• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 7 بهمن 1397
کد مطلب : 46169
+
-

تصویر قم با بودجه 98 شهر

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهردار: بودجه پیشنهادی سال آینده نسبت به سال جاری، بیش از 26 درصد رشد داشته است

شهری
تصویر قم با بودجه 98 شهر

سید محمدمهدی موسوی|   قم- خبرنگار:


خبرنگاران حوزه مدیریت شهری دور یک میز نشسته بودند تا معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهردار جزئیات بودجه پیشنهادی شهرداری قم برای سال 98 را بیان کند. 
«محسن رنجبر» در این نشست گفت: کل بودجه پیشنهادی شهرداری بدون در نظر گرفتن اوراق مشارکت و بودجه سازمان‌های تابعه، 2 هزار و 350 میلیارد تومان است که از این میزان 80 درصد آن یعنی بیش از هزار و 870 میلیارد تومان مربوط به بخش عمرانی و 462 میلیارد تومان یعنی 20 درصد بقیه مربوط به بودجه جاری شهرداری است. 

وی با بیان این‌که بودجه پیشنهادی برای سازمان‌های وابسته به شهرداری در سال 98 حدود 300 میلیارد تومان است، افزود: با توجه به این‌که بودجه سال97 شهرداری تا حد قابل قبولی تحقق یافته، بودجه پیشنهادی سال آینده نسبت به سال جاری، بیش از 26 درصد رشد داشته است. 

وی با اشاره به این‌که بودجه پیشنهادی برای حرکت قم به سمت افق 1400 است، اظهار کرد: همه برنامه‌ریزی‌ها و اقدام‌های مدیریت شهری قم به خصوص در بحث بودجه با هدف دستیابی به اهداف مورد توجه در افق چشم‌انداز است که در این مورد مکانیسم‌های کنترلی و نظارتی مطلوبی نیز وجود دارد. 

چشم‌اندازی که معاون شهردار قم به آن اشاره کرد دارای 7 محور و گزاره محوری است که هر یک با شاخص‌هایی کنترل می‌شود. رنجبر بیان کرد: در مدیریت شهری قم برای تحقق هر هدف راهبردی به تدوین سیاست‌هایی اقدام کرده‌ایم که این سیاست‌ها منجر به اجرای پروژه‌ها و طرح‌هایی بر اساس افق چشم‌انداز می‌شود که در نهایت همان اهداف را میسر و محقق می‌کند. به عنوان مثال هدف‌گذاری شده که توسعه فضای سبز تفرجگاهی شهر قم در سال آینده بیش از 206 هزار متر‌ مربع باشد. 

وی با بیان این‌که 160 طرح پیش‌بینی شده از 500 طرح در این قالب بیش از هزار و 830 میلیارد تومان بودجه می‌طلبد، گفت: آیتم‌های مختلفی برای پیش‌بینی درآمدی شهرداری مورد توجه قرار گرفته که در نهایت با توجه به ردیف‌های مختلف ما به رقم 2 هزار و 350 میلیارد تومانی برای بودجه پیشنهادی شهرداری در سال آینده رسیدیم. 
به گفته معاون شهردار قم، برای تدوین بودجه پیشنهادی حدود 2 هزار نفرساعت کار کارشناسی در کمیته‌های مختلف صورت گرفته است. 


جزئیات بودجه

رنجبر به صورت جزئی‌تر به برخی ارقام مهم این بودجه پیشنهادی اشاره کرد و افزود: برای حفاظت و برخورداری از محیط ‌زیست پایدار و باکیفیت شهری، 165 میلیارد تومان، به منظور روان، متعادل و سالم‌سازی عبور و مرور شهری 616 میلیارد تومان و در زمینه بهره‌مندی از محیط و فضای امن شهری 32 میلیارد تومان به شورای اسلامی شهر برای تصویب نهایی پیشنهاد شده است. 
همچنین برای کاهش خطرپذیری و ارتقای سطح ایمنی شهر 61 میلیارد تومان، به منظور رونق اقتصادی شهر و توسعه منابع پایدار و نیز تحقق هدف مشارکت بخش خصوصی 301 میلیارد تومان به شورای اسلامی شهر برای تصویب نهایی پیشنهاد شده است. 

وی اضافه کرد: برای توسعه شهر خلاق و هوشمند 19 میلیارد تومان، با هدف تحقق حکمرانی و مدیریت اسلامی و مطلوب 5/6 میلیارد تومان، به منظور سازماندهی کالبدی و محتوایی شهر و بهبود کیفیت سیما و منظر شهری حدود 20 میلیارد تومان هم به شورای اسلامی شهر برای تصویب نهایی پیشنهاد شده است. 

 در راستای توسعه متوازن و متعادل تجهیزات، تاسیسات و خدمات شهری برای شهروندان و زائران نیز 63 میلیارد تومان و همچنین باهدف ترویج و اعتلای میراث و هویت فرهنگی، تاریخی و انقلابی شهر قم حدود 4 میلیارد تومان بودجه به شورای اسلامی شهر برای تصویب نهایی پیشنهاد شده است. 
وی اضافه کرد: البته در کنار این‌ها حدود 560 میلیارد تومان دیون شهرداری در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده که شامل تسویه‌حساب‌ها با بانک‌ها، غرامت و صلح‌نامه مناطق و غیره است. 

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهردار قم اظهار کرد: در حال حاضر فعالیت‌های مرتبط با بررسی بودجه پیشنهادی در شورای اسلامی شهر شروع شده و امیدواریم پس از بررسی و تصویب در جلسه علنی شورا، رقم نهایی و جزئیات دقیق‌تر بودجه اعلام شود. 


طرح‌های مهم

رنجبر با بیان این‌که حدود یک‌پنجم بودجه شهرداری از محل عوارض مردمی تأمین می‌شود، افزود: ادامه تملک فاز 5 عماریاسر و شروع عملیات اجرایی آن، اتمام تملک تقاطع کیوانفر و خیابان امام خمینی(ره) و آغاز عملیات اجرایی تقاطع غیرهمسطح آن از جمله طرح‌های شاخص و محوری سال آینده شهرداری کلان‌شهر مقدس قماست. 

 تکمیل تملک‌ها و آغاز عملیات عمرانی تقاطع میدان امینی بیات، اجرای عملیات عمرانی تقاطع بلوار فردوسی و بلوار پیامبر اعظم و تکمیل و بهره‌برداری تقاطع سه سطحه میدان ولی‌عصر(عج) نیز از دیگر طرح‌های شاخص شهرداری قم است. 
همچنین آغاز عملیات عمرانی تقاطع غیرهمسطح بلوار شهدای روحانیت و بلوار امام رضا(ع)، بازسازی ناوگان اتوبوسرانی و جایگزینی ناوگان فرسوده با اتوبوس‌های جدید، خرید، نصب و مکانیزاسیون پل‌های عابر پیاده شهر و راه‌اندازی فاز اول دریاچه مصنوعی قم از جمله طرح‌های شاخص و محوری سال آینده شهرداری است. 


تأمین هزینه‌ها و بودجه

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهردار گفت: همه تلاش و همت خود را صرف کرده‌ایم که بودجه پیشنهادی طبق برنامه قم 1400 و چشم‌انداز 1414 تدوین شود. از 2 هزار و350 میلیارد تومان بودجه پیشنهادی سال آینده برای شهرداری بدون احتساب سازمان‌های تابعه، 780 میلیارد تومان عدد نقدی است که باید گرفته شود. با آن‌که از همین رقم 462 میلیارد تومان بودجه عمرانی و حدود 180 میلیارد تومان هزینه جاری شامل 90 میلیارد تومان نظافت شهر و جمع‌آوری پسماند، 46 میلیارد تومان نگهداری فضای سبز، 40 میلیارد تومان هزینه خدمات ایمنی و آتش‌نشانی و 180 میلیارد تومان هزینه‌های داخلی است. 

«محسن رنجبر» اضافه کرد: بقیه هزینه‌های شهرداری از محل‌های دیگری همچون اوراق تسویه دیون از دولت، وام، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تأمین می‌شود. ضمن آن‌که امیدواریم بتوانیم در سال آینده بیش از 300 میلیارد تومان در عرصه سرمایه‌گذاری، جذب منابع مالی داشته باشیم. 
رنجبر با اشاره به این‌که رقم پیش‌بینی شده برای درآمد حاصل از عوارض برای سال آینده 416 میلیارد تومان است، گفت: پیش‌بینی ما در این بخش شامل تأمین 150 میلیارد تومان از محل عوارض پروانه‌های ساختمانی، 63 میلیارد تومان مازاد بر تراکم، 13 میلیارد تومان کسب و پیشه، 30 میلیارد تومان حذف پارکینگ و 160 میلیارد تومان ماده 100 و سایر عوارض است، ضمن آن‌که بقیه بودجه پیشنهادی از منابع داخلی شهرداری تأمین می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید