• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 24 بهمن 1397
کد مطلب : 47644
+
-

درخواست خانواده بازداشت‌شدگان محیط‌زیست از رهبر انقلاب

فراکسیون‌های حقوق شهروندی و محیط‌زیست مجلس به‌دنبال ارائه راهکار برای حل و فصل پرونده بازداشت‌شدگان محیط‌زیست هستند


سومین جلسه از دادگاه بازداشت‌شدگان محیط‌زیستی به اتهام جاسوسی از مراکز نظامی در شعبه 15دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی دیروز در شرایطی برگزار شد که خانواده این بازداشت‌شدگان محیط‌زیستی در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب خواستار عفو ایشان شدند.

از 8فعال محیط‌زیستی که از بهمن‌ماه سال 96در بازداشت موقت به‌سرمی‌برند، 4تن متهم به جاسوسی‌اند و 4نفر دیگر اتهام مفسد فی‌الارض متوجه‌شان است. برگزاری دادگاه فعالان محیط زیستی و بازتاب مجدد رسانه‌ای پرونده آنها در روزهای اخیر سبب برجسته شدن نکاتی  شده است؛ در خبرهایی که از وزارت اطلاعات و شورای‌عالی امنیت ملی به بیرون درز پیدا کرده عنوان شده اتهام جاسوسی علیه آنها صدق نمی‌کند. پیش‌تر عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط‌زیست در خرداد‌ماه گذشته یعنی 4‌ماه بعد از بازداشت آنها خبر داد ه بود که کمیته چهار‌نفره دولت متشکل از وزرای دادگستری، کشور، اطلاعات و معاون حقوقی رئیس‌جمهور، به این نتیجه رسیده است که شواهدی درباره جاسوسی فعالان محیط‌زیست وجود ندارد. در کنار رأی کمیته دولت به جاسوس نبودن فعالان بازداشت شده محیط‌زیستی اخیرا نیز محمود صادقی، نماینده تهران در حساب شخصی‌اش در توییتر نوشته است:« بنابر اطلاع رسیده شورای‌عالی امنیت ملی نیز پس از بررسی کارشناسی پرونده متهمان محیط‌زیستی فعالیت متهمان را مصداق جاسوسی تشخیص نداده است.»

 بعد از این توییت صادقی، عبدالکریم حسین‌زاده، رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس نیز پیشنهادی را با استناد به اصل 176قانون اساسی برای پایان دادن به بلاتکلیفی پرونده محیط‌زیستی‌ها مطرح کرد. به گزارش ایسنا او نوشته است: پیشنهاد من این است که «شورای امنیت کشور » با حضور نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف برای بررسی این موضوع به این شرح تشکیل شود: نمایندگان قوه‌ قضاییه به‌عنوان متولی اصلی اعمال قانون در کشور با پیشنهاد ریاست محترم قوه، نمایندگان دولت که در این پرونده شامل وزیر دادگستری، وزیر اطلاعات، وزیر کشور و درصورت نیاز معاون حقوقی رئیس‌جمهور می‌شود، نمایندگان قوه‌ مقننه شامل رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، کمیسیون سیاست داخلی و شوراها، کمیسیون قضایی، نماینده تام‌الاختیار سپاه و کارشناسان ذی‌ربط و بالاخره وکیل تام‌الاختیار متهمان که هم‌اکنون وکالت آنان را بر عهده دارد. برای نخستین بار نیست که رئیس یک فراکسیون مجلس به موضوع محیط‌زیستی‌ها ورود می‌کند. پیش‌تر محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون محیط‌زیست نیز که از همان روزهای اول بازداشت آنها و ماجرای خودکشی کاووس سیدامامی بی‌وقفه پیگیر این پرونده بود هماهنگی‌های مقدماتی دیدار خانواده‌های این زندانیان با علی لاریجانی، رئیس مجلس را انجام داده بود.

  درخواست عفو بازداشت‌شدگان از رهبرمعظم انقلاب
دیروز همزمان با برگزاری سومین جلسه دادگاهی بازداشت‌شدگان محیط‌زیستی، خانواده آنها در نامه‌ای به مقام معظم رهبری خواستار عفو عزیزانشان شدند. به گزارش ایرنا، فاطمه قدیریان، خواهر یکی از بازداشت‌شدگان محیط‌زیستی و امیرسامان خالقی برادر یکی دیگر از بازداشت‌شدگان، این نامه را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده‌اند. این نامه در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نگاشته شده و در آن درخواست‌های این خانواده‌ها به رهبر معظم انقلاب ارائه شده است. در بخشی از این نامه ضمن یادآوری این موضوع که فعالان بازداشت‌ شده از دانشمندان و دلسوزان محیط‌زیست هستند، تأکید شده است: در این یک سال بیشتر از رنج دربند بودن و دوری عزیزانمان، عدم‌پاسخگویی و عدم‌رعایت قانون از سوی مقامات مسئول بر ما سخت و ناگوار آمده است. این خانواده‌ها در بخش دیگری از این نامه ضمن اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب بر اهمیت محیط‌زیست نوشته‌اند: رهبر معظم انقلاب! تلاش این عزیزان صرفاً مصداق فرمایش حضرتعالی بوده که: «محیط‌زیست مسئله این جریان و آن جریان نیست، یک مسئله ملی است» و ایشان هیچ‌گونه سوءنیت و ارتباطی با بیگانگان نداشته و اشخاصی معتقد به مبانی اسلام و نظام جمهوری اسلامی هستند. در پایان این نامه نیز درخواست عفو و طی شدن مراحل قضایی مطابق قانون ارائه شده است: از این رو، با توجه به اینکه هر ساله در این ایام شاهد نگاه مهربانانه شما به محبوسان مختلف هستیم که نشأت گرفته از آیات الهی و رویه پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار است، عاجزانه تقاضا داریم که امر بی‌بدیل‌تان را نسبت به آزادی عزیزان ما و بازگشت‌شان به آغوش خانواده و طی شدن سایر مراحل قضایی به‌ترتیباتی که در قوانین جاری تعریف و تصریح شده است، مبذول دارید.

این خبر را به اشتراک بگذارید