• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 10 بهمن 1397
کد مطلب : 46468
+
-

قوانین متناقض درباره کودکان از منع‌رانندگی تا حمایت از ازدواج

دریچه
قوانین متناقض درباره کودکان از منع‌رانندگی تا حمایت از ازدواج


طیبه سیاووشی/ رئیس فراکسیون زنان مجلس
خشونت، خیانت، طلاق، افسردگی، آمار بالای سقط جنین، فقر فرهنگی، انزوای اجتماعی و اعتیاد از تبعات پرشمار ازدواج زودهنگام کودکان یا کودک‌همسری است. ما تنها می‌خواستیم با افزایش سن ازدواج دختران به 16سال، زمینه کاهش این تبعات را فراهم کرده و جامعه را موظف کنیم که دختران بتوانند به‌جای مسئولیت‌های سنگین خانوادگی، از زندگی کودکانه خود لذت ببرند. در مجلس هم نسبت به این موضوع یک دیدگاه کاملا اجتماعی داشتیم و صرفا دنبال اصلاح قانونی آن بودیم. همچنین اصلاح قانون فعلی یکی از مطالبات جدی نهادهای مدنی از ما بود که سال‌های طولانی، تحقیقات میدانی گسترده‌ای در شهرها و روستاهای مختلف ایران داشتند و تبعات آن را ارزیابی کرده بودند اما متأسفانه مخالفان درون و بیرون مجلس این طرح را سیاسی کردند و باعث شدند در صحن علنی رأی نیاورد. تنها علتشان هم این است که طرح موجود تقلیدی از غرب است و علمای اسلامی آن را قبول ندارند؛ درحالی‌که این مسئله بین مجتهدین محل مناقشه و بحث است و نظر واحدی در این‌باره وجود ندارد.

کل حرف ما این است که قانون فعلی نقض حقوق اساسی کودکان است و حتی با قوانین داخلی خودمان که از افراد زیر 18سال حق رأی، داشتن گواهینامه رانندگی، داشتن حساب بانکی مستقل را سلب کرده، در تناقض است. چطور می‌شود که یک فرد 18ساله را برای داشتن یک حساب بانکی یا گواهینامه بالغ نمی‌دانیم اما برای ازدواج که مهم‌ترین و اساسی‌ترین رکن زندگی هر انسانی است و شاکله هر جامعه‌ای را می‌سازد، اینطور بی‌مبالات و غیرمنطقی برخورد می‌کنیم؟

همچنین ازدواج در سنین پایین جان 2هزار کودک مادر ایرانی را که دچار سقط‌های مکرر جنین شده‌اند، به خطر انداخته و در کمین 40هزار کودک دیگری که در سنین زیر 13 تا 14سال ازدواج کرده‌اند هم هست. مسائل دیگری همچون خشونت خانگی، کاهش اعتماد به نفس، افزایش بی‌سوادی و... نیز که در بالا به آن اشاره کردم هم وجود دارد. ‌ای‌کاش مسئولان عینک سیاسی خود را بردارند و برای یک‌بار هم که شده تبعات خوفناک کودک‌همسری را در مناطق گوناگون ایران رصد کنند؛ آن موقع راحت‌تر می‌توان از اصلاح قانون با آنها سخن گفت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید