• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 27 بهمن 1397
کد مطلب : 47951
+
-

تکمیل باغ‌موزه دفاع مقدس لرستان؛ معطل بودجه

برای اتمام این پروژه در سال‌های‌ گذشته اعتباری بالغ بر 16 میلیارد تومان لازم بود، اما با بالا رفتن هزینه‌های مصالح در حال حاضر این مبلغ افزایش یافته است

گزارش
تکمیل باغ‌موزه دفاع مقدس لرستان؛ معطل بودجه

محمد حافظی|  خرم آباد - خبرنگار:


پروژه باغ‌موزه دفاع مقدس لرستان در تپه شهدای گمنام و مشرف به دریاچه کیو خرم‌آباد جانمایی شده است و می‌تواند تاثیر بسیار مهمی در آشنایی مردم لرستان و همچنین مسافران این استان‌ با نقش رزمندگان استان در دوران دفاع مقدس و جذب گردشگر داشته باشد. 

ساخت باغ‌موزه دفاع مقدس استان سال 86 مطرح شد و یکی از مصوبات سفر هیات دولت وقت در سال 87 بود. کارهای مطالعاتی این طرح سال 87 به پایان رسید و عملیات اجرایی آن نیز سال 89 در تپه شهدای گمنام خرم‌آباد آغاز شد. 

بعد از گذشت بیش از 8 سال هنوز از تکمیل و بهره‌برداری این طرح خبری نیست و با توجه به بالا رفتن قیمت مصالح و... روز به روز نیاز این پروژه به اعتبار بیشتر می‌شود به گونه‌ای که برای تکمیل آن به بیش از 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. اگر این رقم به‌موقع تخصیص پیدا کند این پروژه تا بهمن 98 به بهره‌برداری می‌رسد. 2 میلیون سند متعلق به دوران دفاع مقدس برای نمایش در این مجموعه در این سال‌ها جمع‌آوری شده‌اند که در حال حاضر به دلیل نگهداری در فضای نامناسب در شرایط بدی قرار دارند. اتمام این پروژه می‌تواند در حفظ این آثار نقش موثری داشته باشد. 


لزوم تخصیص به‌موقع اعتبار

یک کارشناس می‌گوید: قرار بود پروژه باغ‌موزه دفاع مقدس لرستان طی 4 سال تکمیل و افتتاح شود اما این پروژه نیز همانند سایر پروژه‌های استانی با مشکل کمبود اعتبار مواجه شد و در حال حاضر بلاتکلیف است. «سلمان مجدفر» می‌افزاید: در این پروژه دلایل دیگری نیز ازجمله وجود منبع آب و درختان مانع اجرا و اتمام به‌موقع آن شدند که بالاخره با رفع مشکل منبع آب، کار تا حدودی پیش رفت. 

وی یادآور می‌شود: برای اتمام این پروژه تا سال‌های 95 و 96 اعتباری بالغ بر 16 میلیارد تومان لازم بود اما با گذشت زمان و بالا رفتن هزینه‌های مصالح در حال حاضر این مبلغ افزایش یافته است. اگر اعتبار لازم به‌موقع تخصیص پیدا نکند، هزینه‌های اجرا و اتمام پروژه باز هم افزایش می‌یابد و به اعتبارات بیشتری نیاز خواهد شد. 

مجدفر به نقش این پروژه در جذب گردشگر نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: طراحی این ساختمان به گونه‌ای است که مکمل قلعه فلک‌الافلاک است و همین موضوع می‌تواند نقش بسزایی در جذب گردشگر داشته باشد. از سوی دیگر، جانمایی این پروژه در کنار دریاچه کیو و تپه شهدای گمنام می‌تواند گردشگران را به سوی خود جذب کند. 


پیشینه پروژه

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس لرستان نیز در این مورد بیان می‌کند: براساس مصوبات کمیسیون ماده 5 راه‌ و شهرسازی، زمین تپه شهدا با مساحت 13 هزار و 200 متر‌ مربع به این پروژه با زیربنای 6 هزار متر‌ مربع اختصاص یافت. طراحی آن سال 88 به ‌اتمام رسید و سال 89 کلنگ‌‌زنی آن انجام شد. 

«حجت‌الله ناصرپور» ادامه می‌دهد: عملا بیش از 3 سال پروژه به دلیل نبود اعتبار، حالت نیمه‌تعطیل داشت و همین موضوع باعث شد در این 8 سال به بهره‌برداری نرسد. فقط فاز اول باغ‌موزه دفاع مقدس که شامل اسکلت‌بندی بود، سال 93 به اتمام رسید. 
وی درخصوص اعتبارات هزینه شده برای این پروژه می‌گوید: یک میلیارد و 600 میلیون تومان در سال 97 برای ساخت مرکز فرهنگی و باغ‌موزه دفاع مقدس به‌ طور به کامل تخصیص یافت. تاکنون برای این پروژه اعتباری بالغ بر 8 میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه شده و برای تکمیل و اتمام آن به 20 میلیارد تومان دیگر نیاز است. 

این مسئول می‌افزاید: این پروژه دارای بخش‌های مختلفی است و با اعتبارات محدود نمی‌توان همه آنها را به‌موقع تکمیل کرد. اگر این میزان اعتبار به موقع تخصیص پیدا کند، می‌توان پروژه را بهمن سال آینده بهره‌برداری و افتتاح کرد. 


اهداف ساخت باغ‌موزه 

ناصرپور به اهداف ساخت این موزه اشاره و اظهار می‌کند: اسناد و مدارک یگان‌های نظامی مانند تیپ 57 ابوالفضل، آمادگاه مهماتی باباعباس، لشکر 84 ارتش، گروه 411 مهندسی بروجرد و سایر یگان‌های نظامی و دل‌نوشته‌ها و خاطرات رزمندگان جمع‌آوری و در این موزه نگهداری خواهند شد. 
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان می‌گوید: همچنین مقرر شده است ماکت هواپیماهای جنگنده و لاشه تانک‌های منهدم شده و دیگر ابزار نظامی و تندیس شهدای شاخص استان که نقش بسیار مهمی در دوران دفاع مقدس داشته‌اند نیز در این موزه نصب شوند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید