• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
شنبه 27 بهمن 1397
کد مطلب : 47954
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/vpAn
+
-

خبرهای خوش برای توسعه بیجار

فرماندار: در 25 سال گذشته یکی از مشکلات استان کردستان در بخش معادن خام‌فروشی بوده است

گزارش
خبرهای خوش برای توسعه بیجار

روزیتا قادری|  بیجار- خبرنگار:


شهرستان بیجار با وسعت 5 هزار و 837 کیلومترمربع، دارای 5 شهر، 3 بخش و 11دهستان است و در مسیر 3 مرکز استان کشور با موقعیت استراتژیک خوبی قرار گرفته است. بیجار یکی از شهرستان‌های پرظرفیت در زمینه‌های صنعت و کشاورزی کردستان به شمار می‌رود و در اقتصاد استان بسیار اثرگذار است. دغدغه و موانع زیادی در بیجار اعم از مهاجرت‌های بی‌رویه، کم‌توجهی به گردشگری، مشکلات صنعتی، معادن و کشاورزی و... وجود دارد، اما بیجار می‌‌تواند با برنامه‎ریزی و حمایت مسئولان ارشد استان، به یک منطقه اقتصادی پویا تبدیل شود. موضوعی که مسئولان شهرستان هم بر آن تأکید دارند و برنامه‌هایی برای توسعه شهرستان در دست اجراست. 


نبود کارخانه فراوری محصولات کشاورزی

یکی از شهروندان بیجاری در مورد ظرفیت‎های موجود در ایجاد اشتغال و توسعه این شهرستان عنوان می‎کند: شهرستان بیجار قابلیت‌‎های بسیار خوبی در همه زمینه‎ها دارد، اما از این ظرفیت‏ها به‌درستی استفاده نشده و مهاجرت جوانان بیجاری و روستاهای اطراف به شهرهای بزرگ، بیانگر مشکلاتی مانند بیکاری است. «علی ایزدی» می‎افزاید: بیجار در زمینه کشاورزی، معادن، دامداری و گردشگری دارای قابلیت‎های خوبی است و این می‎تواند برای ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی مؤثر باشد، اما متأسفانه هیچ‎گونه اراده‎ای برای توسعه در این زمینه‎ها وجود ندارد.  وی ادامه می‏دهد: بیجار همیشه مورد بی‌مهری‌ مسئولان قرار گرفته است، برای نمونه کشاورزی این منطقه به کارخانه‎ای برای فراوری محصولات نیاز دارد تا تولیدات و محصولات این شهرستان کمتر به صورت خام خارج شود.

ایزدی اظهار می‌کند: نبود مراکز تحقیقاتی و اصلاح بذر، نامناسب بودن راه‎های ارتباطی و بسیاری از مشکلات دیگر روند توسعه و رشد شهرستان بیجار را کند کرده است. در 3 سال اخیر مشکلات کشاورزان چند برابر شده و از همان اوایل پاییز با نبود کود شیمیایی، بذر، نبود سوخت، کود و مهم‌تر از آنها نبود بودجه در زمان برداشت محصول روبه‌رو هستند. 
وی با بیان این‌که پایین بودن قیمت گندم و مشکلات بیمه کشاورزان شهرستان بیجار دل آنها را خون کرده است، می‎افزاید: قیمت کلیه اجناس و محصولات کشاورزی افزایش پیدا کرده، اما قیمت گندم همچنان پایین است. 

ایزدی عنوان می‎کند: از سال 58 پروژه آسفالت و بهسازی جاده بیجار- همدان شروع شده، اما تاکنون به بهره‎برداری نرسیده و این امر بیانگر کم‎کاری و ضعف مسئولان ارشد استان و شهرستان است.


کمبود اعتبارات فرهنگی

یک شهروند دیگر با بیان این‎که میزان بیکاری در شهرستان بیجار بالاست، می‎گوید: طبق اعلام مرکز آمار ایران، بیکاری در شهرستان بیجار با 1/13 درصد، بیش از 12 درصد میانگین کشوری است، پس جوانان ما به چه دل خوش کنند؟  «مریم فیضی» اذعان می‌کند: همه جاده‌های روستاهای شهرستان بیجار نامناسب هستند و تردد در آنها با سختی انجام می‌شود. دسترسی نامناسب به رسانه‌ها و روزنامه‌های استانی و کشوری، برگزار نشدن برنامه‌های جدی فرهنگی و نبود اعتبارات فرهنگی منجر شده که شهر بیجار به جایگاه حقیقی خود در استان دست نیابد. 

وی می‎افزاید: صنایع تبدیلی، کارخانه‌های زودبازده وابسته به محصولات کشاورزی، نیاز ضروری و اساسی این شهرستان است. همچنین ظرفیت بالای تولید و صادرات فرش بیجار، پرورش اسب اصیل کُرد و بسیاری از ظرفیت‌های دیگر با ایجاد زیرساخت‌های مناسب، بستری را برای سرمایه‎گذار فراهم می‌کند و زمینه‌ساز اشتغال و کسب درآمد برای جوانان می‌شود. 


‌ نوید توسعه 

فرماندار شهرستان بیجار اما در مورد شاخص‌های توسعه و ویژگی‌های صنعتی در گفت‌وگو با همشهری کردستان می‌گوید: در حوزه صنعت و معدن، کارخانه سیمان شهرستان بیجار، جزو پروژه‎های مهم و بزرگ اقتصادی استان کردستان است که با اشتغالزایی 300 نفر، در حال پیگیری موانع و مشکلات آن هستیم.

«علی‌اکبر ورمقانی» به برنامه‌ریزی‌های انجام شده شهرک صنعتی قدیمی و شهرک صنعتی جدید شهرستان بیجار اشاره می‌کند و می‎افزاید: با هماهنگی و پیگیری‎های مسئولان ارشد استان، به همه سرمایه‎گذاران و تولیدکنندگان، تسهیلات سرمایه در گردش به صورت یارانه دولتی، با بهره 12 درصد اختصاص‌می یابد و در صورت نیاز با در اختیار گرفتن زمین و بهره‎گیری از حداکثر اقساط در این شهرک‎ها، پروژه‎های بالای 60درصد پیشرفت می‎توانند از این تسهیلات استفاده کنند. 

وی در ادامه بیان می‎کند: در 25 سال گذشته یکی از مشکلات استان کردستان در بخش معادن، خام‌فروشی بوده است، اما اکنون با برنامه‎های در دست اقدام، بالغ‌بر یک میلیون و 600 هزار تن مواد معدنی برای کارخانه گندله شهرستان بیجار در منطقه حسن‎آباد یاسوکند تأمین شده است.  فرماندار شهرستان بیجار در ادامه می‎گوید: در زمینه تولید آهن اسفنجی نیز برای تولید حدود یک میلیون و 600 هزار تن برنامه‎ریزی شده است و پتروشیمی این شهرستان یکی از بزرگ‎ترین پروژه‎های استان کردستان، با سرمایه یک میلیارد و 250 میلیون یورو و اشتغالزایی بسیار زیاد، تا پایان سال کلنگ‌زنی خواهد شد.

ورمقانی به 2 مطالبه مردم شهرستان بیجار اشاره و عنوان می‎کند: در مورد پوشش مخابراتی پهنای باند اینترنت روستاها و پوشش آنتن‎دهی صداوسیمای مرکز کردستان در بخشی از شهرستان بیجار مشکلات فراوانی وجود دارد که با انعکاس این موضوعات به متولیان امر امیدواریم حل‌وفصل شود. 


فرماندار شهرستان بیجار به نامناسب بودن زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل اشاره می‌کند و می‎افزاید: شهرستان بیجار با 950 کیلومتر راه روستایی و 45 درصد آسفالت یکی از دغدغه‌ها و مطالبات به‌حق مردم است که در شورای برنامه‌ریزی شهرستان، بیشترین اعتبارات به حوزه راه روستایی اختصاص داده می‌شود.  ورمقانی می‎گوید: بیجار 5 محور بین‌شهری با 380 کیلومتر مسیر دسترسی به جاده دارد که از این مقدار تنها 22 کیلومتر آن اتوبان است. 

وی ادامه می‌دهد: در جاده سنندج- بیجار و جاده زنجان – بیجار تیم پیمانکاری در حال فعالیت ‎است و به‎رغم محدودیت‎های منابع اعتباری، کار در این 2 محور متوقف نشده است. همچنین کمربندی جنوب بیجار نیز یکی از مهم‎ترین چالش‌هایی است که امیدواریم اجرایی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :