• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 27 بهمن 1397
کد مطلب : 47961
+
-

حضور چشمگیر شمالی‌ها در جشنواره تئاتر فجر

همشهری از حضور فعال تئاتری‌های مازندرانی و گیلانی در سی‌وهفتمین جشنواره تئاتر فجر گزارش می‌دهد

پرونده
حضور چشمگیر شمالی‌ها در جشنواره تئاتر فجر



اشکان جهان‌آرای|  ساری-خبرنگار:


پس از پایان سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر، حالا نگاه بسیاری از هنرمندان ایران به دو جشنواره موسیقی و تئاتر فجر است.
 امسال مازندران در جشنواره موسیقی فجر 4 گروه و در جشنواره تئاتر فجر 6 گروه دارد. معرفی گروه‌های حاضر در سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر چهارشنبه هفته گذشته در همین صفحه انجام شد و امروز 6 گروه حاضر در سی‌وهفتمین جشنواره تئاتر فجر معرفی می‌شوند. 


از این 6 گروه، 3 گروه در بخش غیررقابتی «به علاوه فجر» حضور دارند، یک گروه در بخش مسابقه بین‌الملل روی صحنه می‌رود، یک گروه در بخش مسابقه تئاتر خیابانی اجرا دارد و یک گروه نیز به عنوان مهمان به سی‌وهفتمین جشنواره تئاتر فجر دعوت شده است. همچنین گیلان در سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضوری فعال و پررنگ دارد. از این استان 7 نمایش در بخش‌های مسابقه بین‌الملل، نمایش رادیویی، نمایش خیابانی و مسابقه تئاتر ایران حضور دارد که همه این نمایش‌ها در همین هفته اجرا می‌شوند. در ادامه به صورت گذری نمایش‌های این 2 استان را با هم مرور می‌کنیم.


شکلک ( مازندران)

ششمین نمایشی که از مازندران در سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه می‌رود، «شکلک» نوشته «نغمه ثمینی» و کارگردانی «افسانه منادی» است؛ نمایشی که توسط گروه تئاتر «ایما» در کارگاه تجربی هنر بابل تولید شد و اوایل دی ماه امسال در پلاتو کارگاه تجربی هنر بابل به مدت دو هفته روی صحنه رفت. نمایش با بازی «ساجده نجاریان»، «محمد حسینی»، «نگین متولی» و «بردیا حمیدزاده» قرار است 5 بار در بخش «به علاوه فجر» جشنواره تئاتر فجر روی صحنه برود. «شکلک» از 29 بهمن تا 3 اسفند هر شب از ساعت 21 در تماشاخانه «شانو» به نشانی خیابان وصال شیرازی، تقاطع خیابان طالقانی، کوچه فرهنگی، پلاک 3 روی صحنه می‌رود.

به مازندرانی‌های حاضر در سی‌وهفتمین جشنواره تئاتر فجر باید «امیرعلی نبویان» هنرمند مطرح اهل آمل را هم افزود که امسال برای نخستین بار با نمایش «تناسخ سه تا سی و پنج تومان» در بخش مسابقه ایران 2 تئاتر فجر حضور دارد. نمایش «خانه» به نویسندگی «نغمه ثمینی» و کارگردانی «سینا علیپور» نیز که به عنوان اثر برگزیده جشنواره تئاتر مازندران به دبیرخانه فجر معرفی شد، برای اجرا در بخش فجر استانی انتخاب شده بود که باید 17 دی در اردبیل روی صحنه می‌رفت، اما به دلیل حمایت نشدن از گروه و پرداخت نشدن حق ورودی گروه‌های راه‌یافته به بخش نهایی سی‌امین جشنواره تئاتر فجر، از حضور در فجر استانی انصراف داد.


دعای آفتاب( گیلان)

نمایش خیابانی «دعای آفتاب» به نویسندگی و کارگردانی «محمدعلی صادق‌حسنی» از لاهیجان، یکی از 3 نمایش خیابانی تولید شده توسط هنرمندان گیلانی است که به سی‌وهفتمین جشنواره تئاتر فجر دعوت شد. نخستین اجرای این نمایش خیابانی دیروز ساعت 17 در محوطه خانه هنرمندان انجام شد و دو بار دیگر نیز امروز اجرا می‌شود. «دعای آفتاب» ابتدا از ساعت 16 در محوطه تئاتر شهر اجرا می‌شود و سپس از ساعت 22:30 در ایوان انتظار مترو ولیعصر(عج) اجرا خواهد شد. این نمایش آیینی که به بیان بخشی از فرهنگ مردم گیلان می‌پردازد، یکی از آثار برگزیده سیزدهمین جشنواره بین‌‌المللی تئاتر مریوان بود.


شنود( گیلان)

تئاتر گیلان یک نماینده در بخش نمایش‌های رادیویی سی‌وهفتمین جشنواره تئاتر فجر دارد که دوشنبه اجرا می‌شود. نمایش رادیویی «شنود» به نویسندگی و کارگردانی «مهدی آذری» ساعت 19 دوشنبه (29 بهمن) در تماشاخانه سرو اجرا می‌شود. 10 نمایش رادیویی در سی‌وهفتمین جشنواره تئاتر فجر حضور دارند.


تکرار ( مازندران)

اجرای گروه‌های مازندران در سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با روی صحنه رفتن نمایش «تکرار» ساخته «مهیار صیفوری» و به نویسندگی «امیر رفیعی» از سه‌شنبه (23 بهمن) آغاز شد. نمایش «تکرار» در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه 23 و 24 بهمن، از ساعت 21:30 در تماشاخانه «دیوار چهارم» روی صحنه رفت. این نمایش مونولوگ در سی‌امین جشنواره تئاتر مازندران نیز روی صحنه رفته بود که جایزه بهترین بازیگر زن و جایزه دوم کارگردانی را کسب کرد. 


جعبه( گیلان)

نمایش «جعبه» به کارگردانی «علیرضا واحدی» و نویسندگی مشترک «مانا هوشنگ‌نژاد» و «زهرا موسوی» هم یکی از نمایندگان تئاتر گیلان در سی‌وهفتمین جشنواره تئاتر فجر است. این نمایش دوشنبه (29 بهمن) دو نوبت در ساعت‌های 17 و 19 در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شود. «جعبه» از رشت در بخش مسابقه ایران تئاتر یک حضور دارد. این نمایش از 12 تا 17 اردیبهشت با بازی «احسان ابراهیمی»، «ماکان حسن‌پور»، «صفورا حامی»، «علی حقگو»، «یاسمن سیدی»، «فرانک کشاورز» و «فاطمه مهربخش» در رشت روی صحنه رفته بود.


خانه سیاه است ( مازندران)

امروز عصر تالار اصلی تئاتر شهر تهران، محل اجرای یک نمایش از آمل می‌شود.  «خانه سیاه است» به نویسندگی و کارگردانی «محسن اردشیر» که از 24 مهر تا 14 آبان در تئاتر شهر آمل روی صحنه رفت و با استقبال خوب هنردوستان مواجه شد، به عنوان نمایش مهمان به سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دعوت شد و قرار است امروز ابتدا از ساعت 17 در تالار اصلی تئاتر شهر روی صحنه برود.  دومین اجرای این نمایش نیز ساعت 20 است. «خانه سیاه است» نمایشی درباره زندگی و آثار «فروغ فرخزاد» است.

«محسن اردشیر» کارگردان و نویسنده فعال و شناخته شده آملی، پارسال در سی‌وششمین جشنواره تئاتر فجر نیز با نمایش «کاش می‌شد منم بیام» در بخش مسابقه تئاتر ایران جشنواره فجر حضور داشت. نمایش «مرگ آنجل‌ها» نیز به کارگردانی اردشیر در بخش صحنه‌ای سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفته بود. 
نمایش خیابانی «خوشه برنج» به نویسندگی و کارگردانی اردشیر و همسرش «غنچه شکوهیان» نیز در سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر فجر، 4 جایزه کسب کرد.


بیگانگی( مازندران)

نمایش خیابانی «بیگانگی» به نویسندگی و کارگردانی «غنچه شکوهیان» در گروه هنری «سونر» آمل که به عنوان یکی از برگزیدگان جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان به بخش مسابقه تئاتر خیابانی سی‌وهفتمین جشنواره تئاتر فجر راه یافته بود، در روزهای 30 بهمن و یکم اسفند، 3 بار در جشنواره فجر روی صحنه می‌رود.

«بیگانگی» از ساعت 16:30 سه‌شنبه (30 بهمن) در محوطه خانه هنرمندان اجرا می‌شود. دومین اجرای این نمایش ساعت 16 (یکم اسفند) در محوطه مجموعه تئاتر شهر است. «بیگانگی» ساعت 22:30 چهارشنبه در ایوان انتظار مترو ولیعصر(عج) برای سومین بار اجرا خواهد شد.
این نمایش اخیرا در بخش‌های کارگردانی، گروه بازیگری، موسیقی و طراحی پوستر در جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان حائز رتبه شد. نمایش خیابانی «بیگانگی» از 17 تا 22 تیر در آمل اجرا شد. 
«مریم سبکرو»، «نگار مجدد»، «مهیار ورزگان» و «افشین نبی‌پور» بازیگران نمایش هستند. «علیرضا رمضانی»، «مهران عبدی» و «امیرمحمد ذبیحی» نیز موسیقی این نمایش را اجرا می‌کنند.


مادر( گیلان)

امروز در بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل نمایش «مادر» نوشته «فلوریان زلر» با کارگردانی «مجید کاظم‌زاده مژدهی» از گروه تئاتر «جهش» رشت در دو نوبت روی صحنه می‌رود. دو نوبت اجرای این نمایش از ساعت 17 و 19 در تماشاخانه مولوی خواهد بود. نمایش «مادر» از 12 تا 19 اردیبهشت امسال با بازی «نسرین بابایی»، «محمد رسائلی»، «پیمان میرزایی» و «مریم مؤمنی» در تماشاخانه «هامون» رشت روی صحنه رفته بود.


درها به روی چه کسی  باز می‌شوند( گیلان)

سومین نمایش خیابانی که از گیلان در بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر فجر اجرا می‌شود، «درها به روی چه کسی باز می‌شوند» از آستانه‌اشرفیه است. نمایشی که به نویسندگی «محمد جعفری لفوت» و کارگردانی «میلاد حسن‌زاده» تولید شده و دوشنبه و سه‌شنبه این هفته، 3 بار اجرا می‌شود.
 این نمایش از ساعت 16:30 دوشنبه (29 بهمن) در محوطه تئاتر شهر اجرا می‌شود، سپس از ساعت 23 در ایوان انتظار اجرا خواهد شد و سومین اجرای آن هم ساعت 17 سه‌شنبه در محوطه خانه هنرمندان است.


نمایش ( مازندران)

آملی‌ها امسال نیز مانند سال‌های اخیر در تئاتر قدرتمندتر از تئاتری‌های سایر شهرستان‌های مازندران ظاهر شدند. یک اثر نمایشی تولید شده توسط «مسعود حق‌پناه» هنرمند اهل آمل امسال به بخش مسابقه بین‌الملل تئاتر فجر راه یافته که فردا طی دو نوبت در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

«نمایش» عنوان اثری است که حق‌پناه آن را بر اساس ترجمه‌ای از نمایشنامه Play اثر «ساموئل بکت» روی صحنه برده است. «نمایش» با بازی «شیرین احمدی»، «امیر گیل» و «آپامه خسروی» قرار است فردا(28 بهمن) از ساعت 17 و پس از آن از ساعت 19 دو نوبت اجرا در تالار سایه داشته باشد. 

ترجمه نمایشنامه را خود حق‌پناه انجام داده و با توجه به این‌که نسخه ترجمه‌ای از این نمایشنامه در ایران وجود نداشت، این اثر نمایشی، نخستین اجرای نمایشنامه Play در ایران محسوب می‌شود. «نمایش» از 27 مهر تا 5 آبان به مدت 9 شب در بلک باکس آمل روی صحنه رفته بود.


تانگوی شیطان( گیلان)

دومین نمایش راه‌یافته از گیلان به بخش مسابقه بین‌الملل تئاتر فجر، «تانگوی شیطان» به نویسندگی و کارگردانی «وحید درویشی» است. این نمایش قرار است چهارشنبه (یکم اسفند) دو اجرا در تالار دکتر ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر داشته باشد. اجرای نخست از ساعت 17 آغاز می‌شود و دومین اجرا ساعت 20 روی صحنه می‌رود. «تانگوی شیطان» با بازی «مرجان موسی نژاد»، «شیوا رجبی» و «وحید درویشی» دو دوره از 18 تا 22 مرداد و همچنین از یکم تا هفتم بهمن در مجتمع فرهنگی خاتم‌الانبیاء(ص) رشت اجرا شد.


پلی از جنس شیشه ( مازندران)

دومین نمایشی که از مازندران در بخش «به علاوه فجر» جشنواره امسال روی صحنه رفت، «پلی از جنس شیشه» به نویسندگی «نگار نادری» و کارگردانی «فرشته پیاده‌روحی» بود. این نمایش پنجشنبه (25 بهمن) در تماشاخانه استاد مشایخی در دو نوبت و ساعت‌های 18 و 20 اجرا شد. پیاده‌روحی این نمایش را پارسال با بازی خودش و همسرش «اهورا گل‌عموپور» تولید کرد و آن را در بیست‌ونهمین جشنواره تئاتر مازندران نیز روی صحنه برد. این نمایش چندی پیش از بین 112 نمایش متقاضی برای شرکت در جشنواره سراسری تئاتر «مان» به عنوان یکی از 11 نمایش حاضر در بخش مسابقه انتخاب شد. در نمایش «پلی از جنس شیشه» به مسائلی در مورد خشونت علیه زنان پرداخته شده است. 

 

گیلان جزو 3 استان برتر در اکران جشنواره سی‌وهفتم


مهسا طالبی |   رشت-خبرنگار:


معاون هنری و امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به استقبال ۱۰ هزار و ۶۰۰ نفری از اکران فیلم‌های جشنواره فجر در گیلان گفت: این استان با اکران ۱۵ فیلم منتخب از سی‌و‌هفتمین جشنواره فیلم فجر، جزو سه استان برتر کشور شناخته شد.

به گزارش همشهری «سید امیر مصباح» افزود: اکران همزمانی فیلم‌های جشنواره در گیلان که از ۱۲ بهمن با فیلم «سرخ‌پوست» در رشت آغاز شده بود، پس از ۳۶ نوبت با اکران فیلم «جان‌دار» به کار خود پایان داد. وی اظهار کرد: همه فیلم‌های منتخب فجر در گیلان با استقبال مخاطبان رو‌به‌رو بود اما «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار، «سرخ‌پوست» به کارگردانی نیما جاویدی و «ناگهان درخت» به کارگردانی صفی یزدانیان بیشترین استقبال مردمی را شاهد بودند.

 مصباح افزود: شاید در استان‌های دیگر متولیان فرهنگی دغدغه جذب مخاطب داشته باشند، اما در گیلان با استقبال مخاطبان هنر هفتم از فیلم‌های جشنواره، متولیان فرهنگ و هنر استان در ایجاد شهرک سینمایی مصمم‌تر شدند. این مسئول ادامه داد: برخی نارضایتی‌ها به دلیل قرار نگرفتن چند فیلم مطرح در بسته اکران فجر گیلان بود که متاسفانه استان هیچ دخل و تصرفی در این موضوع نداشت، اما گیلان جزو سه استان برتر کشور در تعداد اکران قرار گرفته است.مصباح افزود: دوربین و سینما ابزارهایی توانمند در دست هنرمندانی هستند که می‌کوشند به نگریستن، معنایی تازه ببخشند. از این رو حضور و استقبال مردم را باید قدر بدانیم و در برابر آنها سر تعظیم فرود آوریم.


همزمان با برگزاری سی‌و‌هفتمین جشنواره فیلم فجر، سینما میرزا کوچک رشت با اکران ۱۵ فیلم از این جشنواره میزبان گیلانی‌ها شد. فیلم‌های «بیست و سه نفر» به تهیه‌کنندگی مجتبی فرآورده و کارگردانی مهدی جعفری، «درخونگاه» به تهیه‌کنندگی منصور سهراب‌پور و کارگردانی سیاوش اسعدی و «روزهای نارنجی» به تهیه‌کنندگی علیرضا قاسم‌خان و کارگردانی آرش لاهوتی به جدول اکران فیلم‌های جشنواره در استان که شامل «ایده اصلی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی آزیتا موگویی، «بنفشه آفریقایی» به تهیه‌کنندگی علیرضا شجاع نوری و کارگردانی مونا زندی حقیقی، «پالتو شتری» به تهیه‌کنندگی مجید شیخ انصاری و کارگردانی مهدی علی‌میرزایی، «جان‌دار» به تهیه‌کنندگی کامران مجیدی و کارگردانی حسین امیری دوماری ‌و پدرام پورامیری، «سال دوم دانشکده من» به تهیه‌کنندگی مسعود ردایی و کارگردانی رسول صدرعاملی، «سرخ‌پوست» به تهیه‌کنندگی مجید مطلبی و کارگردانی نیما جاویدی، «سمفونی نهم» به تهیه‌کنندگی زینب تقوایی و کارگردانی محمدرضا هنرمند، «شبی که ماه کامل شد» به تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی و کارگردانی نرگس آبیار، «طلا» به تهیه‌کنندگی رامبد جوان و محمدحسین شایسته و کارگردانی پرویز شهبازی، «غلامرضا تختی» به تهیه‌کنندگی سعید ملکان و کارگردانی بهرام توکلی، «ناگهان درخت» به تهیه‌کنندگی پیمان معادی و کارگردانی صفی یزدانیان و «مدیترانه» به تهیه‌کنندگی رشید حاجتمند و کارگردانی هادی حاجتمند، اضافه شده بود. اکران ١۵ فیلم جشنواره سی‌و‌هفتم فجر به‌همراه 5 فیلم کودک و نوجوان که از ١٢ بهمن آغاز شده بود، شامگاه ٢٢ بهمن‌ در سینما میرزا کوچک رشت به کار خود پایان داد. در حال حاضر ۱۰سالن در قالب ۹ سینما در گیلان فعال است.

این خبر را به اشتراک بگذارید