• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 7 بهمن 1397
کد مطلب : 46167
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/MAL5
+
-

تحصیلِ گران

22 هزار و486 دانش‌آموز در مدارس غیرانتفاعی قزوین تحصیل می‌کنند

آموزش
تحصیلِ گران

مریم بهبهانی‌فر|   قزوین - خبرنگار:

بسیاری از خانواده‌ها برای بهبود رشد فکری و برخورداری فرزندان خود از آموزش‌های به‌روز و دست‌یابی آنها به افقی روشن فرزندان خود را در مدارس غیرانتفاعی ثبت‌نام می‌کنند. از این رو پرداخت شهریه‌های کلان این مدارس و هزینه‌های جانبی و مازاد بر آن را عهده‌دار می‌شوند، در حالی که خیلی از والدین در برابر این پرداختی‌ها از خدمات آنها رضایت چندانی ندارند.


مدارس غیرانتفاعی سال‌های 68- 69 به طور رسمی با مصوبه مجلس شورای اسلامی با رویکرد افزایش مشارکت‌های مردمی به عنوان بازوان کمک آموزشی و براساس سیاست‌های نظام مبنی بر توسعه خصوصی‌سازی در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی در کنار مدارس دولتی آغاز به کار کردند. 
با گذشت زمان، به‌تدریج تعداد متقاضیان تاسیس مدارس غیردولتی افزایش یافت، تا جایی که در موارد زیادی مشاهده می‌شود این مدارس در فضاهایی کوچک، کلاس‌هایی بدون ایمنی و حتی ساختمان‌های مسکونی فعالیت می‌کنند، به گونه‌ای که دانش‌آموزان در اوقات فراغت فضایی برای بازی‌های گروهی با همسن و سالان خود را ندارند. بیشتر مدیران مدارس غیردولتی شهریه‌های سنگینی از دانش‌آموزان دریافت می‌کنند، اما در قبال آن فضا و کیفیت آموزشی مناسبی ارائه نمی‌دهند.


انواع مدارس غیردولتی

رئیس اداره مشارکت‌های مردمی سازمان آموزش و پرورش استان قزوین اظهار می‌کند: براساس مصوبه هیات وزیران، مدارس غیردولتی می‌توانند به صورت استیجاری، احداثی و خریداری فعالیت کنند.
قاسم ابراهیم‌زاده با بیان این‌که 20 مدرسه غیرانتفاعی در قزوین به صورت احداثی فعالیت دارند توضیح می‌دهد: مدارس احداثی دارای کاربری آموزشی هستند و با رویکرد فعالیت در زمینه مدرسه غیردولتی احداث می‌شوند.

وی می‌افزاید: مدارسی که توسط مدیران مدارس غیرانتفاعی خریداری می‌شوند یا مدارس استیجاری می‌توانند کاربری غیرآموزشی داشته باشند و در فضایی مسکونی فعالیت کنند و عملکرد آنها با آیین‌نامه هیات وزیران مغایرتی ندارد. اگرچه به مدارس غیرانتفاعی اجازه داده می‌شود در فضای غیرآموزشی و مسکونی استقرار داشته باشند، مکان آنها باید به تایید مراجع ذی‌صلاح همچون جامعه مهندسان و اداره کل نوسازی و بهسازی مدارس برسد. 


حمایت سایر دستگاه‌ها

ابراهیم‌زاده درباره این‌که برخی مدارس غیرانتفاعی قزوین به لحاظ ایمنی، استحکام بنا و فضا فاقد استانداردهای لازم هستند می‌گوید: برای حل این معضل و راه‌اندازی مدارس در فضاهای مناسب انتظارمی رود دستگاه‌هایی همچون اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری زمین‌هایی با کاربری آموزشی و متراژ مناسب در اختیار مدیران و موسسان مدارس غیردولتی قراردهند تا بتوانیم این مدارس را به لحاظ ساختاری و فیزیکی توسعه دهیم. 

وی یادآور می‌شود: فضاهایی که در قزوین به مدارس غیرانتفاعی اختصاص یافته‌اند از استحکام لازم برخوردارند و تمامی شاخص‌های لازم در زمینه نیروی انسانی، نوع آموزش و تجهیزات را رعایت می‌کنند.
رئیس اداره مشارکت‌های مردمی سازمان آموزش و پرورش استان قزوین ادامه می‌دهد: مدارس غیرانتفاعی استان در بازدیدها و نظارت‌هایی که تاکنون بر عملکرد آنها صورت گرفته است همواره به تایید کارشناسان رسیده‌اند. تاکنون نیز به لحاظ سطح علمی، خروجی‌های خوبی در آنها دیده شده است.

ابراهیم‌زاده همچنین اضافه می‌کند: استان قزوین دارای 243 مدرسه غیرانتفاعی است و 22 هزار و486 دانش‌آموز در این مدارس تحصیل می‌کنند. 


کمبود ایمنی

با وجود صحبت‌های رئیس اداره مشارکت‌های مردمی سازمان آموزش و پرورش قزوین درباره استاندارد بودن مدارس غیرانتفاعی، اما یک کارشناس معماری معتقد است عمده مدارس فعلی که تحت عنوان مدارس غیرانتفاعی در قزوین فعالیت می‌کنند اجاره‌ای هستند و در فضاهایی با تعریف مسکونی فعالیت دارند؛ فضاهایی ویلایی که قدمت سازه‌هایشان گاه به 2-3 دهه می‌رسد. سینا قلیج با اشاره به حوادث اخیر در کشور می‌گوید: نزدیک به 90 درصد از ساختمان‌های فعلی در مدارس غیرانتفاعی استان فاقد سیستم اطفای حریق هستند و کمترین ایمنی را از نظر سازه در مقابل زلزله دارند. وی اضافه می‌کند: تعبیه نشدن درهای خروج اضطراری، فرسودگی ابنیه، نبود سیستم‌های ایمنی لازم، نبود وسایل گرمایشی استاندارد و کمبود فضا برای بازی و حتی آموزش سبب شده مدارس غیرانتفاعی کمترین شرایط ایمنی برای دانش‌آموزان و کادر آموزشی را داشته باشند.


سخن والدین

زینب هاشمی که دخترش در یکی از مدارس غیرانتفاعی خیابان نادری شهر قزوین مشغول تحصیل است، در خصوص وضعیت این مدرسه می‌گوید: بچه‌ها مجبورند به دلیل نبود حیاط همه زنگ‌های تفریح را در کلاس بمانند و این باعث بی‌تحرکی بچه‌ها در سنین کم شده است.
وی افزود: ساختمان این مدرسه قدیمی است و بهسازی نشده و اتاق‌های خواب تبدیل به کلاس درس شده و نور کافی در کلاس نیست.

علی‌اکبر مرادی، پدر یکی از دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی در خیابان دانشگاه، با گلایه از آموزش و پرورش در خصوص نحوه نظارت بر فعالیت این دست از مراکز آموزشی به همشهری می‌گوید: راهروهای این ساختمان‌ها و پله‌های موجود برای اماکن مسکونی با جمعیت کم تعریف شده و در هنگام وقوع حادثه می‌تواند خود یکی از دلایل اصلی برای افزایش صدمات به دانش‌آموزانباشد.

وی با تأکید بر ضرورت نوسازی و بهسازی این واحدهای آموزشی می‌افزاید: در 3 ماه تابستان، این مراکز برای درآمدزایی بیشتر همچنان مشغول به فعالیت هستند و در طول سال نیز هیچ اقدام عمرانی برای ارتقای ایمنی آنها انجام نمی‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید