عبدالرضا فولادوند|مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران
تعداد زیاد مدارس قدیمی، استیجاری و غیرایمن در تهران باعث شده تا در عین ناباوری عنوان محرومترین شهر از نظر کمیت و کیفیت مدارس کشور به پایتخت اختصاص پیدا کند. اختصاص بودجه 66 میلیاردی دولت برای نوسازی و توسعه مدارس کشور هم، با توجه به تعداد بالای مدارس فرسوده در سراسر کشور، چندانکاری از پیش نمیبرد. جذابیتهای زندگی در پایتخت و متمرکز شدن امکانات متنوع در آن باعث شده کمتر کسی باور داشته باشد که تهران جزو محرومترین شهرها از نظر کمیت و کیفیت واحدهای تحصیلی است. البته مسائل دیگری مانند گرانی زمین و مصالح و کمبود فضای مناسب نیز به این محرومیت دامن زده است. در این شرایط اگر فرهنگ پسندیده مدرسهسازی نبود و خیّران مدرسهساز با آموزش و پرورش مشارکت نمیکردند، بهطور حتم اوضاع بحرانیتری میشد.
همت بلند و عزم عالی خیّران مدرسهساز در 5 سال اخیر ضمن نوسازی بیش از 11 هزار مدرسه، احداث 600 مدرسه در محلههای محروم و کم برخوردار و مقاومسازی 2 هزار و 900 کلاس درس باعث شده تا میانگین تراکم جمعیتی کلاسها از 40 نفر به 32 نفر برسد. البته حال ناخوش مدارس تهران در منطقه 5، 22 و 9، 21 که هر دو منطقه آموزش و پرورش مشترکی دارند بیش از سایر مناطق آزاردهنده است.
وضعیت بد مدارس پهنه غربی پایتخت نگاه و توجه ویژه خیّران مدرسهساز را میطلبد. امضای تفاهمنامه نوسازی و تجهیز مدارس با شهرداری و با همکاری سازمان اوقاف تهران برای فراهم کردن زمین مناسب این امید را به وجود میآورد که سال تحصیلی آینده وضعیت مدارس پهنه غربی تا حدی بهتر شده باشد.
حال مدارس غرب تهران خوب نیست
در همینه زمینه :