• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 7 بهمن 1397
کد مطلب : 46164
+
-

کاراته؛ ورزش محبوب در همدان

دبیر هیات کاراته همدان: روز به ‌روز بر تعداد ورزشکاران این رشته در استان افزوده می‌شود

ورزش
کاراته؛ ورزش محبوب در همدان

علیرضا صفی‌زاده|   همدان - خبرنگار:


کاراته یک هنر رزمی ‌است که در استان همدان مورد استقبال جوانان و نوجوانان زیادی قرار گرفته است و حتی در دورترین نقاط استان نیز علاقه‌مندانی دارد.مسابقات این ورزش زیر نظر فدراسیون جهانی کاراته (WKF) برگزار می‌شوند که در سال‌های اخیر تلاش کرده است المپیکی شدن کاراته را تصویب کند که سرانجام موفق شد.با المپیکی شدن کاراته، استقبال از این رشته در کشور و استان همدان بیشتر از گذشته شده است و امروز بیش از 3 هزار نفر در سراسر استان در این رشته ورزشی فعالیت می‌کنند.

گفته می‌شود بنیانگذار کاراته در استان همدان استاد حاج‌حسین رجبی بوده که در سال 1360 کاراته را به صورت رسمی‌ وارد این استان کرد. در کنار شهر همدان، کبودرآهنگ نیز یکی از قطب‌های اصلی کاراته کشور به شمار می‌رود که در سال‌های اخیر موفق به کسب مدال‌های رنگارنگ ملی و بین‌المللی شده است.


سبک‌های کاراته

دبیر هیات کاراته همدان با بیان این‌که به طور کلی سبک‌های کاراته در 3 سبک‌ کنترلی، غیرکنترلی و رینگی برگزار می‌شود، می‌گوید: کومیته از عناصر مبارزه در ورزش کاراته است. در مسابقات کومیته 2 ورزشکار با دستکش‌های کوچک در دست و همچنین محافظ پا با هم مبارزه می‌کنند. دسته‌بندی‌های وزن در کومیته برای مردان 67-، 75- و 75+ است در حالی که در زنان 55-، 61- و 61+ است.

سیروس امینی می‌افزاید: امسال با توجه به برگزاری رویداد همدان ۲۰۱۸ میزبانی مسابقات قهرمانی کشوری کاراته در 2 بخش بانوان و آقایان تیرماه در همدان برگزار شد. میزبانی مسابقات ورزشی در سطح بین‌المللی با حضور تیم‌های مختلف، شور و نشاط خاصی در جامعه به‌ خصوص بین قشر جوان ایجاد می‌کند و می‌تواند تبلیغ بسیار خوبی برای جذب گردشگران ورزشی باشد. 


32 سبک‌ فعال 

این مسئول با اشاره به سبک‌های فعال این رشته ورزشی در استان همدان اظهار می‌کند: رشته کاراته در استان ‌همدان دارای 32 سبک فعال است که به ‌صورت آزاد و نیز کنترلی اجرا می‌شوند. وی ادامه می‌دهد: بیش از 3200 کاراته‌کا در استان‌ همدان به ‌طور رسمی و بیشتر شهرستان‌ها در استان ‌همدان ‌فعالیت می‌کنند. اما جای کار بیشتری وجود دارد و امیدواریم تمام شهرستان‌ها در رشته کاراته فعال شوند و ورزشکاران باتجربه‌ای را در دورافتاده‌ترین روستاها آموزش دهند.
امینی می‌گوید: روز به ‌روز بر تعداد ورزشکاران این رشته اضافه می‌شود و خانواده‌های همدانی به خوبی از این رشته استقبال می‌کنند. 

وی اظهار می‌کند: معتقدم قهرمانان ورزشی در هر رشته‌ای به حمایت مالی نیاز دارند. نگرانی‌های مالی بدون تردید باعث فاصله گرفتن ورزشکار از شرایط آرمانی می‌شود و در صورت حمایت مالی یک قهرمان می‌تواند افتخارات خود را تکرار کند و حتی توسعه دهد. 


95 داور فعال

دبیر هیأت کاراته استان‌ همدان با اشاره به تعداد داوران این هیات می‌گوید: در حال حاضر 95 داور در کاراته آقایان و بانوان در استان همدان فعالیت می‌کنند که از این تعداد یک داور بین‌المللی است.
وی می‌افزاید: امسال نیز 2 سهمیه برای بین‌المللی شدن داوران همدانی اختصاص یافته که امیدواریم این داوران درجه آسیایی بگیرند و بتوانند ذخیره‌های ورزشی خوبی برای استان باشند. 
امینی در خصوص تعداد مربیان فعال این هیات نیز بیان می‌کند: در حال حاضر بیش از 150 مربی در سبک‌های مختلف کاراته در حال فعالیت هستند.


فعالیت بانوان

امینی یادآور می‌شود: بانوان همدانی در این رشته صاحب جایگاه هستند به طوری که بانوان سبک کیوکوشین‌کان استان 26 مدال کشوری را در یازدهمین دوره مسابقات کاراته قهرمانی بانوان کشور که شهریور امسال در شهر نطنز برگزار شد، کسب کردند.

دبیر هیأت کاراته استان ‌همدان عنوان می‌کند: با المپیکی شدن کاراته سرمایه‌گذاری‌ها و نگاه سایر کشورها به این رشته تغییر کرده است. همه برای کسب سهمیه المپیک در تلاش هستند و این را از نتایج مسابقات کاراته وان پاریس به خوبی می‌توان شاهد بود. با توجه به ظرفیتی که این رشته در کشورمان دارد، در صورت مدیریت قوی و برنامه‌‌ریزی دقیق، می‌توان شاهد مدال‌آوری کاراته‌کاهای ایرانی در المپیک باشیم.

وی با بیان این‌که همدان می‌تواند مدال‌های رنگارنگی از میادین مهم بین‌المللی به ارمغان بیاورد، اضافه می‌کند: در سبک‌های شوتوریو، کیوکوشین و شوتوکان همدان از جایگاه خوبی در کشور برخوردار است و در رده نوجوانان و جوانان شرایط عالی داریم. در رده‌های پایه نیز استعدادهای درخشانی داریم. 


خانه کاراته

سیروس امینی، دبیر هیأت کاراته استان ‌همدان با بیان این‌که همدان دارای خانه کاراته است، می‌گوید: داشتن خانه کاراته یک نعمت بزرگ برای کاراته‌کاها محسوب می‌شود و غیر از شهر همدان، در نهاوند و کبودرآهنگ نیز خانه کاراته راه‌اندازی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید