزیع گوشت و مرغ وارداتی را با نرخ مصوب دولتی را در دستور کار دارند و هر از گاهی این محصولات در اقصی نقاط استان بین مردم توزیع می‌شود‏، اما مرکزی در حالی با افزایش قیمت گوشت و مرغ روبه‌رو است که تا چند ماه پیش محصولات دام و طیور این استان به کشورهای همسایه و دیگر استان‌های کشور صادر می‌شود.  

بنا به گفته مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی‏، صادرات گوشت مرغ از این استان به خارج از کشور در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 130 درصد افزایش داشته است. با این حال عده‌ای دیگر قاچاق دام را دلیل اصلی گرانی گوشت در کشور می‌دانند که بر اساس اظهار نظر مسئولان و اعضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا نیز هیچ‌گونه قاچاق دامی در استان صورت نمی‌گیرد. 


توان خرید گوشت و مرغ را نداریم

«معصومه میچانی» یکی از شهروندان اراکی که در صف خرید گوشت دولتی ایستاده است، می‌گوید: من برای چندمین بار است که برای خرید گوشت در این صف طولانی قرار می‌گیرم، اما هنوز موفق به خرید نشده‌ام. هر روز صف خرید گوشت در فروشگاه‌های اراک طولانی‌تر می‌شود و در انتها به ما نمی‌رسد. قیمت گوشت هم که در بازار سرسام‌آور شده و قادر به خرید گوشت نیستیم.

وی بیان می‌کند: دولت باید فکری به حال خانواده‌هایی مانند ما که توان خرید گوشت و مرغ به نرخ آزاد را ندارند، بکند. «زهره سلطانی» شهروند دیگری که در صف خرید گوشت دولتی ایستاده نیز حرف‌های او را تایید می‌کند و می‌گوید: ما که سن و سالمان بالاست، می‌توانیم گوشت و مرغ مصرف نکنیم، اما بچه‌هایمان که در سن رشد هستند و باید حداقل در ماه یک یا 2 بار گوشت و مرغ بخورند، چه کنند.

وی بیان می‌کند: اراک یک شهر کارگری است و همسر من نیز در یکی از کارخانه‌ها کار می‌کند. او چند ماه حقوق معوق دارد و خود من نیز مجبور به کار در بیرون از منزل شده‌ام. با اندک درآمدی که داریم تلاش می‌کنیم مایحتاج زندگی‌مان را فراهم کنیم. از مسئولان تقاضا داریم  به قشر ضعیف جامعه نیز توجه کنند. 


ضرورت افزایش توزیع گوشت و مرغ دولتی

رئیس اتحادیه مواد پروتئینی(گوشت و مرغ) اراک در این رابطه می‌گوید: متأسفانه اکنون وضعیت تامین دام در استان بحرانی است. قبلاً در مورد دام سبک این مشکل را داشتیم، اما ‌اکنون در مورد دام سنگین نیز با شرایط بسیار بدی مواجه شده‌ایم. «قدرت‌الله مهاجرانی» بیان می‌کند: البته کشتار در کشتار‌گاه‌های استان صورت می‌گیرد و هیچ کشتارگاهی تعطیل نیست، بلکه علت گرانی گوشت قرمز عرضه کم دام به کشتارگاه‌هاست. دامداران ترجیح می‌دهند با این شرایط دام را با قیمت دلخواهشان بفروشند و در حقیقت عرضه دام نسبت میزان تقاضا بسیار کم است. شرایط اقتصادی نیز به گونه‌ای است که توان خرید مردم بسیار کم شده و متأسفانه عرضه دولتی نیز نتوانسته تأثیر زیادی در کاهش تقاضا و قیمت داشته باشد، زیرا مقدار عرضه دولتی کم است. در 20 روز گذشته، حدود 2 تن گوشت دولتی بین واحدهای ما عرضه شده است که این میزان اصلا جوابگوی نیاز مردم نیست. در حالی که اگر روزی 5 تن گوشت قرمز عرضه ‌شود، قطعاً بخش عمده‌ای از این مشکلات برطرف خواهد شد.

مهاجرانی اظهار می‌کند: در زمینه مرغ دولتی نیز نهاده‌های دامی تأثیر زیادی بر قیمت دارد و روزانه به حدود 10 تا 15 واحد، نهاده‌ها به قیمت دولتی داده می‌شود و می‌توان گفت با این شرایط روزبه‌روز شاهد گران‌تر شدن گوشت قرمز و مرغ خواهیم بود، مگر این‌که واردات در این 2 بخش انجام شود و دولت نیز در این زمینه تدبیری بیندیشد.


ضرورت ساماندهی بازار

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مرکزی نیز می‌گوید: یکی از مشکلات و مسائلی که ‌اکنون در استان با آن مواجه هستیم افزایش قیمت گوشت به صورت روزانه است که با شرایط اقتصادی جامعه 
همخوانی ندارد. سعید فرخی بیان می‌کند: قیمت گوشت زمانی افزایش می‌یابد که تقاضا نیز افزایش داشته باشد. با توجه به گرانی گوشت قطعاً تقاضا نیز کاهش داشته است. بنابراین باید دلیل این افزایش قیمت مورد بررسی قرار گیرد، زیرا تولید نیز کم نشده است.

وی ادامه می‌دهد: البته در این زمینه بررسی‌هایی انجام شده که بر این اساس آماری مبنی بر کاهش میزان تولیدات محصولات کشاورزی به ویژه محصولات دامی به دست آمده است. با توجه به این آمار و تناقضات موجود، حتماً باید یک کمیته ساماندهی در توزیع گوشت قرمز و مرغ دولتی شکل بگیرد، در غیر این‌صورت واردات هم نمی‌تواند مشکل گرانی را برطرف کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی می‌افزاید: البته به منظور جلوگیری از بروز شدت مشکلات در زمینه کنترل ورود و خروج دام و مرغ به بازار و دسترسی مردم به این موارد، سامانه‌هایی طراحی شده است، اما با این حال هنوز هم مشکلاتی را در این بخش شاهد هستیم که رفع آنها تعامل و هم‌افزایی تمامی بخش‌ها را می‌طلبد.

این خبر را به اشتراک بگذارید