• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 6 بهمن 1397
کد مطلب : 45918
+
-

خیز زمستانی تورم خوراکی‌ها

آمارها‌ حاکی از این است که در دی‌ماه امسال گروه کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانی در افزایش نرخ تورم پیشتاز بوده‌اند

تورم
خیز زمستانی تورم خوراکی‌ها


با تخلیه اثرات گرانی ارز در کالا و خدمات مصرفی خانوارها، شیب رشد نرخ تورم در گروه کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات نسبت به کالاهای غیرخوراکی تندتر شده است که یکی از دلایل آن را می‌توان کاهش قدرت خرید خانوارها‌ و سیاست انقباضی آنها در هزینه‌کرد نیازهای ثانویه معیشت دانست. به گزارش همشهری، اطلاعات منتشرشده مرکز آمار ایران از تحولات شاخص قیمت مصرف‌کننده کالا حاکی است نرخ تورم کل کشور در 12‌ماه منتهی به دی‌ماه امسال به 20.6درصد رسیده اما این شاخص برای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بسیار بالاتر بوده و از 25.6درصد برای دهک اول تا 28.3درصد برای دهک دهم در نوسان بوده است.

مقصد فشار تورمی
 براساس این اطلاعات، در ‌ماه گذشته همه دهک‌های درآمدی تورم بالایی برای نیازهای اولیه متحمل شده‌اند و هرچند این تورم برای دهک‌های بالای هزینه‌ای یعنی اقشار پردرآمد شدیدتر بوده اما با توجه به کاهش قدرت خرید خانوارها، در عمل فشار بیشتری به دهک‌های هزینه‌ای پایین جامعه یعنی خانوارهای کم‌درآمد وارد کرده است. براساس گزارش مرکز آمار در یک سال منتهی به دی ‌ماه امسال، خانوارهای ایرانی برای تهیه یک سبد یکسان از همه کالاها و خدمات موردنیاز 20.6درصد بیشتر از سال قبل پرداخته‌اند اما در همین دوره زمانی آنها ناگزیر بوده‌اند برای تأمین سبدی یکسان از کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات بین 25.6تا 28.3درصد هزینه بیشتری نسبت به سال قبل متحمل شوند.

عقب‌نشینی از مصارف غیرخوراکی
در شرایطی که جهش قیمت ارز به افزایش هزینه تولید کالا و خدمات و همچنین افزایش تقاضا برای انبار کالا در خانوارها دامن زده است، نرخ تورم کالاهای «غیرخوراکی و خدمات» نسبت به نرخ تورم کالاهای «خوراکی، آشامیدنی و دخانیات» و حتی نرخ تورم کل کمتر بوده و در محدوده 14.6تا 20.9برای دهک‌های هزینه‌ای اول تا دهم در نوسان بوده است. بررسی‌ها حاکی از این است که افت قدرت خرید خانوارها به‌دلیل افزایش هزینه‌های معیشت باعث شده عملا تأمین نیازهای اولیه معیشت اعم از خوراک و پوشاک در اولویت قرار بگیرد و بخش عمده درآمد خانوارها به این بخش اختصاص یابد، درنتیجه باوجود اثرگذاری افزایش نرخ ارز بر تولید کالاهای غیرخوراکی، این کالاها به‌دلیل افت قابل‌ملاحظه تقاضا، رشد قیمت کمتری را تجربه کرده‌اند.

   تغییر شیوه فروش هم کارساز نشد
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه شرایط رکود بازار موجب تغییر رویکرد فعالان بازار به فروش شده، گفت: وضع بد بازار موجب شده تا کارخانه‌هایی که 2‌ماه پیش فقط با فروش نقدی حاضر به تحویل کالا بودند، به فروش اعتباری و حتی ارائه تخفیف روی آورند اما به‌دلیل کاهش قدرت خرید، بازهم مشتری برای خرید این محصولات نیست. طحان‌پور‌ افزود: با این روند برخی کسبه که پارسال با فروش 300 تا تلویزیون مثلا یک میلیارد تومان فروخته‌اند، امسال با فروش 100تلویزیون از نظر ریالی همین میزان فروش را داشته‌اند اما سود آنها کاهش یافته است؛ یعنی میزان فروش از نظر تعداد کم شده اما مبلغ فروش ثابت بوده است. او عرضه چند‌نرخی لوازم خانگی را ناشی از فروش لوازم خانگی در فروشگاه‌های فاقد نمایندگی و پروانه کسب دانست و افزود: در مجموع لوازم خانگی به 3شیوه، فروش در فروشگاه‌های دارای نمایندگی و گارانتی معتبر، فروش در فروشگاه‌های فاقد نمایندگی و عرضه در واحدهای صنفی فاقد پروانه کسب صورت می‌گیرد که این امر موجب عرضه چند‌نرخی این محصولات شده است. به گفته طحان‌پور، برخی فروشندگان، لوازم خانگی را از شرکت‌های دارای نمایندگی‌‌ خریداری کرده و با سود بیشتری می‌فروشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید