• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 28 بهمن 1397
کد مطلب : 48112
+
-

افزایش ظرفیت‌های اقامتی در لرستان

در حال حاضر برای 2 هزار نفر ظرفیت اقامتی در استان وجود دارد

گردشگری
افزایش ظرفیت‌های اقامتی در لرستان

فاطمه حافظی|   خرم آباد - خبرنگار:


ورود گردشگران به استان و اقامت آنها یکی از موضوعاتی که همواره، به خصوص در ایام منتهی به تعطیلات نوروز، مورد توجه قرار می‌گیرد. ماندگاری مسافران در استان در گرو تامین زیرساخت‌هاست که در این زمینه کاستی‌هایی وجود دارد. لرستان، به واسطه آب و هوا و اقلیم خاص خود، در همه فصول میزبان تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است و همین موضوع ارائه خدمات مطلوب را ضروری 
می‌سازد. 

برای ساماندهی این موضوع تیمی از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی به استان دعوت شد تا هتل‌های لرستان را از لحاظ امکانات و زیرساخت‌ها مورد ارزیابی قرار دهد. همچنین کیفی‌سازی‌های لازم انجام و نوع و تعداد ستاره‌ها مشخص شود چراکه هیچ هتل 4 ستاره‌ای در استان وجود ندارد، اما بهای خدمات به میزان همان هتل 4 ستاره است. 


افزایش اقامت‌ها در لرستان

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی لرستان با اشاره به اقامت گردشگران در استان می‌گوید: در 10 ماهه سال جاری 1785 گردشگر خارجی در استان اقامت کردند.  تعداد گردشگران داخلی نیز در این مدت 721 هزار و 285 نفر بود. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته تعداد گردشگران خارجی 203 نفر و گردشگران داخلی 947 هزار و 168 نفر گزارش شده است.  «مهدی بهاروند» می‌افزاید: در این برهه زمانی بیش از 4 میلیون و 500 هزار نفر از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی استان بازدید کرده‌اند که تقریبا مشابه تعداد بازدیدها در همین زمان در سال 96 است. 


زیرساخت‌های موجود

این مسئول به زیرساخت‌های موجود برای استفاده گردشگران اشاره و عنوان می‌کند: زیرساخت‌های لازم برای حضور گردشگران بیشتر به موضوع اقامت مربوط می‌شود. در استان 46 واحد برای اقامت وجود دارد که از این تعداد 36 واحد هتل، مهمانپذیر یا هتل‌آپارتمان هستند. 10 واحد بوم‌گردی نیز در استان وجود دارد. بهاروند یادآور می‌شود: تعداد اتاق‌های قابل عرضه در هتل‌ها، مهمان‌پذیرها و هتل‌آپارتمان‌ها 659 اتاق با ظرفیت 1614 تخت و ظرفیت واحدهای بوم‌گردی بالغ بر 350 نفر است. درمجموع برای قریب 2 هزار نفر ظرفیت اقامت در استان وجود دارد. 

وی همچنین با اشاره به واحدهای پذیرایی در لرستان می‌افزاید: در کل استان و در طول جاده‌های مواصلاتی 37 واحد پذیرایی، 6 سفره‌خانه سنتی دارای مجوز و 18 مجتمع گردشگری برای پذیرایی از مسافران و گردشگران وجود دارد. 
 

در زمینه اقامت کمبودی وجود ندارد 

بهاروند در خصوص وضعیت زیرساخت‌های لازم برای اقامت گردشگران در استان بیان می‌کند: در روزهای معمولی سال ظرفیت‌ اقامتی استان کافی است و کمبودی وجود ندارد. در حقیقت در این ایام از بیش از 50 درصد ظرفیت اقامتی استان استفاده می‌شود.  وی ادامه می‌دهد: در ایامی مانند نوروز، به دلیل افزایش تعداد سفر و مسافرها، با کمبود مواجه می‌شویم. 

البته این موضوع خاص لرستان نیست. همه استان‌ها در این ایام از ظرفیت مدارس و مهمانسراهای ادارات و... استفاده می‌کنند تا کمبودها جبران ‌شود. ضمن این که به علت کمبود زیرساخت‌های اقامتی هرساله شهرداری چادرهایی برای اقامت مسافران نوروزی برپا می‌کند. 


طرح‌های اقامتی نیمه‌تمام 

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی لرستان به طرح‌های اقامتی نیمه‌تمام در این استان اشاره و اظهار می‌کند: بیش از 30 طرح نیمه‌تمام اقامتی در استان وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود در صورت تکمیل آنها بیش از هزار تخت به ظرفیت اقامتی استان اضافه ‌شود. 

وی یادآور می‌شود: هتل 4 ستاره شاپورخواست یکی از شاخص‌ترین این طرح‌هاست که بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. در تلاش هستیم که تا نوروز 98 این پروژه به بهره‌برداری برسد. 
این مسئول بیان می‌کند: هتل‌های استان استاندارد‌سازی نشده‌اند و بدون ضوابط فعالیت می‌کنند. مثلا امکانات و خدمات یک هتل در حد هتل 4 ستاره نیست، اما نرخی برابر با هتل‌های 4 ستاره دارد. 

وی می‌افزاید: به همین منظور از شرکتی که به ارزیابی خدمات هتل‌ها و مراکز اقامتی می‌پردازد، دعوت کردیم تا پیش از شروع سال جدید امکانات و زیرساخت‌های هتل‌های لرستان را ارزیابی کند. با این کار ستاره‌ها و خدمات هتل‌ها و همچنین نرخ ارائه خدمات آنها به صورت دقیق مشخص می‌شود. 

بهاروند همچنین می‌گوید: ارائه و دریافت خدمات به بهای پرداختی بستگی دارد. وقتی گردشگران مراکز با امکانات بهتر را برای اقامت انتخاب می‌کنند، قطعا باید هزینه بیشتری بپردازند. درمجموع هزینه اقامت در لرستان نسبت به بسیاری از استان‌ها ارزان‌تر است. وی می‌افزاید: این ارزان بودن بهای خدمات مانع ارائه خدمات مطلوب به گردشگران نمی‌شود. تمام تلاش‌ها بر این است که با ارائه بهتر خدمات بتوانیم گردشگران بیشتری را به استان جذب کنیم. 


گردشگری؛ مناسب برای سرمایه‌گذاری

بهاروند عنوان می‌کند: با توجه به قانون ششم توسعه و لزوم ورود بخش خصوصی به پروژه‌ها و طرح‌ها، به‌دلیل توانایی پایین، حوزه گردشگری می‌تواند یکی از بهترین بخش‌ها برای حضور سرمایه‌گذاران باشد. با تامین امکانات در این حوزه، علاوه بر توسعه و رونق، درآمد استان هم افزایش می‌یابد. وی می‌افزاید: هرچند در این مسیر بوروکراسی‌های اداری و نبود همکاری بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات می‌تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد، اما مسئولان ارشد لرستان با ارائه مشوق‌های لازم می‌توانند سرمایه‌گذاران را به این استان هدایت کنند. 


لزوم افزایش امکانات در واحدهای اقامتی

یک کارشناس حوزه گردشگری می‌گوید: لرستان ظرفیت‌های زیادی در زمینه جذب گردشگر دارد، اما امکانات لازم برای ماندگاری این گردشگران در استان فراهم نیست. همین موضوع موجب شده است لرستان نتواند از معبر گردشگری به مقصد گردشگری برسد.

 «حمید الواری» اظهار می‌کند: ارائه خدمات مطلوب به گردشگران در تمام بخش‌های گردشگری، تفریحی و... به اقامت آنها در استان منجر می‌شود. بعد از آن نرخ مناسب و پذیرایی درست در ماندگاری مسافر تاثیر بیشتری دارد. وی می‌افزاید: این‌که ارائه خدمات هتل‌ها و مراکز اقامتی در استان چندان مطلوب نیست، می‌تواند در دلزدگی مسافر نقش داشته باشد. الواری می‌گوید: به همین دلیل لازم است متولیان این حوزه با بالا بردن سطح امکانات و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای جلب رضایت گردشگران تلاش کنند. هرچند نرخ اقامت در لرستان نسبت به سایر استان‌ها ارزان‌تر است، اما وجود امکانات مناسب حرف اول را در تعیین نرخ می‌زند.

این خبر را به اشتراک بگذارید