• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 1 بهمن 1396
کد مطلب : 4774
+
-

باران و ریزگرد در خیمه زلزله‌زدگان کرمانشاه

باران و ریزگرد در خیمه زلزله‌زدگان کرمانشاه

محمدصادق خسروی علیا | خبرنگار:

 «خبر خوب بنویسید،  لطفا!» در پاسداشت همین توصیه شیرین بود که خبردادند و نوشتند: «کار اســـــــکان موقت - کانکس‌نشینی- زلزله‌زدگان کرمانشاه تمام شد.» از چند هفته پیش و بعد ازاعلام این خبرمسرت‌ بخش،  احوال زلزله‌زده‌های غرب کشور در میان اخباردیگر گم شد؛ هرچند که نیاز بود بعد از 70روزفغان‌نویسی از تراژدی زندگی زلزله‌زدگان کرمانشاه و نبود امکانات زندگی از جمله کانکس، تیترکردن خبر خوب اتمام اسکان موقت زلزله‌زدگان که از سوی مسئولان اعلام شد، امید دوباره را به مردم زلزله‌زده و مردم نگران کشور از سرنوشت زلزله‌زدگان بازگرداند،  اما 2شب پیش بارانی که در بیشتر شهرهای کشور و همینطور سرپل ذهاب آمد، متأسفانه خبرهای خوب را به همراه چادر بسیاری از زلزله‌زدگان برد و مشخص کرد که همچنان بخش مهمی از زلزله‌زدگان در چادر زندگی می‌کنند و کانکس‌ها و پایان اسکان موقتی که پیش از این اعلام شده بود، تنها شامل روستاییان می‌شد و همچنان بخش مهمی از زلزله زدگان سرپل ذهاب که در شهر زندگی می‌کنند در چادرهای امدادی اسکان دارند و اسکان موقت آنها به نتیجه نهایی نرسیده است. فرهاد تجری نماینده سرپل ذهاب هم که شبی بارانی را در این شهر و یکی از چادرها به صبح رسانده و باران مشکلاتی را برای او هم ایجاد کرده است،  به همشهری می‌گوید: «70درصد مردم زیر باد و باران هستند،  کانکس ندارند و آب به چادرهای‌شان افتاده است.»

آفتاب که می‌زند،  اسباب و اثاثیه‌ها را می‌ریزند بیرون. هنوز زیراندازو پتوها بوی نا می‌دهند، شب کم می‌شود. اثاثیه‌های نمدار دوباره برمی‌گردند داخل چادر و سرجای دیشب می‌نشینند. باد و باران با تیرگی شب می‌آید و جدال آوارگان با تاریکی و طوفان آغاز می‌شود. روزهای مردان اینجا با چاله و جوی کندن اطراف چادرها و سفت و محکم کردن طناب‌ها و پایه‌های آن می‌گذرد. زنان هم یک سر دارند و هزار سودا. ترو خشک‌کردن بچه‌ها، پخت وپز، ایستادن درصف آب برای شست‌وشوی ظرف‌ها و لباس‌ها و... .

در چند روز گذشته سرپل ذهاب هوای سردی را تجربه کرده و ابرها خیمه زده‌اند روی چادرها.از 3شب پیش که باران آمد و اسباب‌ها را خیس کرد، هنوز بادو باران مجال نداده آفتاب به داد چادرنشین‌ها برسد. آب افتاده به زندگی‌شان و حالا خیلی‌های‌شان تصمیم گرفته‌اند برای کاهش بیداد طوفان با زندگی خود معامله کنند. شاه محمدی به همراه صدها خانواده دیگر در یکی از بزرگ‌ترین کمپ زلزله زده‌های شهر زندگی می‌کنند؛ روبه‌روی شهرک دانشگاه. شاه‌محمدی می‌گوید: «امروز ما به همراه خیلی از آدم‌های چادرنشین این شهر مجبور شدیم برگردیم زیر دیوارهای شکسته و ترک خورده خانه مان. از هر 10خانواده شاید 3خانوار در کانکس زندگی می‌کنند و باقی در چادر هستند.»

خانم علوی یکی از ساکنان کمپ مسکن مهر است. او می‌گوید: «خانه‌مان که کاملا خراب شده،  کانکس هم به ما ندادند،  با باران آن شب،  پتو‌ها آنقدر خیس شده که آب از آنها می‌چکد. دیشب مجبور شدیم برویم خانه برادرشوهرم. همراه آنها در خانه‌شان که دیوارهایش پر از ترک است،  شب را سپری کردیم. ترک‌های خانه‌شان طوری است که گربه از بین آنها رد می‌شود ولی بهتر از باران و خیس‌شدن است. البته بچه‌ها از وحشت زیر آوار‌ماندن تا صبح چشم بر هم نگذاشتند. اینجا دم به دقیقه پس‌لرزه می‌آید. چه کار می‌شود کرد، چاره‌ای نداریم. با جانمان بازی می‌کنیم تا از سرما نمیریم!»

خانم علوی هم مانند ده‌ها شهروند سرپل ذهابی در گفت‌وگو با همشهری تأیید می‌کند که بخش زیادی از مردم زلزله‌زده شهر همچنان در چادر زندگی می‌کنند و کانکس ندارند. خالد آزادی از اهالی روستای کوییک حسن است؛ روستایی که تصور می‌شود بیش از دیگر روستاها به آن رسیدگی شده است. او به همشهری می‌گوید: «روستای ما نزدیک به 180خانوار دارد اما دست‌کم 50خانوار در چادر زندگی می‌کنند. بنیاد مسکن می‌گوید کسانی که کنتور آب یا برق و گاز به نامشان نیست،  فرعی هستند و کانکس شامل‌شان نمی‌شود!»

اما دیروز بعد از 2روز، بارندگی در حالی در سرپل ذهاب به پایان رسید که بحران بعدی گریبانگیر مردم زلزله‌زده این منطقه شده؛  مسئله گردوغبار و ریزگردهایی که از کشور عراق وارد ایران شده‌اند و روز گذشته بعد از استان خوزستان دیگر استان‌های غربی کشور ازجمله کرمانشاه و مناطق زلزله‌زده را که فاصله چندانی با مرز عراق ندارند درگیر کرد و چادر زلزله زدگان را زیر گرد و خاک برد. خالد آزادی در این‌باره می‌گوید: «الان شعاع دید ما در سرپل ذهاب به زحمت به 50متر می‌رسد. بعد از باران، ریزگردها هجوم آورده‌اند به این شهر. هوای این شهر نفسگیر است. مردم بی‌خانمان باید با سرما،  طوفان، پس‌لرزه و حالا ریزگردها بجنگند و زندگی کنند.»

خبر اسکان موقت، باعث شد خیرین دست از کمک بردارند

فرهاد تجری، نماینده مردم سرپل‌ذهاب در مجلس به همشهری گفت: 2 شب پیش وقتی باد و باران شرایطی بسیار بحرانی برای مردم به‌وجود آورد، آنجا بودم. واقعا زلزله‌زدگان شرایط سخت و دشواری را تحمل می‌کنند. نزدیک به 70درصد مردم هنوز کانکس ندارند. اینها همه ناشی از قصور بنیاد مسکن است. بنیاد مسکن به‌عنوان متولی قرار شد که برآورد و تخمینی به دولت از میزان خسارت و همچنین نیاز زلزله‌زده‌ها به کانکس، سرویس بهداشتی و دیگر اقلام مورد نیاز ارائه دهد. متأسفانه این برآوردها همه غلط بوده است. وقتی هفته گذشته خبر اسکان موقت در مناطق زلزله‌زده منتشر شد، بنده به این مسئله واکنش نشان دادم. نهاد‌هایی که اعلام کردند کار اسکان موقت تمام‌شده برحسب برآوردهای غلط بنیاد مسکن طبق قرارداد تعدادی کانکس توزیع کردند. واقعا دلیل این برآوردهای بنیاد مسکن را نمی‌دانم اما به‌خاطر این اشتباه مردم حالا در شرایط بسیار بدی قرار گرفته‌اند. خبر پایان اسکان موقت که منتشر شد، خیرین هم دست از یاری کشیدند. الان سیل کمک‌های مردمی هم به این منطقه قطع‌شده؛ درحالی‌که نیازهای اولیه مردم هنوز تأمین نشده است. برخی روستا‌ها تنها یک‌بار از هلال‌احمر آن هم در هفته دوم زلزله کمک دریافت کرده‌اند.

رئیس بنیاد مسکن: ارزیابی مجدد واحدهای تخریب شده و افزایش کانکس‌ها

رئیس بنیاد مسکن چند روز پیش اعلام کرد: تا آخر در کنار زلزله‌زدگان هستیم و آنان را تنها نخواهیم گذاشت. به گزارش ایرنا، علیرضا تابش در جلسه ستاد بحران که در شهرستان جوانرود برگزار شد، گفت: برای حل مشکلات زلزله‌زدگان برنامه‌ریزی کردیم و با برنامه‌ریزی پیش خواهیم رفت. وی اظهار داشت: برای ارزیایی مجدد واحدهای مسکونی خسارت‌دیده و افزایش تعداد کانکس‌ها برای اسکان زلزله‌زدگان محدودیتی وجود ندارد. فرماندار جوانرود نیز گفت: ارزیابی مجدد واحدهای مسکونی آسیب‌دیده و افزایش تعداد کانکس‌ها از مطالبات مردم زلزله‌زده این شهرستان است. ایسنا نوشت: سرعت بخشیدن برای ارائه خدمات به مردم و حل مشکلات مستأجران آسیب‌دیده از زلزله اخیر از دیگر مواردی بود که آرش لهونی، فرماندار جوانرود به آنها اشاره کرد. شهرستان جوانرود با بیش از 75هزار نفر جمعیت در 86کیلومتری شمال غرب کرمانشاه واقع شده است. زمین‌لرزه 7.3ریشتری 21آبان در 11کیلومتری بخش ازگله، 32کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه تاکنون 620کشته و 12هزار و 386مصدوم داشته است.این زلزله به 10شهرستان و یک هزار و 930روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و براساس ارزیابی‌های صورت گرفته بیش از 84هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید