• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 28 بهمن 1397
کد مطلب : 48111
+
-

خانه‌تکانی در سرعین

مدیرکل میراث فرهنگی اردبیل: طرح ساماندهی خانه‌مسافرها، جارچیان و مراکز اقامتی سرعین برای میزبانی اجرا می‌شود

گردشگری
خانه‌تکانی در سرعین

 پوپک قاسمی|  سرعین- خبرنگار:


موضوع اسکان همواره از دغدغه‌های اساسی مسافران برای سفر به یک منطقه و مسئولان برای افزایش اقامت گردشگران است. آن هم در روزهایی که به تعطیلات نوروز و فصل ورود گردشگران نزدیک می‌شویم. بی‌شک تسهیل اسکان باعث افزایش سفر گردشگران به استانی گردشگرپذیر همچون اردبیل خواهد بود. اردبیل به لحاظ وجود مراکز اقامتی در رتبه‌های برتر کشوری قرار دارد و 80 درصد مراکز اقامتی آن در شهر پرمسافری همچون سرعین متمرکز شده‌اند. این شهرستان به لحاظ تعداد و کیفیت مراکز اقامتی از شهرستان‌های مطرح گردشگری کشور به شمار می‌رود و میزبان مسافران زیادی از نقاط مختلف کشور و دنیاست. اسفند هر سال زمان ساماندهی مراکز اقامتی برای میزبانی گردشگران نوروز است و سرعین این روزها زودتر از همیشه در تدارک میزبانی قرار گرفته است. ساماندهی مراکز اقامتی در زمره اقدامات ضروری در سرعین است که باید با ضوابط مشخص برای میزبانی از مسافران آماده‌سازی شوند.


مخالفان و موافقان خانه‌مسافر

اجاره منزل شخصی به مسافران که از طرف سازمان میراث فرهنگی به عنوان «خانه‌مسافر» نامگذاری شده است، چند سالی است که در سرعین رواج پیدا کرده، اما ادامه فعالیت آنها موافقان و مخالفانی دارد. برخی از مسئولان اضافه شدن خانه‌مسافرها به مجموعه‌های اقامت‌پذیر سرعین را جرم تلقی می‌کنند و برخی دیگر نیز وجود خانه‌مسافرها را مکملی برای هتل‌ها و مهمانپذیرها، آن هم به دلیل قیمت کمتر می‌دانند که منجر به افزایش ماندگاری گردشگران می‌شود.  از سوی دیگر منتقدان رواج اجاره منازل شخصی به مسافران گروهی معتقدند این موضوع ممکن است باعث رواج برخی ناهنجاری‌های اجتماعی شود و در مقابل موافقان اظهار می‌کنند که ظرفیت مراکز اقامتی در برخی روزهای سال به‌تنهایی جوابگوی اسکان مسافران نیست و باید از ظرفیت خانه‌مسافرها استفاده شود. هر چند در سال‌های گذشته برخی هتل‌داران خانه‌مسافر را رقیب و موجب کسادی بازار عنوان می‌کردند، اما رفته‌رفته خانه‌مسافرها در سرعین جای خود را باز کرده و به قسمتی از اقامتگاه‌های گردشگری در این شهرستان تبدیل شده‌اند.

«وحید دانشگر» از تورلیدرهای یکی از هتل‌های بین‌المللی سرعین در گفت‌وگو با همشهری عنوان می‌کند: موفقیت گردشگری سرعین به ارائه خدمات مناسب در تک‌تک مراکز اقامتی وابسته است و اینطور نیست که مراکز اقامتی مانند هتل و خانه‌مسافر یا مهمانپذیر رقیب هم باشند، بلکه این مراکز مکمل هم هستند تا خدمات مطلوبی به هر قشری از گردشگران ارائه شود. مطمئنا رضایت مسافران به ماندگاری و مراجعه بیشتر و رونق گردشگری سرعین می‌انجامد که همه برنامه‌ریزی مسئولان باید بر این اساس انجام شود. 

دانشگر ادامه می‌دهد: گردشگری که از انگیزه و توان مالی کافی برای اقامت در هتل برخوردار است، به‌ندرت حاضر به اقامت در خانه‌مسافرها می‌شود و در مقابل گردشگرانی که به هر دلیل از جمله مسائل مالی مایل به اقامت در هتل نیستند، خانه‌مسافر را ترجیح می‌دهند و اگر این خانه‌ها مهیا نباشند، به احتمال زیاد شهر را ترک می‌کنند. بی‌شک مدت اقامت کم، ضربه‌ای به گردشگری یک منطقه خواهد بود و در این میان وظیفه هر مرکز اقامتی جلب رضایت مسافرانی است که در آنجا اقامت می‌کنند. 


ساماندهی جارچیان

مساله دیگری که همراه با ساماندهی مراکز اقامتی مطرح می‌شود ساماندهی جارچیان مراکز اقامتی در خیابان‌ها به‌ویژه ورودی سرعین است. مدیرعامل جامعه صنفی تاسیسات اقامتی استان اردبیل در این‌باره به همشهری می‌گوید: در سال‌های گذشته راهنمایان خانه‌مسافر برای پر کردن مراکز اقامتی تقریبا دست به هر کاری می‌زنند، آن هم در حالی که شیوه‌های برخورد مناسب با مسافران را آموزش ندیده‌اند. در عین حال هیچ نظارتی هم بر عملکرد کسانی که خانه‌های خود را به مسافران اجاره می‌دادند وجود نداشت و این وضعیت بی‌ضابطه، باعث هرج و مرج در قیمت‌گذاری و نارضایتی گردشگران شده بود. اما در 2، 3 سال اخیر ساماندهی جارچیان به‌ویژه در ایام نوروز به صورت جدی پیگیری شده است و نظارت کاملی بر عملکرد آنها وجود دارد. 

«جعفر بذری» می‌افزاید: در حال حاضر کلیه جارچیان با عنوان شغلی راهنمایان گردشگری و با کاورهای متحدالشکل به اداره اماکن نیروی انتظامی معرفی می‌شوند. این مساله باعث می‌شود که فرد بدون صلاحیت اخلاقی وارد این حرفه نشود. به این افراد توصیه‌ها و آموزش‌های لازم برای برخورد مناسب داده شده است و با نظم در مکان‌های مشخص فعالیت خواهند داشت.


معرفی اماکن اقامتی مجوزدار

مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل با بیان این‌که باید اماکن اقامتی مجوزدار برای اسکان به مسافران نوروزی معرفی شوند، اظهار می‌کند: باید اماکن اقامتی و گردشگری مجوزدار و شناسنامه‌دار استان که بیشتر آنها در سرعین واقع شده‌اند، به منظور اقامت گردشگران معرفی شوند. در این زمینه مسئولان شهرستان سرعین باید این کار را به شکل مناسب انجام دهند تا مشکلی در اقامت مسافران ایجاد نشود.

«نادر فلاحی» با اشاره به فرا رسیدن بهار، فصل تکاپوی گردشگری استان اظهار می‌کند: اردبیل دارای ظرفیت‌های متعدد گردشگری است که باید بتوانیم از این ظرفیت‌ها به منظور توسعه و ایجاد رونق اقتصادی در استان استفاده کنیم. صنعت گردشگری در حال حاضر یکی از راه‌های کسب درآمد در تمامی جهان است که ظرفیت‌های ایجاد درآمد در این زمینه در استان ما وجود دارد.  وی معتقد است آموزش‌‌های متعدد برای رعایت آداب و رسوم مهمان‌نوازی به مجریان و کارکنان طرح‌های گردشگری در مراکز پذیرایی و اقامتی موجب می‌شود تا مسافران از سفر به این استان یک خاطره خوب داشته باشند. فلاحی تاکید می‌کند: تمامی هماهنگی‌ها را انجام می‌دهیم تا بتوانیم امسال از مسافرانی که استان اردبیل را برای گردش خود انتخاب می‌کنند، به نحو شایسته‌ای میزبانی کنیم.


رعایت استانداردها در خانه‌مسافرها

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هم بیان می‌کند: در حال حاضر 150 هتل، هتل‌آپارتمان و خانه‌مسافر در شهرستان سرعین دایر است و روزانه برای 10 هزار نفر ظرفیت اسکان فراهم شده است. «صغری فرشی» با تاکید بر این‌که تمدید پروانه بهره‌برداری تمام مراکز اقامتی طبق بخشنامه سازمان باید در قبال ارائه گواهینامه‌های آتش‌نشانی و استحکام بنا باشد، اظهار می‌کند: تغییر و تبدیل کاربری و طرح توسعه تمام تاسیسات گردشگری استان نیز بدون اخذ موافقت سازمان امکان‌پذیر نیست. وی می‌افزاید: ضمن تطابق میزان بازدیدهای نظارتی با تعداد تاسیسات گردشگری هر شهرستان، باید تعداد تشویق‌ها، تذکرات و تعلیق‌ها نیز برحسب آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و براساس واقعیت انجام شود.


سرعین، شهر گردشگری در سرما و گرما 

بر اساس آمار اداره صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل در نیمه نخست امسال بیش از یک میلیون و 300 هزار گردشگر در مراکز اقامتی این شهرستان اسکان یافتند که در این ایام اشغال مراکز اقامتی 65 درصد محاسبه شده و سرعین با رشد حضور گردشگران روبه‌رو بوده است. سرعین یکی از مقاصد اصلی سفر در کشور بوده و سالانه میلیون‌ها گردشگر به آن سفر می‌کنند، به طوری که در نیمه نخست سال میانگین اقامت در مراکز اقامتی سرعین 8 هزار نفر در روز است. این شهرستان نه‌تنها در فصول گرم، بلکه در فصول سرد نیز مورد استقبال گردشگران است و حتی در زمستان حضور گسترده گردشگران در این شهر دیده می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید