• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 15 بهمن 1397
کد مطلب : 46959
+
-

پاتوسی چطور با استقلال بست؟

پاتوسی چطور با استقلال بست؟

آیاندا پاتوسی، بازیکن اهل آفریقای‌جنوبی است که به شکل قرضی از کیپ‌تاون سیتی به تیم استقلال منتقل شد و عصر شنبه نیز قرارداد خود را در هیأت فوتبال ثبت کرد. البته مسئولان باشگاه استقلال از هفته‌ها قبل این بازیکن را تحت‌نظر داشته و در نهایت با این بازیکن قرارداد امضا کردند اما یک اشتباه مسئولان این باشگاه را دچار دردسر کرده است. طبق آیین‌نامه سازمان لیگ و در ماده 10 این آیین‌نامه پیرامون جذب بازیکن خارجی آمده است که هر باشگاه لیگ برتری می‌تواند حداکثر با 4بازیکن خارجی با شرایطی ثبت کند که یک نفر الزاما آسیایی باشد. بازیکنان خارجی مشروط به بازی در تیم ملی بزرگسالان یا امید کشور در 2سال گذشته یا بازی در بالاترین سطح مسابقات لیگ قاره‌ای در 2فصل گذشته مجاز به عقد قرارداد با باشگاه‌های لیگ برتری هستند. بازیکنان خارجی درصورتی که در 2فصل گذشته حداقل در10بازی در 2سطح از بالاترین لیگ‌های اروپایی و آمریکای جنوبی بازی کرده باشند نیز می‌توانند با باشگاه لیگ برتری قرارداد امضا کنند. پاتوسی فوتبالش را در سال 2011 و از باشگاه لوکرن آغاز کرده و6 فصل در این تیم، به میدان رفته است. وی طی 145بازی در لوکرن 21گل به ثمر رسانده و سپس در سال2017 به باشگاه کیپ تاون سیتی پیوسته است. او در فصل 2017- 2016 در مجموع 9بازی (8بازی در لیگ و یک بازی حذفی) برای لوکرن کرده و بعد به آفریقای جنوبی رفته است. پاتوسی البته 12بازی ملی در کارنامه دارد و 3 گل هم زده اما بازی‌های ملی وی مربوط به سال2013 است و در 2فصل اخیر در هیچ رده ملی برای کشورش بازی نکرده است. او2فصل اخیر را در لیگ آفریقای‌جنوبی بوده و با توجه به اینکه در لیگ‌های سطح بالای اروپا و آمریکای جنوبی بازی نکرده و بازی ملی در 2سال اخیر نداشته با توجه به آیین‌نامه برای حضور در لیگ ایران صلاحیت ندارد. با این تفاسیر باشگاه استقلال و مدیرانش در جذب بازیکنی که در هیأت‌فوتبال ثبت قرارداد کرده دچار اشتباه بزرگی شده و کارت بازی برای این بازیکن توسط سازمان لیگ نباید صادر ‌شود. با این حال شنیده‌ها حاکی از این است که کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال به فدراسیون آفریقای جنوبی نامه زده تا مشخص شود آیا پاتوسی شرایط حضور در لیگ ایران را دارد یا نه. فریبرز محمود‌زاده مسئول کمیته نقل و انتقالات لیگ برتر در این‌باره به ورزش سه گفت: «برای ثبت قرارداد بازیکن خارجی دو مرحله نیاز است و تا قرارداد یک بازیکن در سازمان لیگ ثبت و رجیستر نشود این قرارداد جنبه قانونی ندارد. مرحله اول این است که فدراسیون فوتبال برای جذب بازیکن خارجی شرایطی دارد، کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال نامه‌ای به فدراسیون فوتبال آفریقای جنوبی زده تا مشخص شود آیا این بازیکن شرایط حضور در لیگ ایران را دارد یا نه که ما منتظر جواب استعلام آنها هستیم». حالا به‌نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال باید در مورد نهایی شدن قرارداد پاتوسی با استقلال تصمیم نهایی را بگیرد و تأیید کند که آیا این بازیکن می‌تواند برای استقلال بازی کند یا نه. البته در این بین در زمان‌های گذشته بازیکنانی مثل کی‌روش استنلی بوده‌اند که همین شرایط را داشتند اما بعدا توانستند مجوز حضور در فوتبال ایران را بگیرند و به‌نظر می‌رسد مشکل پاتوسی هم با نادیده گرفتن بخشی از قانون فوتبال ایران در مورد بازیکنان خارجی قابل حل است!
باشگاه استقلال در واکنش به این ماجرا در مطلبی کوتاه نوشت: «‌ضمن رد شایعات نادرست مطرح شده درخصوص ITC پاتوسی، اعلام می‌کنیم فدراسیون فوتبال درخواست ITC این بازیکن را برای فدراسیون فوتبال آفریقای جنوبی صادر کرده و مشکلی از این بابت وجود ندارد.» این اطلاعیه در شرایطی صادر شده که در متن آن هیچ توضیحی پیرامون چگونگی دریافت مجوز برای به ثبت رساندن قرارداد پاتوسی ارائه نشده است. در این بین تنها مقامات سازمان لیگ، کمیته بین‌الملل فدراسیون فوتبال و مسئولان باشگاه استقلال باید توضیح بدهند که با وجود چنین قانونی که پاتوسی شامل آنها نمی‌شود چگونه اعلام کرده‌اند این بازیکن مشکلی برای همراهی استقلال ندارد؟ 
دیروز خبرگزاری فارس مدعی شد که مسئولان استقلال برای حل مشکل با چند نفر از مسئولان وزارت ورزش تماس گرفته‌اند. همه این مسائل را باید در کنار تست پزشکی این بازیکن گذاشت؛ زیرا بازیکن نامبرده روز گذشته در اواسط تست پزشکی نیمه‌کاره همه‌‌چیز را رها کرد و بدون دادن تست قلب راهی هیأت فوتبال تهران شد. باید دید ایفمارک نسبت به این موضوع چه واکنشی نشان می‌دهد و آیا تست پزشکی پاتوسی صادر می‌شود؟

این خبر را به اشتراک بگذارید