• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 3 بهمن 1397
کد مطلب : 45705
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/nkAp
+
-

روزی که معلق شدیم!

امیرمحمد یعقوب‌پور

«خداحافظ برانکو» فقط بخشی از ماجراهای مربوط به عملکرد ضعیف ایران در جام‌جهانی 2006 بود. پروفسور دیگر با تیم ملی به ایران برنگشت اما تغییرات تنها به کادر فنی محدود نمی‌شد. بلافاصله پس از پایان کار تیم ملی در جام، محمد علی‌آبادی، رئیس وقت سازمان تربیت بدنی با انتقاد شدید و مستقیم از عملکرد محمد دادکان رئیس فدراسیون فوتبال، عملا او را از سمتش برکنار کرد. 

دوم آذر 85 فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) به محض اطلاع از دخالت سیاسی در فوتبال ایران و تغییرات فدراسیون، فوتبال ایران را به‌مدت 100روز معلق کرد. خیلی زود کمیته انتقالی تشکیل شد تا اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال ایران را به نگارش دربیاورد و با تضمین به عدم‌تکرار دخالت سیاسی در فوتبال، به تعلیق فوتبال ایران پایان بدهد. 

محمد دادکان در چند مصاحبه تند، به رفتارهای علی‌آبادی در قبال تیم ملی واکنش نشان داد و اوضاع به شکل نگران‌کننده‌ای جدی و جدی‌تر شد. کمیته انتقالی 6 نفره بالاخره اساسنامه جدید را به فینال تحویل داد و تعلیق فوتبال ایران درست پس از 22روز به پایان رسید. این اتفاق در پایان 11ساعت مذاکره درست قبل از قرعه‌کشی جام ملت‌های 2007 آسیا رقم خورد. اگر در این مقطع زمانی همه‌‌چیز حل نمی‌شد، تیم ملی به سادگی جام ملت‌ها را از دست می‌داد. 

ایران در شرایط بسیار سختی برای حضور در جام ملت‌ها آماده شد و در نهایت نتوانست نتیجه مطلوبی در این جام به‌دست بیاورد و در همان مرحله یک‌چهارم نهایی در ضربات پنالتی به کره‌جنوبی باخت و ناچار به ترک تورنمنت شد. محمد علی‌آبادی به‌عنوان یکی از اضلاع این تعلیق، علاقه بسیار زیادی داشت تا در فوتبال حضور پیدا کند و در نهایت خودش پای علی کفاشیان را به فدراسیون فوتبال باز کرد.

 برخلاف تصورها، حضور کفاشیان روی این صندلی زمان زیادی طول کشید تا علی‌آبادی هیچ‌وقت رنگ حضور در فدراسیون فوتبال را نبیند. محمد دادکان نیز با وجود همه حرف و حدیث‌ها، دیگر هرگز به مدیریت فوتبال برنگشت و در باشگاه‌ها یا تیم ملی مشغول به‌کار نشد.

 او هنوز هم دست از مصاحبه‌های آتشین همیشگی‌اش برنداشته و همچنان به انتقاد از سیستم مدیریت فوتبال در ایران می‌پردازد. به‌نظر می‌رسد تجربه تعلیق سال 85، در نهایت موجب شد فوتبال ایران دیگر در شرایط فعلی خودش را در معرض تعلیق تازه‌ای قرار ندهد و ترکیب فدراسیون مهدی تاج را عوض نکند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید