• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 27 بهمن 1397
کد مطلب : 47852
+
-

توضیحات مطهری درباره 2نامه معروف امام

نامه به منتظری با ادبیات امام اندکی فاصله دارد

تاریخ
نامه به منتظری با ادبیات امام اندکی فاصله دارد

بعد از اظهار تردید علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس درباره اصالت 2نامه امام به آیت‌الله منتظری و نهضت آزادی، پایگاه اطلاع‌رسانی جماران نوشته است: در روزهای آینده مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام، مستندات جدیدی را درباره اصالت این 2نامه منتشر می‌کند. علی مطهری اخیرا در یک گفت‌وگوی ‌اینترنتی با برنامه «رودررو»  و سایت خبرآنلاین در پاسخ به سؤالی درباره نامه منسوب به امام‌خمینی(ره) درخصوص نهضت آزادی و نیز نامه منسوب به ایشان درباره آیت‌الله منتظری در سال۶۸ گفته بود: محتوای این 2 نامه را با سیره و شخصیت امام خمینی متناسب نمی‌داند، لذا در صحت انتساب این 2نامه به ایشان تردید دارد.
او دیروز با انتشار متنی در کانال تلگرامی خودش توضیحاتی درباره این سخن خودش داد و خطاب به مسئول پایگاه اطلاع‌رسانی جماران نوشت: در پاسخ آن پایگاه اطلاع‌رسانی به اظهارنظر اینجانب درباره 2نامه منسوب به امام‌خمینی(ره) درخصوص نهضت آزادی و مرحوم آیت‌الله منتظری، یکی روی این نکته تأکید شده بود که امام(ره) از فروردین1367 تا خرداد1368 در سلامت بودند. این درحالی است که اینجانب در مصاحبه با خبرآنلاین گفته بودم «امام از فروردین1368 در حال بیماری بودند» نه از فروردین1367، و اشتباه ظاهرا از خبرنگار خبرآنلاین بوده است.
دیگر اینکه در جوابیه «جماران»، برای این مطلب که آن 2نامه به خط امام خمینی است، دلایلی ذکر شده بود، درحالی‌که تأکید اصلی من روی دستخط نبود بلکه روی این مطلب بود که محتوای این 2نامه با سیره و شخصیت امام‌خمینی چندان سازگار نیست. نامه نهضت آزادی در پاسخ به نامه وزیر کشور وقت در زمانی صادر شده که آن نهضت با ادامه جنگ مخالفت می‌کرد و به‌نوعی پشت جبهه تضعیف می‌شد و امام(ره) از دست آنها ناراحت بودند و حکم به منع ورود آنها در قوای سه‌گانه صادر و آنها را از حقوق اجتماعی‌شان محروم کردند، البته این می‌تواند یک امر موقت بوده باشد و نامه 6/1/1368 مربوط به آیت‌الله منتظری نیز در شرایط سخت روحی و جسمی امام عزیز صادر شده و شامل تعابیر تندی است. لذا این 2نامه با ادبیات امام اندکی فاصله دارد و ما نباید زیاد روی آنها تکیه کنیم. مطهری نوشته‌است: در واقع حرف من این بود که‌ ای‌کاش این 2نامه از امام‌خمینی نمی‌بود و جعلی بود ولی اکنون که مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی آن را اصیل می‌داند، ما نیز می‌پذیریم ولی معتقدیم باید محتوای این 2نامه را با توجه به شرایط زمان نگارش آن درنظر گرفت و مثلا درمورد حکم نهضت آزادی آن را موقت تلقی کرد نه دائمی، تا ساحت آن بزرگمرد از هر شائبه‌ای پاک بماند.

این خبر را به اشتراک بگذارید