• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 28 دی 1396
کد مطلب : 4571
+
-

توسعه اقتصادی، مانع بازگشت تروریسم به عراق

عراق
توسعه اقتصادی، مانع بازگشت تروریسم به عراق

 

سیاوش فلاح پور|خبرنگار:

سلیم الجبوری، حقوقدان و رئیس پارلمان عراق، این روزها یکی از مهم‌ترین بازیگران سیاسی در تحولات داخلی این کشور، به‌ویژه در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی عراق در سال آینده به‌شمار می‌رود. با او که به دعوت رئیس مجلس ایران، برای شرکت در سیزدهمین اجلاس بین‌المجالس اسلامی به تهران سفر کرده است، درباره روابط دوجانبه تهران و بغداد، آینده تروریسم در منطقه و مسئله پناهجویان عراقی گفت‌وگویی انجام دادیم.

روابط فعلی ایران و عراق را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همانطور که پیش از این نیز بارها گفته‌ام، بدون شک ایران یکی از اصلی‌ترین حامیان عراق، دوستان این کشور و جامعه جهانی برای حفظ ثبات داخلی عراق و نبرد علیه تروریسم، به‌ویژه طی سال‌های گذشته بوده است و ملت ما هرگز نقش ایران را در این زمینه فراموش نخواهد کرد. البته روابط تهران و بغداد در سطح منطقه ازجمله روابط ویژه‌ای به شمار می‌رود که نمی‌توان آن را صرفا به مسائل چند سال اخیر محدود کرد و برهمین‌اساس در چشم‌انداز آینده، به روابط دو کشور در زمینه سازندگی و بازسازی عراق نظر داریم.

عراق در سال 2017سرانجام داعش را به‌طور کامل شکست داد، آینده پدیده تروریسم را در این کشور چگونه می‌بینید؟

البته داعش به مثابه یک سازمان و تشکیلات دچار فروپاشی شده اما این به‌معنای پایان معضل تروریسم نیست. اصولا هدف ما صرفا شکست نظامی داعش نبوده بلکه باید راهبردی برای مرحله بعد از داعش در اختیار داشته باشیم. اگر داعش را شکست داده و ریشه‌های آن را رها کنیم، در آینده با رنگ و لباس جدیدی سراغ ما خواهد آمد. ما پیش از این نیز القاعده را شکست داده بودیم اما این سازمان با رنگ و لباس جدیدی دوباره به صحنه بازگشت. باید از 2 منظر فکری و اقتصادی جلوی تکرار این اتفاق در عراق را بگیریم؛ باید مانع از انتشار تفکرات افراطی در جامعه شویم و در عین حال با ایجاد توسعه اقتصادی و استفاده مناسب از ظرفیت‌های جوانان، راه را بر بازگشت تروریسم ببندیم. نباید نقش نبود عدالت اجتماعی و اصلاحات سیاسی در کنار فقر و بیکاری در تقویت تفکرات تروریستی را نادیده گرفت.

اگرچه عراق تروریسم را در مرحله فعلی شکست داده اما میراث خلافت سه‌ساله داعش در این کشور ازجمله ویرانی گسترده و تعداد بالای آوارگان همچنان بر جای خود باقی است. در این زمینه چه برنامه‌هایی در دستور کار حکومت عراق قرار دارد؟

تمام ظرفیت‌های نهادهای قانونی و اجرایی عراق به‌کار گرفته شده و خواهد شد تا کسانی که در اثر جنگ و نا امنی ناچار به فرار شدند با عزت و کرامت به خانه‌ها و زادگاه‌های خود بازگردند. در این مرحله نقش مسئولان و نمایندگان مناطق آزاد شده برای احقاق حقوق حقه پناهجویانی که به شهرهای خود بازگشته‌اند بسیار مهم است. ما تمام اقدامات داخلی و هماهنگی‌های لازم با سازمان‌های بین‌المللی برای ایجاد سریع‌ترین و بهترین راه‌حل‌ها به‌منظور بازگشت پناهجویان به شهرهایشان را انجام خواهیم داد تا این بخش از مردم عراق به جزئی مهم از فرایند بازسازی شهرهای خود تبدیل شوند.

دستگاه‌های نظامی و امنیتی عراق طی سال‌های گذشته تجربه و مهارت ویژه‌ای در نبرد علیه تروریسم پیدا کرده‌اند. آیا همکاری و هماهنگی برای انتقال این تجربیات به کشورهایی که همچنان درگیر پرونده تروریسم هستند، به‌ویژه در شمال آفریقا وجود دارد؟

نهادهای امنیتی عراق در این زمینه آمادگی کامل دارند و این آمادگی را از طریق نمایندگی‌های سیاسی خود به تمام کشورهایی که با معضل تروریسم دست و پنجه نرم می‌کنند، اعلام کرده است.

با نگاهی به تحولات سیاسی عراق به‌نظر می‌رسد انتخابات پارلمانی این کشور در سال آینده بسیار حساس و جنجالی خواهد بود. پیش‌بینی شما از این انتخابات چیست؟

امیدوارم این انتخابات در موعد مقرر و با استقبال خوب از سوی مردم در شرایطی مطلوب برگزار شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید