• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 3 بهمن 1397
کد مطلب : 45679
+
-

هوای شیراز؛ آبی‌تر از همیشه

به گفته مسئولان، روز خداحافظی با کارخانه‌های بزرگ آلاینده نزدیک است

شهری
هوای شیراز؛ آبی‌تر از همیشه

امیر عفاف|  شیراز- خبرنگار:


 آسمان آبی ثروتی است که گاهی از گنجینه آیندگان به یغما می‌بریم. آنهایی که دلواپس تنفس سالم دیگران نیستند حتی به گل‌هایی که از آفتاب زلال جان می‌گیرند، بدهکار می‌مانند. هفته‌ای که آخرین روزهایش را سپری می‌کنیم به عنوان «هوای پاک» آراسته شده است. شیرازی‌هایی که آسمان شهرشان را آبی‌تر می‌خواستند در این روزها با استفاده از مترو و دوچرخه، پشت فرزندانشان را گرم کردند و آینده سبز آنها را به پشت ناپیدای سکه شانس حواله ندادند. در آغاز این هفته دلپذیر، بادکنک‌های رنگی در آسمان پاک شیراز شناور شدند و کودکان، خاطرات این ضیافت با شکوه را در خانه‌بندی‌های تقویم به سیاق خود، نشانه گذاشتند. 


فرهنگسازی شهرداری

 هرچند شیراز در مقایسه با سایر کلان‌شهرها وضعیت بهتری دارد، اما فرهنگسازی شهرداری برای مراقبت از هوای پاک، تمام‌عیار بود تا تلنگری باشد به آنهایی که بین خود و سایر شهروندان فاصله‌گذاری می‌کنند و جابه‌جایی با وسایل نقلیه عمومی را ناهماهنگ با شرایطشان می‌دانند.

به گفته مسئولان، روز خداحافظی با کارخانه‌های بزرگ آلاینده نزدیک است و برخی از واحدهای کوچک صنعتی برای ادامه فعالیت در شهر، جواب «نه» شنیده‌اند. هوای پاک شیراز به باغ‌های قصردشت وام دارد؛ پس ساخت‌و‌ساز در این وسعت سبز ممنوع شده است و آپارتمان‌سازان دانسته‌اند که این باغ‌ها، منظره‌های بی‌اهمیت شهر نیستند. 

هفته هوای پاک در شیراز با شوکت تمام دنبال شد تا باز هم کودکان، آسمان را با آبی کم‌رنگ ترسیم کنند و تنها آلودگی نقاشی هایشان همان خطوط مواج سیاه برای تزئین دودکش خانه‌های هندسی باشد.


هفته هوای پاک در شیراز

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی شهرداری شیراز، تلنگر به شهروندان و یادآوری اهمیت هوای پاک با محوریت کودکان را از مهم‌ترین اهداف این هفته برمی‌شمارد و می‌گوید: ترغیب شهروندان به استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی به‌ویژه مترو و دوچرخه به عنوان حمل‌و‌نقل پاک از دیگر اهداف شهرداری در هفته هوای پاک بود.«فرناز مرادپور» صیانت از هوای پاکیزه را وظیفه همه شهروندان می‌داند و می‌افزاید: بسیاری از شهروندان به این وظیفه ادای احترام کردند و نشان دادند که نسبت به آیندگان بی‌توجه نیستند.

وی قدردانی «شهروند کوچولوها» از رانندگان ناوگان اتوبوسرانی و راهوران مترو را جزو برنامه‌های جالب این هفته دسته‌بندی می‌کند و ادامه می‌دهد: آنها با مترو آشنا شدند و تاثیرات قابل ملاحظه استفاده از این وسیله حمل‌و‌نقل شهری را لمس کردند.

مرادپور به همراهی دوچرخه‌سواران با کاروان هوای پاک شهروندان کوچک شیراز اشاره و اضافه می‌کند: برنامه‌های روز هوای پاک به اجرای این طرح‌ها محدود نبود و در حوزه آموزش و توسعه فرهنگ شهروندی، کارشناسان آموزش در تعدادی از مدارس مقطع ابتدایی مناطق کم‌برخوردار به همراه گروه‌های هنری حضور یافته و در خصوص هوای پاک و ضرورت حفظ آن آموزش‌های لازم را ارائه دادند.
وی می‌افزاید: شهرداری منطقه 4 با همکاری اداره توسعه فرهنگ شهروندی و آموزش و پرورش به 180 دانش‌آموز مقطع ابتدایی در باغ جنت آموزش‌های هوای پاک را ارائه داد و برنامه نمادین پرواز بادبادک‌ها در آسمان آبی باغ جنت اجرا شد.

مرادپور با اعلام این‌که در این هفته بیش از ۱۰ هزار کودک با دریافت پیام‌های شهروندی تحت پوشش قرار گرفتند، می‌گوید: این برنامه توسط اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی شهرداری شیراز با همکاری معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک و سازمان قطار شهری به انجام رسید.


شیراز؛ شهر پاک

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس از شیراز به عنوان شهری پاک یاد می‌کند و می‌گوید: میزان هوای ناسالم در طول سال در این شهر کمتر از 10 روز است و شهروندان باید برای پاسداشت این موهبت زیست‌محیطی تلاش کنند.
«سعید محمودی» به نقش مترو در کاهش آلودگی هوا اشاره می‌کند و می‌افزاید: مترو یک سرمایه بزرگ زیرساختی است و از شاخص‌های توسعه کشور محسوب می‌شود.

وی تسهیل حمل‌و‌نقل شهروندی و کاهش مصرف سوخت را از مزایای مترو عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: درکشورهای پیشرفته فرهنگ دوچرخه سواری و استفاده از اتوبوس درون شهری و مترو نهادینه شده است.محمودی ترویج فرهنگ دوچرخه سواری را در شیراز ضروری می‌داند و می‌گوید: استفاده از دوچرخه و ایمن‌سازی مسیر‌های عبور دوچرخه، اقدامی قابل تحسین است که ارزش زیست‌محیطی دارد.وی هوای پاک شیراز را با کشور سوئیس در یک ردیف قرار می‌دهد و اضافه می‌کند: نوسازی ناوگان اتوبوس شهری، حفظ باغ‌های شیراز و جلوگیری از تغییر کاربری آنها از ملزومات حفاظت از هوای پاک در شیراز است و باید با جدیت مطالبه شود.

محمودی با تاکید بر این‌که کارخانه‌های سیمان فارس، ریشمک و پشم شیشه باید در اسرع وقت به خارج از شیراز منتقل شوند، می‌گوید: محل جدید کارخانه‌های سیمان و ریشمک پیشرفت فیزیکی خوبی دارد، اما کارخانه پشم شیشه اراده‌ای برای خروج از شیراز ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید