• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 28 بهمن 1397
کد مطلب : 48046
+
-

بدرقه تا بهشت

پیکر 22 شهید به شهرستان‌های مربوطه منتقل و در زادگاهشان به خاک سپرده می‌شود

گزارش
بدرقه تا بهشت

عاطفه علیان| اصفهان- خبرنگار:


صلات ظهر 27 بهمن است. 27 شهید غلتیده در خون بر فراز دستان هزاران اصفهانی قرار گرفته‌اند. خیابان‌ها از میدان بزرگمهر به سمت گلستان شهدا بسته است و صدایی جز نوحه و گریه شنیده نمی‌شود. مراسم تشییع شهدای حمله تروریستی سیستان و بلوچستان با حضور مسئولان و فرماندهان لشکری در حال برگزاری است.

میان‌دار مجلس در بلندگو روضه حضرت‌زینب‌(س) و امام حسین (ع) می‌خواند و باز هم بغض اصفهانی‌ها می‌شکند. درست مثل جمعه شب که تا پشت در حسینیه ایستاده بودند و با زیارت عاشورایی که خوانده می‌شد، برای شهیدانشان عزاداری می‌کردند. صدای شیون و گریه جمعیت لحظه‌ای آرام نمی‌گیرد. گویی همه شهر داغدار است و در غم از دست دادن فرزندانشان می‌گریند.

«رفتن همیشه تلخ نیست.» این جمله را برادر یکی از 27 شهید اصفهان می‌گوید. جوانی قدبلند که نام برادر شهیدش را نمی‌گوید و با صدای بلند فریاد می‌زند: «لباس مشکی نپوشیدم، چون به خون پاک برادرم افتخار می‌کنم». اشک روی صورتش می‌غلتد و در میان ریش‌های سیاهش گم می‌شود. تلاش می‌کند تعادلش را در راه رفتن حفظ کند و غرور و افتخار چنین شهادتی را با تمام وجود به نمایش بگذارد. فرزند کوچک شهیدی دیگر اما آن‌قدر ناآرامی می‌کند که پدربزرگ او را از دل جمعیت بیرون می‌برد. در این هیاهوی پایان‌ناپذیر، مادری نام حسین، فرزند شهیدش، را فریاد می‌کشد و از هوش می‌رود.

«محسن مهرابی»، پسر هفده‌ساله شهید «تقی مهرابی»، بغض‌آلود می‌گوید: پدرم عاشق شهادت بود. می‌دانست روزی به آرمانش می‌رسد. وقتی می‌رفت، گفت هوای خواهر کوچکت زهرا و مادرت را داشته باش. به تو می‌سپارمشان. دلم می‌خواهد یک لحظه زنده می‌شد و از او حلالیت می‌طلبیدم.
سرلشکر «جعفری» فرمانده کل سپاه پاسداران، سخنران مراسم تشییع شهدای مدافع وطن بود و جمعی از طلاب، ائمه جمعه، مقامات استانی، شهری و لشکری و کشوری در این مراسم حضور داشتند.


 از گلستان شهدا تا زادگاه ابدی

طبق آخرین آمار، در این واقعه، شهر اصفهان 5 شهید، خمینی‌شهر و درچه 5 شهید، نجف‌آباد 2 شهید، شهرضا 2 شهید، سمیرم 2 شهید، کاشان 3 شهید و فولادشهر، شاهین‌شهر، فلاورجان، خور و بیابانک، چادگان، تیران و آران و بیدگل نیز هرکدام یک شهید تقدیم انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کردند که پس از پایان مراسم تشییع در گلستان شهدا، پیکر این عزیزان به شهرستان‌های مربوطه منتقل و در زادگاهشان به خاک سپرده می‌شود. کارمند بخش تامین نیروی انسانی سپاه صاحب‌الزمان (عج) از اهالی روستای کافشان که برای تشییع پیکر 2 تن از شهدای مدافع وطن، شهید «محسن صفری» و شهید «تقی مهرابی» اهل شهرستان فلاورجان به گلستان شهدا آمده است، می‌گوید: شهید «تقی مهرابی» از روستای شهیدپرور کافشان است و شهید «محسن صفری» از روستای دشتچی که در شهرستان فلاورجان قرار دارد.

«محسن آشوری» می‌افزاید: روستای کافشان با نزدیک به 2‌هزار نفر جمعیت از جمله روستاهایی است که مردم زحمتکش و کشاورز آن در انقلاب اسلامی پیش‌قدم بوده و در طی جنگ هشت‌ساله ده‌ها شهید، جانباز و آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند. وی ادامه می‌دهد: لشکر امام حسین (ع) ماموریت تامین و برقراری امنیت حدود 180 کیلومتر از مرزهای جنوب شرقی کشور و همچنین محرومیت‌زدایی مردم آن منطقه را برعهده دارد. تقی مهرابی که به عنوان راننده در لشکر امام حسین (ع) به درجه رفیع شهادت نایل شد، از اعضای فعال و عضو شورای پایگاه بسیج شهید احمدی کافشان بود.


اصفهان؛ پیشرو در خط نخست دفاع از انقلاب

جانشین فرمانده سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان با اشاره به حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان در جمع خبرنگاران اظهار می‌کند: حادثه تروریستی که در استان سیستان و بلوچستان رخ داد، منجر به شهادت 27 نفر از رزمندگان لشکر امام حسین (ع) اصفهان شد. این در حالی است که در طول انقلاب و قبل از انقلاب، اصفهان و مردم اصفهان همیشه در خط نخست دفاع از انقلاب، نظام و ایثار و شهادت حضور داشته‌اند.
سردار «مجتبی فدا» ادامه می‌دهد: قبل از انقلاب، اصفهان نخستین شهری بود که در آن حکومت نظامی برقرار شد و یک‌دهم شهدای کشور در طول انقلاب و 8 سال دفاع مقدس متعلق به اصفهان است.

جانشین فرمانده سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان بیان می‌کند: در زمان دفاع از حریم ائمه معصوم (ع) و دفاع از حرم، شهدا و رزمندگان اصفهان نقش ویژه‌ای داشتند و امروز نیز رزمندگان لشکر امام حسین (ع) در سالگرد شهادت علمدار خود، شهید حاج «حسین خرازی» و شهدای عملیات کربلای 4 و 5 شاهد حماسه دیگری بودند. وی می‌افزاید: ما از این حوادث، توطئه‌ها و اقدامات تروریستی در طول انقلاب زیاد داشته‌ایم و نه‌تنها نترسیدیم، بلکه پابرجاتر و استوارتر ضمن تشییع شهدای گران‌قدرمان، آمادگی داریم که در صحنه‌های دفاع از انقلاب اسلامی خود جان ناقابل، آبرو و حیثیت خود را فدا کنیم.


حال مجروحان خوب است

رئیس بیمارستان شهید آیت‌الله صدوقی درباره اوضاع عمومی مجروحان حادثه تروریستی می‌گوید: وضعیت عمومی مجروحان پایدار است، مشکل ویژه‌ای ندارند و درمانشان در حال انجام است. «سید رضا مرتضویان» می‌افزاید: 2 تن از مجروحان که شرایط ویژه‌تری داشتند، در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند و بقیه هم در سایر بخش‌ها تحت مداوا قرار گرفته‌اند. دوران نقاهت این مجروحان طولانی نخواهد بود و شاید در 3-4 روز آینده بتوانند به آغوش خانواده برگردند. تنها 2 مجروح هستند که فعلا باید در بیمارستان بستری باشند.وی می‌افزاید: مجروحانی که در سیستان و بلوچستان هستند وضعیتی متفاوت با مجروحان منتقل‌شده دارند. ولی شرایطشان نسبت به روز اول بهتر است و منتظریم علائم حیاتی‌شان ثبات یابد تا بتوانند این مسافت را طی کنند و به اصفهان منتقل شوند.

وضعیت «ابوالفضل» رو به بهبودی است

برادر یکی از مجروحان آران و بیدگلی حادثه تروریستی خاش گفت: حال عمومی برادرم رو به بهبودی و سلامتی است و به‌زودی از بیمارستان مرخص خواهد شد. «محسن مشتاق» در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت برادر جانبازش اظهار کرد: در دیداری که با ابوالفضل در بیمارستان شهید صدوقی اصفهان داشتیم، مشخص شد که حال عمومی وی نسبت به روز قبل بهتر شده و به‌زودی به آغوش خانواده باز خواهد گشت. وی افزود: برادرم از ناحیه سر و گردن دچار جراحت و صدمه شده است. کوفتگی و ضرب‌خوردگی ناحیه کمر و پارگی قسمتی از بدن بر اثر اصابت خرده‌شیشه‌های ماشین محسوس است. با این حال خطر خاصی ابوالفضل را تهدید نمی‌کند. برادر یکی از مجروحان آران و بیدگلی حادثه تروریستی خاش ادامه داد: اولین سؤال برادرم پس از دیدن ما احوال همرزمانش بود که ابتدا از جواب طفره رفتیم، ولی با اصرار ایشان، ماجرا را تعریف کردیم که ابوالفضل را بسیار متاثر کرد و تا ساعتی با کسی حرف نمی‌زد.
 

وظیفه ما حراست از آرمان شهداست


آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی| امام جمعه موقت اصفهان:


 حادثه اسف‌بار شهادت جمعی از پاسداران عزیز لشکر امام حسین (ع) حقیقتاً قلب همه مردم ایران و به‌ویژه استان اصفهان را جریحه‌دار کرد. البته شهدا همیشه به آخرین آرزویشان که سعادت ابدی است، رسیده‌اند و اینها به آنچه کمال انسانیت وابسته به اوست نائل گشتند. اما این شهدا وظیفه‌ای برعهده ما و بر دوش همه انسان‌ها می‌گذارند و آن حفظ و حراست از آرمان‌ها و اهداف آنهاست. رویش‌های انقلاب را باید در همین جریانات مشاهده کنیم. 

ملاحظه می‌کنیم عزیزان پاسدار ما که در حفظ و حراست از مملکت و در سازندگی کشور در مناطق جنوب و جنوب شرقی کشور حضور داشتند، با چه نیت‌های خالصانه و صادقانه‌ای آنجا خدمت می‌کردند و جوان‌های بی‌شماری که هنوز از لشکر امام حسین (ع) و دیگر لشکرها آنجا حضور دارند و راه این افراد را ادامه می‌دهند. ما نگران آینده خودمان هستیم و سعادت خودمان که چگونه عمرمان ختم پیدا خواهد کرد. پس با شهدای عزیز عهد می‌بندیم که تا آخرین نفس عمرمان راه آنها را طی کنیم و در مسیر ولایت قدم برداریم. 

عهد می‌بندیم تا آخرین قطره خونمان در مسیر آنها باشیم. دشمنان ما فکر می‌کنند که با شهید کردن این عزیزان انقلاب از مسیر خود منحرف می‌شود، اما آنها توجه ندارند که با کشتن و به شهادت رساندن این پاسداران در واقع انقلاب در مسیر خودش پویاتر و سریع‌تر حرکت می‌کند تا به نتیجه نهایی خود برسد. شهادت این عزیزان سبب رویش جدیدی در نسل چهارم و پنجم جوانان انقلاب ماست و خون آنها در رگ‌های جوانان است و میلیون‌ها انسان این مسیر را با قوت پیش می‌برند. در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی قرار داریم و همان‌طور که در پیروزی انقلاب و در بقای انقلاب نام اصفهان همه‌جا می‌درخشید، این شهدای عزیز نام اصفهان را بر سر زبان‌ها انداختند و امیدوارم حافظ خوبی برای خون آنها باشیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید