• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 28 دی 1396
کد مطلب : 4561
+
-

رد مذاکره موشکی، پیشنهاد گفت‌وگو با اعراب

خرازی در بیروت پیشنهاد گفت‌و‌گوی نخبگان ایران و اعراب را مطرح کرد

در همان روزی که کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان در بیروت لبنان پیشنهادهایی برای گفت‌وگوی ایران با اعراب مطرح کرده است، روزنامه فایننشیال تایمز مدعی شده است که 3 کشور اروپایی با ایران برای گفت‌وگویی فشرده و جدی درباره برنامه موشکی به توافق رسیده‌اند. خبری که بلافاصله با تذکر و تکذیب بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه همراه شد.  این برای نخستین بار نیست که گزارش‌هایی درباره گفت‌وگوی موشکی اروپا با ایران در رسانه‌های غربی منتشر می‌شود. 3ماه قبل نیز خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شده بود ایران موافقت کرده تا با 6 کشور جهانی مذاکراتی درباره موشک‌های خود داشته باشد. پاسخ ایران به این اظهارات را شاید بتوان در فیلم معروفی از محمد جواد ظریف که اسفند ماه 2سال پیش در جریان تور آسیایی‌اش منتشر شد جست وجو کرد. ظریف در مؤسسه امور بین‌الملل نیوزلند در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از محدود کردن فعالیت‌های موشکی ایران حرف می‌زد گفت: «شما هدف یک جنگ هشت‌ساله نبوده‌اید... شما در شرایطی نبودید که حتی یک موشک هم نداشته باشید تا شاید از ترس آن یک موشک، صدام حسین بمباران شهرهای شما را متوقف کند. ما در آن دوره از این کشور به آن کشور می‌رفتیم و برای یک موشک بازدارنده التماس می‌کردیم. التماس می‌کردیم، تکرار می‌کنم التماس می‌کردیم تا از مردم خود دفاع کنیم اما همه سکوت کردند... حالا از ما می‌خواهید در ازای چند دلار دست از برنامه دفاعی خود برداریم؟» این راهبرد و رویکرد 5روز پیش از زبان سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه کشورمان هم مطرح شد. او که در گفت‌وگویی تلویزیونی حاضر شده بود گفت: بحث موشکی ما که به توانمندی‌های دفاعی و امنیت ملی ما مربوط می‌شود نه قابل مذاکره و نه مصالحه است، از ابتدای برجام آمریکایی‌ها دنبال این بودند برنامه موشکی را وارد مذاکرات کنند، ولی موفق نشدند. دیروز بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در پاسخ به خبری که فایننشیال تایمز منتشر کرده بود گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران بدون توجه به جوسازی‌ها، تهدیدات، مواضع و دیدگاه‌های ایالات متحده آمریکا و دیگران، هیچ تغییری نکرده و همچنان که بارها اعلام شده است برنامه موشکی ایران کاملا جنبه دفاعی و بازدارندگی داشته و علیه هیچ کشوری نیست و طرح ادعاهای واهی و بی‌پایه و اساس، تغییری در این موضع اصولی و اساسی کشور ایجاد نخواهد کرد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی با انتشار متنی در کانال تلگرامی خود اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور داخلی و سیاست‌های دفاعی به‌ویژه برنامه موشکی خود را نخواهد داد.

ایران آماده گفت‌وگو با اعراب

با این حال تجربه برجام نشان داده است که ایران از مذاکره، گریزی ندارد. دیروز در همین چارچوب کمال خرازی در بیروت پیشنهاد گفت‌وگو بین نخبگان عرب و ایرانی را مطرح کرد. او گفت که بیروت می‌تواند محلی برای انجام این مذاکرات باشد. به گزارش ایسنا، کمال خرازی درباره محورهای گفت‌وگو بین ایران و اعراب هم گفت: مسائل و محورهای قابل گفت‌وگو بین ایران و اعراب فراوان است، مهم آن است که اولویت‌ها، یعنی آنچه بیشترین تأثیر را در ثبات، امنیت و پیشرفت منطقه خواهد داشت، به درستی تشخیص داده شود. من فکر می‌کنم مهم‌ترین موضوع برای گفت‌وگو بین اعراب و ایران نحوه مقابله با دشمن اصلی در منطقه یعنی رژیم اسرائیل است. خرازی گفت: موضوعاتی نظیر نظم و امنیت منطقه‌ای، ثبات و آرامش در منطقه، تمامیت ارضی کشورهای منطقه، لزوم همگرایی‌های اقتصادی و فرهنگی بین ایران و کشورهای عرب از دیگر موضوعات مهمی هستند که در زمان خود باید مورد گفت‌وگو قرار گیرند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه ایرانیان و اعراب در دهه‌های گذشته هزینه‌های سنگینی را در فضای عدم‌گفت‌وگو متحمل شده‌اند گفت: تجربیات گذشته موجب می‌شود فرهیختگان عرب و ایران در گفت‌وگوهایی صریح و بی‌پیرایه به تحلیل تحولات بنشینند و با نگاه به آینده راه‌حل مسائل منطقه را جست‌وجو کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید