• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 7 بهمن 1397
کد مطلب : 46149
+
-

تراکم‌فروشی بی‌ضابطه در شهر

92 درصد متقاضیان در مشهد خارج از ضابطه تراکم گرفته‌اند

در استان
تراکم‌فروشی بی‌ضابطه در شهر

صبا صالحی|   خراسان رضوی ـ خبرنگار:


فروش تراکم به ‌ویژه در کلان‌شهرها همواره به عنوان یک معضل مطرح بوده است، البته فروش قانونی و غیرقانونی تراکم متفاوت است و فروش غیرقانونی و خارج از برنامه شهری است که مشکل‌ساز می‌شود. مشهد یکی از کلان‌شهرهایی است که با این مشکل روبه‌رو است و چنانچه مدیریت نشود به معضل بزرگ شهر تبدیل خواهد شد. 

یک کارشناس مسائل شهری می‌گوید: مدیریت اقتصادی کلان‌شهرها نباید دچار معضل تراکم‌فروشی شود، چراکه این روش هرچند مشکلات را در لحظه حل می‌کند اما در میان‌مدت و بلندمدت شهر را با چالش مواجه می‌کند و حق شهروندان در استفاده از فضاهای شهری ضایع می‌شود. «احمد اسحاقی» ادامه می‌دهد: از آنجا که بسیاری کلان‌شهر‌ها از جمله مشهد بحث تراکم‌فروشی را دارند باید در برنامه‌ای درازمدت این روند به حداقل برسد و کنترل شود. 

یک شهروند هم بیان می‌کند: فروش بدون برنامه تراکم، محلات و ساکنان فضاهای مسکونی و تجاری را با مشکل دریافت خدمات مواجه می‌کند و برای مثال چون ارائه خدمات شهرداری برای جمعیتی مشخص در نظر گرفته شده است با این اقدام خدمات‌رسانی محدود می‌شود. 

«اکبر سهیلی» با اشاره به مناطقی که برای ساخت‌وساز‌های جدید شهری در نظر گرفته می‌شود، می‌افزاید: باید تراکم براساس برنامه و متناسب با امکانات و زیرساخت‌های شهری در این مناطق به فروش برسد. 
رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد می‌گوید: مقرر است که صدور پروانه و پایان کار در مشهد بازمهندسی شود و این یک الزام برای ماست. 

«محمدهادی مهدی‌نیا» توضیح می‌دهد: صرف اقتصادی نگاه کردن به شهر معضل ایجاد می‌کند و در مدیریت شهری باید مسائل اجتماعی مد نظر قرار گیرد. شهر به فضای سبز، اماکن فرهنگی، تفریحی و فضاهای متعدد با مساحت لازم و کافی نیاز 
دارد. 
او بر اجرای ضابطه‌های شهرسازی تاکید می‌کند و می‌افزاید: 92 درصد متقاضیان در زمان دریافت پروانه خارج از ضابطه تراکم گرفته‌اند که این بیانگر تبدیل ضوابط به استثنا و رابطه است. 

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد و دیگر اعضای شورای شهر از کمیسیون ماده 5 خواسته‌اند که این 92 درصد دیگر نباشد و براساس ضابطه اقدام شود تا از سوءاستفاده دلال‌ها و افرادی که می‌خواهند خارج از ضابطه طرح تفصیلی و پروانه دریافت کنند جلوگیری به عمل آید. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید