• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 2 بهمن 1397
کد مطلب : 45644
+
-

رو به راهی راه‌آهن زنجان

پروژه دو خطه کردن راه‌آهن زنجان - قزوین تا نیمه سال آینده تکمیل می‌شود

توسعه
رو به راهی راه‌آهن زنجان

زهرا هادیلو|   زنجان - خبرنگار :


 حمل‌و‌نقل ریلی را شاید بتوان یکی از امن‌ترین سیستم‌های حمل‌و‌نقل دانست که هنوز طرفداران خاص خود را دارد. در صورت توسعه قطار و شبکه ریلی طبق استانداردهای روز بدون تردید تعداد کشته‌شدگان در جاده‌ها به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت. اما برای رسیدن به این هدف نیاز به تخصیص اعتبار و برنامه‌‌ریزی صحیح است. در استان زنجان سیستم ریلی سال‌هاست که فعال است. مسیرهای حرکت قطار از زنجان به تهران و بالعکس و زنجان به مشهد و بالعکس تعریف شده و هر روز تعداد زیادی مسافر و بار از این مسیرها جابه‌جا می‌شوند.


 افزایش مسافران

رئیس راه‌آهن شمال غرب کشور می‌گوید: در 10 ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 10/4 درصد افزایش آمار مسافر و بار را در مسیرهای حرکت قطارهای زنجان شاهد بوده‌ایم.

علی خدایی می‌افزاید: تعداد مسافران به مسیر تهران در ساعات اولیه صبح تا آنجا بالاست که ما بر آن شدیم تا یک قطار دیگر به مسیر تهران بیفزاییم و اگر برنامه‌ریزی‌ها درست پیش برود، این قطار که از میانه به زنجان می‌رسد در ساعت 4 و 30 دقیقه از زنجان خارج و به تهران می‌رود.وی می‌افزاید: سیاست کشور به سمت سوق دادن مردم به استفاده از ناوگان ریلی است و طبق بررسی‌های به عمل آمده در هر تن کیلومتر بار 35 سی‌سی و به ازای هر مسافر در یک متر تن، 17 سی‌سی صرفه‌جویی انرژی و سوخت انجام می‌شود.


درآمد راه‌آهن

رسیدن به درآمد یکی از اصول مهم توسعه هر نهاد محسوب می‌شود، اما آیا راه‌آهن نیز توانسته در این وضعیت اقتصادی به سوددهی برسد؟ خدایی در این زمینه می‌گوید: چند سالی است که بخش‌های خدماتی راه‌آهن به بخش‌های خصوصی سپرده شده است هر چند راه‌آهن یک سازمان حاکمیتی است. راه‌آهن با اخذ حق دسترسی از این شرکت‌ها کسب درآمد می‌کند اما باید به این نکته اشاره کرد که سیستم ریلی نیز سودده نیست.رئیس راه‌آهن شمال غرب کشور با اعلام این‌که ساخت قطار و شبکه ریلی بر عهده راه‌آهن است، می‌افزاید: توسعه راه‌آهن و شبکه ریلی با تخصیص اعتبارات ملی انجام می‌شود.


 دو خطه کردن راه‌آهن زنجان- قزوین

یکی از پروژه‌هایی که با آخرین سفر مقام معظم رهبری به زنجان پا گرفت، دو خطه کردن راه‌آهن زنجان به قزوین بود، قرار بود با این کار هم به شبکه ریلی و هم به خدمات‌رسانی به مسافران برای این‌که زودتر به مقصد برسند افزوده شود، اما این پروژه در حال حاضر به دلیل بدهی به پیمانکار به صورت غیرفعال درآمده است.

خدایی در این مورد می‌گوید: تاکنون 450 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده و اکنون 250 میلیارد تومان نیاز است تا بدهی به پیمانکار پرداخت شود.70 درصد از این پروژه انجام شده و اکنون در حال پیگیری تخصیص اعتبار از سوی سازمان برنامه‌‌ریزی و استانداری هستیم تا بتونیم این مبلغ را تامین کنیم. 

وی در مورد زمان به اتمام رسیدن این پروژه می‌گوید: پیش‌بینی می‌کنیم در صورت تحقق اعتبار بتوانیم تا پایان 6 ماهه سال 98 آن را به اتمام برسانیم.


واگن‌های نو

در زنجان 3 شرکت با نام‌های غزال، رجا و فدک با راه‌آهن همکاری می‌کنند. اکنون قطار فدک توانسته بیشترین جابه‌جایی مسافر را از شهر زنجان تا مشهد و بالعکس داشته باشد.
رئیس راه‌آهن شمال غرب کشور در این مورد می‌گوید: زمانی که این قطار به زنجان آمد فکر نمی‌کردیم تا به این حد مورد استقبال زنجانی‌ها قرار گیرد، این نوع از قطارها که درجه یک محسوب می‌شود، طرفداران زیادی پیدا کرده است.

وی ادامه می‌دهد: طبق استانداردهای تعریف شده قطارهایی با عمر بالای 35 سال از ناوگان ریلی باید خارج شوند. در استان زنجان قطارها زیر این سن قرار دارند. یکی از قطارهای چینی که با کمک شرکت ابهری ساخته شده 2 سال است وارد این ناوگان شده است.خدایی بیان می‌کند: برای توسعه سیستم ریلی نیاز به تخصیص اعتبار است، وقتی اعتباری اختصاص نمی‌یابد به تبع نمی‌توان به نتیجه دلخواه رسید.


ایستگاه بناب 

ایستگاه قطار بناب در آذربایجان شرقی 2 سال است که فعال شده. پیش‌تر قرار بود در این ایستگاه باری کارهای صادرات و واردات انجام شود و بدین ترتیب در انرژی و هزینه‌ها صرفه‌جویی شود. رئیس راه‌آهن شمال غرب کشور در این مورد می‌گوید: اگر بتوانیم مجوز را از گمرک بگیریم می‌توان امور گمرکی استان‌های شمال غربی از جمله زنجان را در همین ایستگاه انجام دهیم و دیگر نیاز نیست بار از واگن خارج شده به کامیون‌ها منتقل و از آنجا به گمرک برود. استاندار جدید نیز قول همکاری برای اخذ مجوز داده‌ که امیدواریم به‌زودی نتیجه کار را ببینیم. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید