• چهار شنبه 26 دی 1403
  • الأرْبِعَاء 15 رجب 1446
  • 2025 Jan 15
چهار شنبه 3 بهمن 1397
کد مطلب : 45708
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qnEy
+
-

سال ملودرام، نرگس، اوس محمود، مهندس و دیگران

سال ملودرام، نرگس، اوس محمود، مهندس و دیگران


عین. عزیزمنش 



دهه80 ، سال‌های رونق تولید برای تلویزیون بود. مدیران تلویزیون با توجه به وفور بودجه و سیاست‌های مدیر سازمان قصد داشتند در همه فصل‌ها حرفی برای گفتن داشته باشند. عزت‌الله ضرغامی قصد داشت مدیریت کم ‌نظیری از خود در سازمان بعد از محمد هاشمی و علی لاریجانی به یادگار بگذارد. افزایش بودجه سازمان و حجم قابل‌توجه دریافتی‌های انحصاری بخش بازرگانی، ضرغامی را در ساختن دوره‌ای منحصر به فرد در سازمان پشتیبانی می‌کرد. تولید انبوه فیلم‌ و سریال و توسعه شبکه‌های سیما یکی پس از دیگری چهره اصلی سیاست‌های تلویزیونی ضرغامی بود. تولید فیلم‌های تلویزیونی ابتدا با این سیاست آغاز شد که فیلم‌های سینمای ایران از لحاظ مضمونی و رعایت شئونات، مناسب پخش از سیما نیست. حجم تولید فیلم‌های تلویزیونی در میانه دهه80 به جایی رسید که تهیه‌کنندگان به شکل سری با عوامل یکسان در طول سال چندین فیلم تلویزیونی پشت سر هم می‌ساختند و به شبکه‌ها تحویل می‌دادند. ساخت فیلم تلویزیونی حجم قابل‌توجهی بازیگر و عوامل فنی و هنری را پیرامون سازمان مشغول به ‌کار کرد.



سریال‌سازی‌ در شبکه‌های مختلف و سیما فیلم ابعاد گسترده‌ای گرفت. ساخت سریال‌های فاخر که به آنها الف ویژه می‌گفتند و تولید آنها چندین سال طول می‌کشید، همه‌گیر شد. تجربه‌های تازه در روایت و ساخت سریال‌ها یکی پس از دیگری رو می‌شد. سازمان می خواهد در همه فصل‌ها سریال پرطرفداری را روی آنتن ببرد. رقابت بین شبکه‌ها برای ساخت سریال‌های پربیننده و مسابقه تهیه‌کننده‌ها برای گرفتن بودجه و امکانات بیشتر بالا گرفت. سال 85 را سازمان با جیب پرپول آغاز کرد. حضور ایران در جام‌جهانی باعث شد که قیمت پخش آگهی در میان دونیمه بازی‌های ایران رکورد بزند. سازمان با پول هنگفتی که از پخش آگهی به‌دست آورده بود، در تابستان دست به تجربه تازه‌ای زد؛ پخش سریال 90شبی. سریال نرگس در ادامه فعالیت‌های پی‌در‌پی مجموعه‌سازی‌ سیروس مقدم برای هر شب ساخته شد. مسعود بهبهانی‌نیا، با نوشتن فیلمنامه این سریال دست به انتحار حرفه‌ای زد؛ اینکه یک داستان ملودرام با محدودیت‌های سازمان را 90 شب تدارک دید. او از این کار سخت سربلند بیرون آمد. نرگس در تابستان نیمه دهه 80 بینندگان فراوانی را پای تلویزیون‌ها نشاند. مرگ دردناک پوپک گلدره در میانه ساخت سریال و جایگزینی ستاره اسکندری به‌جای آن بر جذابیت‌های این مجموعه افزود. اتفاقی که برای یکی از بازیگران زن این سریال افتاد و باعث مهاجرت او از ایران شد، نرگس را به سریال مهجوری تبدیل کرد و باعث شد نرگس، در سال‌های اخیر که همه سریال‌ها بار‌ها از شبکه‌های مختلف چندین بار پخش می‌شود، برای همیشه در قوطی سازمان خاک بخورد. در نیمه دوم سال85 از محمدرضا هنرمند براساس متنی از علی‌اکبر محلوجیان (نویسنده قدیمی تلویزیون) سریال زیر تیغ به نمایش درآمد؛ چیزی که برعکس داستان سریال نرگس در این سریال چشمگیر بود بازی پرویز پرستویی در نقش اوس‌محمود و فاطمه معتمدآریا در نقش طاهره بود. زیر تیغ که داستان تازه‌ای نداشت، به لطف ترکیب بازیگران کمتردیده‌شده در تلویزیون و موسیقی‌ای که حسین علیزاده برای لحظات عاطفی سنگین آن تدارک دیده بود. سال85 با این دو سریال، سالی ملودرام برای بینندگان سیما بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید