• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 7 بهمن 1397
کد مطلب : 46170
+
-

تلفن همراه مورد نظر همچنان گران است

بازار موبایل تبریز در خیابان شریعتی همچنان در رکود تورمی است و مشتری چندانی ندارد

بازار
تلفن همراه مورد نظر همچنان گران است

مجتبی خدایی|   تبریز – خبرنگار:

شاید خیلی دور نباشد روزهایی که بسیاری از جوانان تبریزی در بازار موبایل پرسه می‌زدند و گوشی‌های جدید با برندهای مختلف را زیر نظر داشتند. خریدارانی که چند ماه یک‌بار گذرشان برای خرید یک گوشی جدید به بازار می‌افتاد و مدل‌های پایین‌تر گوشی‌شان را با مدل‌های جدید عوض می‌کردند. اما این روزها موبایل‌فروشان خیابان شریعتی شمالی و جنوبی که از عصر تا شب فرصت سر خاراندن هم نداشتند، شاید از صبح تا غروب حتی یک مشتری هم وارد مغازه‌هایشان نشود. پاساژهای این قسمت از شهر تبریز که روزی پر از علاقه‌مندان به تکنولوژی‌های جدید بود، این روزها خالی از مشتری روز را شب می‌کنند. 

جهش قیمت دلار و افزایش چند برابری گوشی‌های تلفن همراه خرید و فروش این محصول را کم‌رونق کرده است و به دنبال آن بازار فروشندگان لوازم جانبی و حتی تعمیرکاران موبایل هم تعریف چندانی ندارد. این در حالی است که بنا به گفته فعالان این بازار، با وجود کاهش نسبی قیمت‌ها در مقایسه با ماه‌های قبل، همچنان بازار موبایل تحرک چندانی نداشته و امیدی هم به افزایش خرید و فروش این محصول وجود ندارد. 


مشتری‌های بی‌انگیزه، فروشندگان بی‌انگیزه‌تر

یکی از فروشندگان تلفن همراه شریعتی جنوبی به همشهری می‌گوید: کمتر از یک سال است که دیگر خرید و فروش موبایل در این منطقه از شهر رونق ندارد. جمعیت خریداران کاهش پیدا کرده است و هر روز بدتر از روز قبل می‌شود. چند ماه است که اجاره‌بهای مغازه را از سرمایه اصلی‌ام پرداخت می‌کنم و 3 ماهی هم می‌شود که شاگرد مغازه را جواب کرده‌ام. با این شرایط تا آخر سال به‌سختی دوام خواهم آورد و شاید ادامه فعالیت در سال جدید میسر نباشد. 

«سالار پاشایی» ادامه می‌دهد: در طول روز و تا ساعت 5 عصر که کاملا بیکار هستیم و کسی سراغمان را نمی‌گیرد. از این ساعت تا پاسی از شب باید جوابگوی مشتریانی باشیم که شاید از سر کنجکاوی و یا گذران وقت وارد مغازه می‌شوند و به دنبال اطلاع از قیمت‌های جدید و نوسانات هستند، اما همچنان خبری از خرید و فروش نیست.


بی‌رغبتی به تعمیر و خرید لوازم جانبی 

فروشنده لوازم جانبی تلفن همراه هم می‌گوید: در ماه‌های گذشته و به دنبال رکود بازار فروش تلفن همراه، فروش لوازم جانبی رونق داشت. مردم به‌جای خرید گوشی گران ترجیح می‌دادند که قاب گوشی، بدنه یا ملزومات دیگر آن را تعویض کنند که رنگ و رخ تلفن‌هایشان تغییر کند. اما این روزها کمتر کسی سراغ لوازم جانبی نیز می‌آید و اغلب مشتریان وقتی داخل مغازه می‌شوند گوشی را در جیبشان پنهان می‌کنند تا تلفن‌های رنگ‌پریده و کهنه‌شان به چشم نیاید.


«امیر سپهری» عنوان می‌کند: نه مشتری و نه فروشنده انگیزه چندانی ندارند و گویی قرار است کسی گوشی جدید یا لوازم جانبی جدید خریداری نکند. البته تعمیرکاران گوشی هم وضعیتشان از ما بهتر نیست. این روزها هزینه تعمیر موبایل و تعویض قطعات هم آنقدر بالا رفته است که مردم ترجیح می‌دهند با گوشی‌های آسیب‌دیده سپری کنند، اما مجبور نباشند هزینه بالایی برای تعویض قطعات آسیب‌دیده موبایل پرداخت کنند. با این وضعیت بسیاری از فعالان این حوزه باید تا چند ماه آینده باید عطای کار را به لقای آن ببخشند و تغییر شغل دهند. 


قیمت یک گوشی معادل با یک ماه حقوق کارگری 

یکی از شهروندان تبریزی که همراه با همسر و فرزندش در حال تماشای مغازه‌های تلفن همراه است می‌گوید: مدت‌هاست که وعده تعویض تلفن همراه به همسرم را داده‌ام و اکنون در آستانه سالگرد ازدواجمان می‌خواهم برای هدیه، یک گوشی تلفن همراه خریداری کنم. اما قیمت حداقلی یک گوشی معمولی معادل با یک ماه حقوق من است و گوشی‌هایی که برندهای معتبر دارند و همیشه دوست داشتم که پس از این همه مدت لااقل یکی از آنها را برای همسرم خریداری کنم، قیمت خیلی بالاتری دارند و اصلا نمی‌شود به قیمتشان نگاه کرد. 

«عباس راهبر» می‌گوید: هر روز از کاهش قیمت گوشی می‌گویند، اما هنوز قیمت‌ها ارزان نشده‌اند. کاهش 100 یا 200 هزار تومانی گوشی فرقی به حال خریدار ندارد، گوشی‌ای که تا چند ماه پیش می‌توانستیم با یک میلیون تومان خریداری کنیم، الان باید بالاتر از 4 میلیون پول برای آن بپردازیم. 


بازار گرم دستفروشان متقلب 

مسعود یکی دیگر از شهروندان تبریزی است و مقابل سینما قدس تبریز به دنبال دستفروشی می‌گردد که گوشی قلابی تلفن همراه به او فروخته و دیگر خبری از او نیست. او هم می‌گوید: گوشی را به یک‌سوم قیمت از وی خریداری کردم و حتی تلفن را روشن کرد و سیم‌کارتم را داخل گوشی انداختم، اما عمر گوشی به چند ساعت هم نرسیده و دیگر کار نمی‌کند. اکنون که به این محل بازگشته‌ام، خبری از او نیست.

وی ادامه می‌دهد: فروشندگان تلفن همراه این محدوده هم به‌جای کمک برای پیدا کردن این شخص زبان به سرزنش من گشوده‌اند، در حالی که من هم چاره‌ای جز خرید این گوشی با توجه به قیمت‌های سرسام‌آور نداشته‌ام.

این شهروند تبریزی بیان می‌کند: به گفته یکی از مغازه‌داران، این افراد به صورت چرخشی به دستفروشی روی می‌آورند. مثلا عده‌ای برای چند روز موبایل می‌فروشند و پس از مدتی جای خود را با دستفروشان هم‌تیمی دیگر عوض می‌کنند تا شهروندانی که سرشان کلاه رفته نتوانند آنها را پیدا کنند، اما به چرخه فروش تلفن‌های همراه ادامه می‌دهند.


بازار تلفن همراه وابسته به ارز

رئیس اتحادیه صوتی و تصویری تبریز می‌گوید: گوشی تلفن همراه و لوازم جانبی آن از کشورهای مختلف وارد می‌شود که این بازار تحت تاثیر نوسانات ارزی قرار دارد و افزایش قیمت دلار از اوایل امسال، موجب رکود بازار شده است. شهروندان هم در خرید و فروش دچار تزلزل شده‌اند و نگاه روشنی به آینده بازار تلفن همراه ندارند.

«شیریندل حکیمی» با بیان این‌که تلفن همراه یکی از نخستین تاثیر‌پذیران از نوسانات ارزی است، ادامه می‌دهد: روند افزایشی قیمت‌ها از اواخر سال گذشته آغاز شده و همزمان رکود نیز به سراغ بازار آمده است. با ادامه رکود بازار، ادامه کار بسیاری از فعالان این صنف با توجه به هزینه‌های سنگین اجاره‌بهای مغازه و هزینه‌های دیگر از جمله مالیات با مشکل مواجه خواهد شد.

وی عنوان می‌کند: فروشندگان تلفن همراه مجبور به تطبیق خود با بازار ارز هستند و اگر کالایی را با ارز گران‌تر بخرند و سپس ارز ارزان‌تر شود، آنان مجبور به زیان بیشتر می‌شوند. باید قیمت‌ها را کاهش دهند ضمن این‌که با کاهش قیمت ارز‌، قیمت‌ها در بازارهای اصلی و عمده‌فروشی کاهش متوازنی ندارد.
این مسئول تاکید می‌کند: علاوه بر نوسانات ارزی باید افزایش حداقل پنج درصدی گمرک را هم بر قیمت‌ها افزود. ارزش افزوده و مالیات هم بر افزایش قیمت‌ها موثر است.


خوب و بد طرح رجیستری و جلوگیری از قاچاق 

رئیس اتحادیه صوتی و تصویری تبریز در پاسخ به انتقاد شهروندان در مورد بازار تلفن‌های همراه تقلبی و قاچاق در بازار عنوان می‌کند: اجرای طرح رجیستری و جلوگیری از ورود کالای قاچاق، با وجود این‌که موجب افزایش قیمت کالاهای صوتی و تصویری و لوازم جانبی آن شده، اما زمینه کار سودجویان را محدود کرده است. «شیریندل حکیمی» عنوان می‌کند: شهروندان با خیال راحت می‌دانند اجناسی که می‌خرند به صورت قانونی وارد کشور شده است و هیچ مشکلی در دستگاه وجود ندارد. حتی ضمانت گوشی تلفن همراه و خدمات پس از فروش آن، موجب رضایت بیشتر مشتریان نیز شده است.

این اتحادیه به دنبال واقعی‌تر کردن ضمانت‌های ارائه‌شده به مشتریان است، در حالی که هیچ تضمینی برای خرید مطمئن از فروشندگان دوره‌گرد و کسانی که مجوز فعالیت ندارند، نیست. اگر شهروندی تلفن همراه یا لوازم جانبی ارزان‌تر از حد معمول از دستفروشی خریداری کند، باید منتظر عواقب آن نیز باشد، چراکه قیمت‌ها دامنه سود مشخصی دارند و نمی‌توان خارج از حد معمول قیمت را کاهش داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید