• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 27 بهمن 1397
کد مطلب : 47956
+
-

بازآفرینی شهری با پشتوانه دولتی

معاون عمرانی استاندار یزد از ایجاد دفاتر بازآفرینی در 15 محله یزد خبر داد

در شهر
بازآفرینی شهری با پشتوانه دولتی

سارا گلابگیریان|  یزد- خبرنگار:


طرح بازآفرینی شهری با هدف ساماندهی بافت‌های فرسوده، تاریخی و حاشیه‌ای در استان یزد با قوت در حال اجراست و قرار است که دفاتر بازآفرینی شهری در 15 محله یزد شکل بگیرد تا اعتبار تخصیص‌یافته به استان یعنی 43 میلیارد تومان برای محله‌های یزد هزینه شود. طرح ملی بازآفرینی شهری به‌ عنوان یکی از اولویت‌های دولت در همه استان‌ها از جمله یزد در حال پیگیری است و امسال در 5 محله یزد کلید خورد.

 این طرح با هدف احیای بافت‌های ناکارآمد شهری شامل بافت فرسوده، حاشیه‌ای و تاریخی اجرا می‌شود. یکی از اهداف اصلی اجرای این طرح تامین مسکن است، به طوری که نیاز مسکن جدید استان در بافت‌های هدف طرح بازآفرینی شهری تامین شود. اجرای طرح‌های ستاد بازآفرینی شهری با جدیت در بافت‌های حاشیه‌ای و فرسوده و تاریخی اجرا می‌شود تا با این کار هم شرایط زندگی در این بافت‌ها تسهیل و هم از توسعه شهر در حاشیه جلوگیری شود. 

ساخت‌وسازهای غیراستاندارد و بی‌ارزش در بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای تهدیدی جدی برای آینده شهرهای استان محسوب می‌شود. از این رو اجرای برنامه‌های گوناگون برای بهبود وضعیت این بافت‌ها اجتناب‌ناپذیر است و همه دستگاه‌های مسئول باید برای توانمندسازی این بافت‌ها دست به دست هم دهند.


 بازوی اجرایی طرح بازآفرینی شهری 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد از تخصیص 43 میلیارد تومان تسهیلات برای اجرای طرح بازآفرینی شهری شهرهای استان خبر می‌دهد و می‌گوید: اجرای طرح بازآفرینی شهری مهم‌ترین اولویت دولت برای کیفیت‌بخشی به زندگی در بافت‌های هدف از جمله بافت‌های حاشیه‌ای، فرسوده و تاریخی است.

«محسن صادقیان» با بیان این‌که دفاتر بازآفرینی   از ابزارهای مهم برای اجرای طرح بازآفرینی شهری در محله‌های شهر است از ایجاد 15 دفتر بازآفرینی در محله‌های شهر یزد برای شروع اجرای این طرح در استان خبر می‌دهد. وی با تاکید بر این‌که طرح‌ها باید زودتر آماده شوند تا حمایت دولت را از لحاظ اعتباری و دستورالعملی جلب کنند ادامه می‌دهد: با اجرای این طرح در بافت‌های ناکارآمد، تمام زمین‌های دولتی پشتوانه بازآفرینی شهری قرار می‌گیرند تا این زمین‌ها برای مشارکت بخش خصوصی، به عنوان آورده دولت، مورد بهره‌برداری قرار ‌گیرند. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار افزود: طرح بازآفرینی پایدار شهری از جمله طرح‌های اولویت‌دار دولت است که باید بر اساس دستور‌العمل‌های ابلاغی، طرح‌های این موضوع را پروژه‌های اولویت‌دار دستگاه‌ها قرار دهیم. صادقیان با اشاره به اقدامات پراکنده برخی دستگاه‌هایی که بر اساس دستورالعمل‌های ستاد مرکزی خودشان اقدامات خوبی را انجام داده‌اند تقدیر می‌کند و خواستار پرهیز از موازی‌کاری در اجرای برنامه‌ها برای استفاده بهینه از توان و اعتبارات هر دستگاه می‌شود. وی می‌افزاید: تمرکز فعالیت‌ها قطعا کاهش هزینه‌های غیرضروری را به دنبال خواهد داشت. وی ادامه می‌دهد: در کمیته تخصصیِ ویژه‌ای برنامه‌های هر دستگاه را در راستای طرح ملی بازآفرینیِ پایدار شهری هماهنگ کردیم تا در نهایت بتوانیم به یک اقدام مشترک و موثر برسیم.


3 هزار هکتار بافت ناکارآمد محلی

جانشین رئیس ستاد بازآفرینی استان اظهار می‌کند: اقدامات برخی دستگاه‌ها در ایجاد کانون سلامت محله و همچنین پیگیری در ایجاد دفاتر تسهیلگری ستودنی است و انتظار داریم همه دستگاه‌ها در یک اقدام مشترک و هم‌افزایی اصولی بتوانند یک هدف واحد را که همان توانمند‌سازی محلات و باززنده‌سازی محلات فضاهای شهری است، در گفتمان واحد برنامه‌‌ریزی کنند.

صادقیان با بیان این‌که 3 هزار هکتار بافت ناکارآمد در استان وجود دارد می‌افزاید: این 3 هزار هکتار در 19 محله شهر با 6 هزار پلاک مسکونی قرار دارد که باید نوسازی شود.وی با تاکید بر این‌که ایده دولت بازآفرینی شهری به صورت محله به محله است می‌گوید: با امکانات جدید، محله جدیدی ساخته و شبکه معابر مناسب و امکانات مورد نیاز تامین خواهد شد.

صادقیان از مزایای اجرای طرح بازآفرینی شهری در این محله‌ها را ساماندهی و ایمن‌سازی بافت‌های فرسوده، فقرزدایی و تامین نیاز جدید مسکن مردم عنوان و بیان می‌کند: با اجرای این طرح مشارکت مردم را افزایش خواهیم داد و فرصت برای ورود بخش خصوصی فراهم خواهد شد.


 انتخاب 25 محله برای بازآفرینی 

معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهر‌سازی استان نیز  با اشاره به دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ای ابلاغی از ابتدا تاکنون به اقدامات صورت‌گرفته توسط ستاد و دستگاه‌های عضو ستاد بازآفرینی شهری استان می‌پردازد و می‌گوید: دبیرخانه استان با هماهنگی شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های متولی توانسته 25محله در یزد و سایر شهرستان‌ها را در برنامه‌های اقدام مشترک شناسایی کند. «داود دانشگر» اظهار می‌کند: این انتخاب‌ها عمدتا بر اساس نوع بناها و وضعیت اجتماعی محلات هدف بوده و به کیفیت خدمات روبنایی و زیربنایی آنها توجه ویژه‌ای شده است که در برنامه ششم و هفتم توسعه نیز پیش‌بینی شده در سطح ملی به 2700 محله در کشور برسد.

وی با اشاره به سهمیه ابلاغی تسهیلات نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن در استان یزد بیان می‌کند: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده ظرفیت تخصیص 3325 فقره تسهیلات با اعتباری بالغ بر 180 میلیارد تومان در استان وجود دارد که می‌تواند اقدام موثری در نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری باشد. دانشگر همچنین بر اولویت تشکیل دفاتر تسهیلگری و اقدامات موثر با حمایت استانداری در اجرای طرح و بررسی وضعیت اجتماعی و اقتصادی محلات تاکید می‌کند.


تاکید استاندار بر اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری 

استاندار یزد در آخرین جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان بر اجرای فراگیر طرح ملی بازآفرینی شهری پایدار تاکید و اظهار امیدواری کرد با توجه به ظرفیت‌های موجود و نقش ساکنین در مشارکت طرح بتوانیم با توانمندسازی، تحولی در اقتصاد شهری ایجاد کنیم.

«محمدعلی طالبی» با بیان این‌که رسیدن به این چشم‌انداز در ایجاد دفاتر تسهیلگری است ادامه داد که با اطلاعات و داده‌های مربوطه، تصمیم‌گیران می‌توانند در چارچوب وضعیت موجود با همت مردم و مشارکت بخش خصوصی در سایه حمایت‌های دولت در اجرای طرح بازآفرینی پایدار شهری در شهر جهانی یزد موفق باشند.
وی افزود: این طرح باید با جدیت و همکاری تمام و کمال دستگاه‌های متولی در اولویت اجرا قرار گیرد و همه دستگاه‌ها مکلف شدند در تخصیص زمین‌های مازاد خود برای تسریع در اجرای این طرح به صورت جدی اقدام کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید