• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 28 دی 1396
کد مطلب : 4563
+
-

2دلیل تأخیر در ورود نمایندگان مجلس به اوین

بازدید کمیته ویژه مجلس از اوین تا 5روز دیگر انجام می‌شود

قوه قضاییه پس از شرح و بسط اتهامات بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های اخیر، میزبان کمیته ویژه مجلس برای بازدیداز زندان اوین می‌شود. تلاش چندباره نمایندگان برای بازدید از اوین و وضعیت بازداشتی‌های ناآرامی‌های اخیر به تأخیر افتاده بود که به گفته فرهاد تجری، عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ قوه قضاییه با حضور کمیته‌ای از قوه قانونگذاری در زندان اوین موافقت کرده است. تجری درباره دلایل تأخیر این بازدید گفت: تعویق بازدید نمایندگان از زندان اوین2 علت دارد؛ یکی بحث استقلال قواست که براساس آن هیچ قوه‌ای نمی‌تواند در کار قوه دیگر اعمال نظر و دخالت کند و دلیل دیگر هم عدم‌ جمع‌بندی قوه قضاییه درباره اتهامات بازداشت‌شدگان و تکمیل پرونده‌ها بوده است.

تجری می‌افزاید: قوه قضاییه در 20روزی که از این اتفاقات گذشته است، نتوانسته بود جنس اتهامات را تشخیص دهد و برای قضاوت درست درباره این بازداشتی‌ها و تشکیل پرونده آنها نیازمند زمان بیشتری بود؛ چراکه باید به موضوع ناآرامی‌ها و بازداشت‌هایی که در پی آن انجام شد شرح و بسط حقوقی و دقیقی داده شود. تجری که پیش‌تر و درجریان حوادث سال 88جزو کمیته بازدید‌کنندگان اززندان اوین بود، ادامه داد: قوه قضاییه برای ایجاد تأخیر دراین بازدید تا حدود زیادی حق دارد؛ چرا که اگر الان که هنوز جنس اتهامات مشخص نشده است و بین بازداشت‌شدگان مرز بندی و دسته بندی صورت نگرفته، گروهی خارج از قوه قضاییه برای بازدید راهی بازداشتگاه‌ها شوند، بدهکاران به راحتی می‌توانند نقش طلبکار را ایفا کنند و اینجاست که مرز تشخیص حق و ناحق دشوار می‌شود. 

 

بازدید از اوین تا 5روز دیگر

در کنار توضیحات تجری، یکی دیگر از نمایندگان مجلس که خواست نامی از او برده نشود به همشهری خبر داده است که برای انجام بازدید از زندان اوین با رئیس سازمان زندان‌ها و معاونت ریاست قوه قضاییه نامه‌نگاری‌هایی انجام شده است. برایند کلی آنها از این دیدار مثبت است اما هنوز از ارائه زمان مشخص به مجلس خودداری کرده‌اند؛ هرچند که به‌نظر من این دیدار نهایتا تا 5روز دیگر در دستور کار کمیته ویژه کمیسیون قضایی قرار خواهد گرفت. 

سه‌شنبه‌ گذشته علی لاریجانی، رئیس مجلس به کمیسیون قضایی ماموریت داد تا در قالب کمیته ویژه‌ای مرکب از همه جریان‌های سیاسی حاضر در بهارستان راهی زندان اوین شوند و گزارشی به نمایندگان ارائه دهند. در همین راستا، محمدجواد فتحی، عضو کمیسیون قضایی مجلس با تأکید بر احتمال موافقت با درخواست این مجمع نمایندگان برای بازدید از زندان‌هاخبر داده است.  او با اشاره به موافقت با درخواست کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس برای بازدید از زندان اوین و ملاقات با بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر، در واکنش به‌علت عدم‌موافقت با درخواست مشابه از سوی مجمع نمایندگان تهران به ایلنا گفته است که تاکنون این موافقت صورت نگرفته اما حتما در آینده با درخواست مجمع نمایندگان هم موافقت می‌شود.

بحث بازدید از زندان اوین را چهارشنبه هفته گذشته محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید اعلام کرد و گفت مجمع نمایندگان تهران دردیداری از مسئولان سازمان اطلاعات تهران خواسته‌اند زمینه انجام این دیدار تسهیل شود. محمد رضا عارف، رئیس فراکسیون امید درباره ضرورت انجام بازدید نمایندگان از زندان اوین به همشهری گفته بود که ما به همکارانمان در بخش‌های امنیتی گفته‌ایم که کمک کنند بازدید از زندان اوین میسر شود. در کنار ضرورت بررسی شرایط بازداشت‌شدگان عامل دیگری که نمایندگان را مصر بر بازدید از اوین کرد، انتشار خبر فوت 2نفر از بازداشت‌شدگان روزهای اخیر در بازداشتگاه‌ها بود. قریب به 20روز پیش اعتراضات خیابانی با شعار نه به گرانی در مشهد و چند شهر خراسان کلید خورد و سپس به شهرهای دیگر در گوشه و کنار کشور سرایت کرد. محمود صادقی، نماینده تهران در پی این اعتراض‌ها مدعی شد که حدود ۳۷۰۰ نفر بازداشت شده‌اند. البته رقم اعلام شده درباره تعداد بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های اخیر متفاوت است. عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور آن را هزار نفر و بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس حدود 2700 تا 3200نفر اعلام کرده است. با این حال غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضا گفته بود عده‌ای که شناسایی و بازداشت شده‌اند تعدادشان در ابتدای روزهای اول تا سوم ناآرامی‌ها 622 نفر بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید