• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 15 بهمن 1397
کد مطلب : 46965
+
-

پیشنهاد جانشینی کی‌روش پس از بازی با عراق؟

دایی: درست نیست

دایی: درست نیست

حمیدرضا علی‌پور

هر دلیلی که داشت، علی دایی تقریبا در بیشتر سال‌هایی که کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی ایران بود، از او حمایت می‌کرد. حتی همین حالا هم که تیم قهرمان آسیا نشده و بسیاری از حامیان سرمربی پرتغالی تیم ملی به سمت اردوگاه منتقدان غلتیده‌اند یا دست‌کم ساکت شده‌اند، او همچنان از کی‌روش حمایت می‌کند. در گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری ورزشی، علی دایی از قهرمانی سزاوارانه قطر گفته است، از بازی عجیب تیم ملی مقابل ژاپن که به اعتقاد او نباید نتیجه‌اش سه هیچ می‌شد و از کارنامه 8ساله کی‌روش که به اعتقاد او قابل دفاع است. دایی توضیح داده که پیشنهاد به او برای جانشینی کی‌روش بعد از بازی عراق شایعه بوده و البته تأکید کرده که اصلا به نشستن روی نیمکت تیم ملی فکر نمی‌کند.

  هیچ‌کس فکر نمی‌کرد قطر قهرمان جام‌ملت‌ها شود.
واقعا قطر در این دوره از جام‌ملت‌ها تیم بسیار خوبی بود. این تیم باید خودش را برای جام جهانی آماده کند و دیدید که در جام‌ملت‌ها کارش برای قهرمانی بسیار سخت بود. قطر در این مسابقات تمام حریفان خود را شکست داد و همه را برد و تنها یک‌بار دروازه‌اش باز شد و نشان داد که چه تیم خوبی است.

  البته شما در بازی افتتاحیه و در گفت‌وگو با همشهری پیش‌بینی کرده بودید که قطر مدعی است.
همینطور است. ببینید قطر در فوتبال خودش چطور سرمایه‌گذاری کرده است که فکرش را هم ما نمی‌توانیم بکنیم. قطر با آن وسعت کوچک خود امکاناتی دارد که خیلی بیشتر از امکانات ماست و سرمایه‌گذاری بسیار زیادی انجام داده است. همین پاداشی که امیر قطر به بازیکنان داده - اگر درست باشد - مطمئنا هر جوانی را ترغیب می‌کند تا تلاش کند و خودش را به سطح بالای فوتبال کشورش برساند. این نشان می‌دهد که آنها به فکر آینده هستند و برای آینده خود برنامه‌ریزی بسیار خوبی انجام داده‌اند.

  به هر حال خیلی‌ها روی قهرمانی ایران حساب باز کرده بودند.
ببینید شکست ایران برابر ژاپن به‌خاطر عدم‌تمرکز کافی بود و همین مسئله باعث شد تا قهرمانی را به راحتی از دست بدهیم. ما تیمی نبودیم که از ژاپن 3 گل بخوریم؛ بعد از آن اتفاق روی گل اول همه‌‌چیز از هم پاشید. البته می‌خواهم یک مطلبی را هم بگویم؛ شاید حالا هر کس نظری در مورد ناکامی ایران داشته باشد اما من دوست ندارم زیاد بعد از شکست ایران صحبت کنم. به‌نظر من صحبت کردن بعد از شکست خیلی راحت است اما من می‌خواهم به کادر فنی و بازیکنان از طریق روزنامه شما خسته نباشید بگویم که تمام تلاش خودشان را برای موفقیت تیم ملی انجام دادند.

  ولی واقعا این تیم می‌توانست قهرمان شود.
به‌نظرم نباید تیم ملی جلوی ژاپن چنین اشتباهاتی را انجام می‌داد. ما می‌توانستیم ژاپن را شکست بدهیم و توانایی این کار را هم داشتیم اما اگر هم ژاپن را شکست می‌دادیم برابر قطر کم می‌آوردیم. البته شاید هم این اتفاق نمی‌افتاد اما دیدید که قطر یقه تمام تیم‌های بزرگ آسیا را گرفت و با شایستگی قهرمان جام‌ملت‌ها شد.

  در مورد صحنه عجیبی هم که بازیکنان ما توپ را ول کردند و رفتند سمت داور خیلی بحث شد.
متأسفانه نمی‌دانم که چرا بچه‌ها این کار را انجام دادند و واقعا از آنها بعید بود که به‌جای توپ به سمت داور بدوند. این اتفاق در شرایطی افتاد که خیلی از ملی‌پوشان بازیکنان بزرگی هستند و در تیم‌های اروپایی بازی می‌کنند. از آنها واقعا این حرکت بعید بود.

  بعد از جام‌ملت‌ها شایعه‌ای بر سر زبان‌ها افتاد مبنی بر اینکه به شما بعد از بازی عراق و بعد از مصاحبه کی‌روش علیه وزارت ورزش پیشنهاد سرمربیگری تیم ملی را داده بودند.
نه اصلا چنین چیزی نبود و هرگز چنین پیشنهادی به من داده نشد. کی‌روش تمام سعی خودش را کرد که تیم ملی موفق شود و در این چند سال خیلی چیزها را نشان داد.

  کی‌روش بعد از جام‌ملت‌ها از تیم ملی جدا شد. چه صحبتی در این‌باره دارید؟
من آرزوی موفقیت برای کی‌روش دارم و امیدوارم هر کجا هست موفق باشد. کی‌روش زحمات زیادی برای تیم ملی کشید و توانست 2بار پیاپی تیم ملی را به جام جهانی ببرد. ما در این دوره از جام‌ملت‌ها به جمع 4تیم رسیدیم و در نیمه‌نهایی حذف شدیم. اتفاقی که در 2دوره گذشته رخ نداده بود و تیم ملی هرگز نتوانسته بود به جمع 4تیم راه پیدا کند. به‌نظر من کی‌روش از این بابت در تیم ملی در 8سال حضورش خیلی موفق عمل کرد.

  با جدایی کی‌روش شرایط تیم ملی را چطور می‌بینید؟
به‌نظر من تیم ملی حالا احتیاج به یک جوانگرایی دارد. تیم ملی با توجه به زمانی که تا آغاز جام جهانی دارد باید از همین حالا برنامه‌ریزی دقیقی را شروع کند و می‌تواند قبل از جام جهانی تجربه زیادی کسب کند.

  به‌نظر شما هم‌اکنون مربی داخلی می‌تواند گزینه بهتری باشد یا مربی خارجی؟
من نمی‌توانم در این مورد نظر بدهم و به‌نظرم مسئولان فدراسیون باید در این مورد نظر بدهند.

  اگر در این شرایط به شما پیشنهاد سرمربیگری تیم ملی را بدهند می‌پذیرید؟
من اصلا به سرمربیگری تیم ملی فکر نمی‌کنم و تمام تمرکزم روی تیم باشگاه خودم است.

  در جریان جام‌ملت‌ها یک اتفاق مهم هم افتاد و آن شکسته شدن رکورد شما توسط معز علی بود.
همه رکوردها برای شکسته شدن هستند و من اتفاقا به این بازیکن تبریک می‌گویم که رکورد من را شکست و امیدوارم در ادامه راه هم موفق باشد. این بازیکن با گلزنی خود نقش مهمی در قهرمانی تیم ملی قطر داشت.

  به‌عنوان سؤال پایانی در روزهای گذشته با اظهارات بهداد سلیمی درخصوص پاداش بازیکنان فوتبال حاشیه‌های زیادی به‌وجود آمده است؛ نظر شما چیست؟
ابتدا باید بگویم که من احترام زیادی برای همه ورزشکاران قائل هستم اما اصلا و ابدا انتقادهایی که شده درست نیست. در فوتبال پول هست اما اینکه چطور این پول را بگیری مهم است که خیلی مواقع اتفاق نمی‌افتد. با این شرایط تورم اتفاقا پول‌هایی که در فوتبال می‌آید گم است. شما در دنیا قرارداد یک بازیکن حرفه‌ای را ببینید که این موضوع در ایران در حد صفر است. به‌نظر من هر کس باید فقط درباره رشته‌ای که فعالیت می‌کند نظر بدهد و نباید یک ورزش را با ورزش دیگر قاطی کرد. من برای همه ورزشکاران احترام قائل هستم و همه زحمت زیادی می‌کشند اما خودتان دیدید که پادشاه قطر چطور به بازیکنان تیم ملی قطر پاداش داد. شما تا حالا دیده‌اید افرادی که در رشته‌های انفرادی قهرمان می‌شوند در هیچ کشوری چنین پولی بگیرند؟ حتی در کشورهای عربی هم این اتفاق نمی‌افتد. فوتبال را نباید با هیچ ورزشی مقایسه کنیم و نباید خودمان را گول بزنیم. فوتبال پرطرفدار‌ترین رشته ورزشی در دنیاست و اگر اینطور نبود برای این ورزش ورزشگاه‌های 100هزار نفری ساخته نمی‌شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید