• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 2 بهمن 1397
کد مطلب : 45515
+
-

از حق برجامی خود صرف‌نظر نمی‌کنیم

نکته
از حق برجامی خود صرف‌نظر نمی‌کنیم


دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و عضو هیأت نظارت بر برجام با اشاره به تعلل اروپا در راه‌اندازی کانال مالی با ایران هشدار داد که ایران از حق عمل متقابل نسبت به خروج آمریکا از برجام صرف‌نظر نمی‌کند. اهم سخنان علی شمخانی را در مصاحبه با فصلنامه مطالعات سیاست خارجی می‌خوانید:


       پس از خروج آمریکا از برجام واکنش کشورهای اروپایی این بود که ایران حق مقابله به مثل را دارد ولی از ما درخواست داشتند که این کار را نکنیم و به توافق پایبند بمانیم. آنها گفتند ما شرایط اقتصادی را برای شما فراهم می‌کنیم که البته جمهوری اسلامی ‌ایران چندان این موضوع را باور نداشت، ولی پذیرفتیم تا به اروپا فرصت بدهیم نشان دهد توان تصمیم‌گیری مستقل از آمریکا را دارد.

       ما می‌خواستیم مسیر دیپلماسی و گفت‌وگو باز بماند. در مورد اصل برجام هم باید بگویم، هیچ‌گاه برای نقض برجام پیشگام نبوده و نخواهیم بود اما، اقدام ترامپ باعث افزایش قدرت و توان جمهوری اسلامی‌ایران در عرصه‌های دیپلماتیک شده است.

       با خروج آمریکا از برجام وارد مرحله جدیدی شده‌ایم که ترامپ تصور می‌کند با فشار اقتصادی قادر است خواسته نامعقول و سلطه‌طلبانه خود را بر مردم ایران تحمیل کند. وی باید بداند که ملت ایران ملتی توانمند است و ظرفیت‌های عظیمی ‌برای عبور از این مرحله در اختیار دارد. ما از عزت خود در برابر زورگویی ترامپ کوتاه نمی‌آییم؛ این پیام روشن دولت ایران به کاخ سفید است؛ تحریم به هیچ عنوان ابزاری برای مذاکره مجدد روی مسائلی که توافق شده است، نخواهد بود. آمریکا در آزمون برجام مردود شد، لذا ایران نمی‌تواند در هیچ حوزه دیگری به آنها اعتماد کند؛ مذاکره با آمریکا بی‌فایده است.

       اروپا هم اگر در پرداخت هزینه حفظ برجام مردد است، باید بداند که ایران معطل آنها نیز نخواهد ماند. فرض ما در عمل این است که اروپا حاضر نیست ریسک خود را در برابر آمریکا افزایش دهد. بنابراین تلاش می‌کنیم مشکلات کشور را با اتکا به توان ملی سامان بخشیم. آنها نباید انتظار داشته باشند که ما از حقوق خود و امکاناتی که برجام برای عمل متقابل در اختیار ما گذاشته است، صرف‌نظر کنیم.

      در موضوع موشکی، ما گفته‌ایم که درباره مسائل دفاعی کشورمان به هیچ وجه کوتاه نمی‌آییم و اجازه نمی‌دهیم دیگران در این مسئله دخالت کنند. البته توضیحاتی در این خصوص داده‌ایم و تأکید کرده‌ایم که توان موشکی ما جنبه دفاعی و بازدارندگی دارد. در مسئله ورود ایران به مبارزه با تروریسم، خود دولت‌های منطقه، چه دولت عراق و چه دولت سوریه بارها اعلام کرده‌اند که ایران براساس درخواست رسمی‌دولت قانونی در این 2کشور ورود کرده و با داعش مبارزه کرده است. همه طرف‌ها حتی خود آمریکایی‌ها نیز می‌دانند درصورتی که ایران وارد جنگ با تروریست‌ها نمی‌شد، امکان شکست داعش، القاعده و جبهه النصره وجود نداشت. مسئولان امنیتی اروپایی هم در موارد متعددی به ما گفته‌اند که بدون اقدام سریع ایران، شکست داعش امکان‌پذیر نبود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید