• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 28 بهمن 1397
کد مطلب : 48109
+
-

ناوگان ریلی یزد مهیای نوروز می‌شود

در نوروز، با توجه به تقاضای زیاد مردم، قطارهای مسیر یزد – مشهد که اکنون یک روز در میان حرکت می‌کند، هر روزه می‌شود

حمل و نقل
ناوگان ریلی یزد مهیای نوروز می‌شود

سارا گلابگیریان|  یزد- خبرنگار:


 با نزدیک شدن به سفرهای نوروزی و پیش‌فروش بلیت قطار به مقاصد مختلف، شهروندان یزدی نیز دست به کار شدند و اقدام به پیش‌خرید بلیت‌ها کردند، اما آنها انتظار دارند که خدمات ریلی مناسب‌تری از شرکت راه‌آهن دریافت کنند.
برخی عقیده دارند کم شدن قطارهای پرسرعت به مقصد تهران مشکلاتی برای برنامه‌‌ریزی مسافران ایجاد کرده است. برخی از کیفیت نامطلوب واگن‌‌ها گلایه می‌کنند و خواستار رسیدگی بیشتر به وضعیت قطار‌ها هستند.

برخی از شهروندان هم به تاخیر‌ها اشاره می‌کنند و از مسئولان شرکت راه‌آهن استان می‌خواهند که به ساماندهی برنامه حرکت و توقف قطار‌ها بپردازند تا سفرهای نوروزی با تاخیر انجام نشود.


مطالبات شهروندان یزدی 

یکی از شهروندان یزدی می‌گوید: قطارهای سریع‌السیر که پیش از این مسافران را در زمان کوتاه‌تری به مقصد تهران و برعکس به یزد می‌آوردند، تعدادشان کم شده، در حالی که استقبال یزدی‌‌ها از این قطار‌ها زیاد است.
«زهرا موسوی» ادامه می‌دهد: مردم انتظار دارند که مسئولان استان قطار ویژه یزد را به استان دیگری ندهند و برای تقویت ناوگان و افزایش قطارهای سریع‌السیر اقدام کنند.

وی می‌افزاید: این قطار‌ها با توجه به اختصاص داشتن به استان یزد، سهم قابل توجهی از سفرهای ریلی استان به مقصد تهران و برعکس را به خود اختصاص می‌دهند و کم و زیاد شدن آنها به‌خوبی مشهود است.
یکی دیگر از شهروندان یزدی به نامناسب بودن کیفیت واگن‌‌ها اشاره می‌کند و می‌افزاید: در و دیوار واگن‌ها فرسوده شده و کوپه‌‌ها هم وضعیت مناسبی ندارند، در حالی که با توجه به طولانی بودن زمان مسافرت با قطار، کیفیت خدمات باید به‌شدت ارتقا یابد.«محمود منصوری‌زاده» ادامه می‌دهد: قطار یکی از پراستقبال‌ترین ناوگان حمل ‌و ‌نقل عمومی‌ به‌ویژه برای اقشار متوسط جامعه است و باید خدمات بهتری به مردم ارائه شود تا استقبال به همین شکل ادامه پیدا کند یا زیاد شود.

وی با ضریب ایمنی سفر با قطار اشاره می‌کند و می‌افزاید: به نظر می‌رسد که تحریم‌‌ها کیفیت واگن‌‌ها را تحت تاثیر قرار داده، اما شاید با دانش بومی‌ بتوان کاری کرد که نیازی به وارد کردن واگن نداشته باشیم.
یکی دیگر از شهروندان با اشاره به تاخیر ساعت حرکت قطار‌ها به‌ویژه قطارهای عبوری از استان یزد می‌گوید: گاهی بعضی از سفر‌ها بیش از یک ساعت تاخیر دارد که برنامه‌‌ریزی مسافران را به‌کلی به هم می‌ریزد.

«ناصر حمیدی» ادامه می‌دهد: مسافران بر اساس برنامه شخصی خود ساعت حرکت را انتخاب می‌کنند و بر مبنای آن بلیت تهیه می‌کنند، اما این بلیت هرگز قابل استناد نیست و مرتب شاهد تغییر ساعت و تاخیر در سفرهای ریلی به دلایل مختلف هستیم.وی خواستار کاهش تاخیر‌ها به‌ویژه در سفرهای نوروزی می‌شود و می‌افزاید: دلیل تاخیر قطار‌ها هرچه باشد باید شناسایی و برطرف شود. 


ضریب بالای اشغال قطار‌ها 

مدیر کل راه‌آهن یزد با اشاره به رشد 8 درصدی جابه‌جایی مسافران در سال جاری از سوی راه‌آهن یزد می‌گوید: امسال 5 میلیون نفر مسافر از سوی ناوگان ریلی استان جابه‌جا شده‌اند. «سید مصطفی داودی» ادامه می‌دهد: ضریب بالای اشغال قطار‌ها هم در این سال‌های اخیر سبب شد که به‌ندرت تقلیل سرعت در قطار‌ها به وجود بیاید.وی تصریح می‌کند: استقبال‌ بسیار خوبی از قطارهای مسافربری یزد شد و واگن‌های مسافربری هم تعویض شد و در قطارهای مسافربری واگن‌های نو و ساخت ایران استفاده شده است.


ضرورت ایجاد شرکت حمل و نقل ریلی یزد

مدیر کل راه‌آهن یزد درباره حذف برخی از قطارهای تندرو از خطوط ریلی استان اظهار می‌کند: راه‌آهن استان یزد به‌شدت از ایجاد شرکت حمل ‌و‌ نقل ریلی در یزد استقبال می‌کند که منجر به خرید قطارهای اختصاصی برای استان شوند.
وی ادامه می‌دهد: پیگیری‌های زیادی در این زمینه شد، اما کسی قبول نکرد که شرکت در یزد ایجاد کند. استان‌هایی از جمله کرمان و اصفهان شرکت اختصاصی دارند و امیدواریم با پیگیری‌های انجام‌شده در سال آینده این مهم در استان محقق شود تا یزد هم برای خود قطار اختصاصی داشته باشد و مجبور نباشیم قطار دیگر استان‌‌ها را به یزد بیاوریم. داودی درباره خدماتی که در حوزه مسافربری انجام شده است اضافه می‌کند: عمده رویکرد در چند سال اخیر به مسافر بود و بر این مبنا، رضایت نسبی 80 درصد از خدمات راه‌آهن منطقه یزد از نگاه مردم کسب شد و امیدواریم این روند ارتقا یابد.


شروع دوباره حرکت قطارهای ترانست

مدیر کل راه‌آهن یزد با اشاره به شروع دوباره حرکت قطارهای تندرو در مسیر یزد – تهران و بالعکس اظهار می‌کند: تلاش بر این است در نوروز، با توجه به تقاضای زیاد مردم، قطارهای مسیر یزد –  مشهد که اکنون یک روز در میان حرکت می‌کند، هر روزه شود.داودی درباره تاخیر قطارهای مسافربری می‌گوید: اکنون تأخیر در قطار‌ها از مبدأ یزد به ‌طور متوسط کمتر از 5 دقیقه و تأخیر در طول مسیر به ‌طور متوسط حدود 20 دقیقه است و تلاش می‌کنیم در ماه‌های پایانی و به‌ویژه نوروز 98 این عدد کمتر شود.


تجهیز ایستگاه راه‌آهن یزد

 «سید مصطفی داودی» مدیر کل راه‌آهن یزد، از طرح مسقف شدن ایستگاه راه‌آهن استان یزد خبر می‌دهد و می‌گوید: این طرح با اعتبار 6 میلیارد تومان و 13 هزار متر‌ مربع در استان یزد اجرا شده است. همچنین بهسازی ایستگاه راه‌آهن یزد در دستور کار است که در 3 فاز طراحی شده و تا انتهای 1400 به بهره‌برداری خواهد رسید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید