راههای کردستان در انتظار اعتبار ویژه
معاون اداره راهداری استان: طی 2 سال گذشته 40 میلیارد تومان بابت ایمنی جادهها از بخش خصوصی مطالبه داریم
محمد توفیق مشیرپناهی | سنندج- خبرنگار:
کردستان280 کیلومتر بزرگراه دارد، اما بدون آزادراه است. بیشتر راههای استان ویژگیهای راه فرعی را دارند، اما با وجود این از جادهها به عنوان مسیر ترانزیت استفاده میشود که بهرهگیری بیش از حد از این جادهها باعث خرابی خطکشی و روکش آسفالت میشود.
این در حالی است که با مشخص کردن 28نقطه حادثهخیز در راههای استان، مسئولیت عملیات نگهداری جادهها به صورت مستمر باید ادامه داشته باشد. برای بررسی بیشتر موضوع گفتوگوی همشهری را با «رامبد نوذری» معاون اداره راهداری و حملونقل جادهای کردستان در ادامه میخوانید.
ایمنی راههای استان چه وضعیتی دارد؟
طول شبکه راههای استان کردستان 7هزار و 850 کیلومتر است که 6 هزار کیلومتر راه روستایی و هزار و 850 کیلومتر آن راه بینشهری است. از این میزان 280 کیلومتر از راههای بینشهری شامل بزرگراه میشود و مابقی آن یا اصلی است یا فرعی. با توجه به اینکه وضعیت استان ما از نظر توپوگرافی و شرایط منطقه، وضعیت کوهستانی دارد، بیش از 90 درصد راههای استان دارای وضعیت توپوگرافی سخت و کوهستانی است و 6 ماه از سال آبوهوای سرد و کولاک و یخبندان بر این منطقه حاکم است که روی وضعیت ایمنی جادهها تأثیرگذار است. این امر وظایف راهداری در اداره کل راهداری و حملونقل شهری را دشوار میکند. در استان کردستان 280 کیلومتر بزرگراه وجود دارد در حالی که بدون آزادراه است و بیشتر راههای استان از مشخصات راه فرعی برخوردارند اما با وجود این، جاده ترانزیتی به شمار میروند که استفاده بیش از حد از جادهها باعث خرابی خطکشیها و خرابی روکش آسفالت شده و در ایمنی جادههای استان تأثیر بسزایی دارد.
با این وجود لازم است اشاره کنم که در کل مسیرهای استان «جیایاس» وجود دارد. همچنین در طرح ممیزی ایمنی راهها که بر اساس اولویتبندی و مشکلات پیشرو در جادهها صورت میگیرد، هر سه سال یکبار آپدیت خواهد شد. استان کردستان در طرح ممیزی طول شبکه راهها جزو اولین استانها محسوب میشود و همچنین در روکش آسفالت مبحثی به نام «میکروسرفیسینگ» وجود دارد که عملیات حفاظتی نوین رویههای آسفالت را انجام میدهد و هزینه پایینی نیز دارد. این عملیات در محور دیواندره، بیجار، قروه، سقز، بانه، سردشا، سقز به مریوان انجام شده و به عملیات بازیافت سرد مشهور است.
وضعیت راههای استان از نظر علائم جادهای، نگهداری تابلو علائم و خطکشی چگونه است؟
علائم نصب شده در جادههای استان مطابق استانداردها و آییننامههای جادهای است. طبق این آییننامهها در جادههایی که تابلوهای علائم رانندگی زیاد باشد، باعث سردرگمی راننده و همچنین تصادف میشود.
منظور از ایمنی این است که تابلوهای علائم رانندگی به اندازه کافی و طبق وضعیت و استانداردهای جادهای و برابر با آییننامه باشد. همچنین طی 2 سال گذشته 40 میلیارد تومان بابت ایمنی جادهها از بخش خصوصی مطالبه داریم این حاکی از آن است که عملیات نگهداری از جادهها تمامشدنی نیست و به صورت مستمر انجام میگیرد. وظیفه اداره راهداری نیز این است که تابلوهای 8هزار کیلومتر جاده را نگهداری و حفظ کند. در حال حاضر راههای بینشهری در وضعیت خوب به سر میبرد، اما راههای روستایی در وضعیت متوسط است، دلیل اینکه راههای روستایی از وضعیت متوسط برخوردارند این است که بهصورت متوالی برای راههای روستایی از اعتبارات استانی استفاده میشود، اما در راههای بینشهری و شریانی، سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور اعتبارات لازم را در نظر میگیرد.
لذا از 6 هزار کیلومتر راه روستایی استان 2هزار و 800 تا 2هزار و 900 کیلومتر آن آسفالت شده و هنوز در این راهها، خطکشی و نصب تابلوهای علائم راهنمایی و رانندگی انجام
نگرفته است. استاندارد خطکشیهای جادهای از طرف سازمان راهداری کشور هر 15 ماه یکبار تمدید میشود.
تعداد تلفات رانندگی و رتبه استان در آمار تصادفات چه وضعی دارد؟
در استان کردستان آمار تلفات رانندگی طبق آمار رسمی پزشکی قانونی مرتب ارائه میشود. بنابراین در 9 ماه سال 97 در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته حدود 7/2 درصد افزایش یافته است، به عبارتی در این مدت، تعداد تلفات رانندگی و متوفیات در جادههای بین شهری 152 نفر بوده (شامل 11 نفر در تصادف اتوبوس با تانکر نفتی تیر ماه) در حالی که تعداد تلفات رانندگی در سال 96، 148 نفر بوده و افزایش تلفات وجود داشته است. استان کردستان بین 31 استان کشور رتبه 21 را در 9 ماه اول سال جاری از لحاظ تلفات داشته است.
کیفیت جادهها چه تأثیری بر تصادفات دارد؟
در دنیا 5 عامل در بروز تصادفات رانندگی نقش دارد که از آن جمله میتوان به عوامل انسانی، خودرو، جاده، امدادی و محیطی اشاره کرد. معمولاً در بررسی تقسیم عوامل تصادف که توسط کارشناسان فنی و مهندس راه و پلیس راه انجام میگیرد، بیشترین عوامل تصادف را عامل انسانی میدانند و در واقع طبق آمار جهانی حداقل 75 درصد عامل تصادفات رانندگی عوامل انسانی است. در کشور و در استان نیز به جرات میتوان گفت در میان تمام عوامل بیش از 15 درصد را عوامل انسانی شامل میشود.
توسعه راههای استان و تعیین اولویت اصلاح نقاط حادثهخیز
«رامبد نوذری» معاون اداره راهداری و حملونقل جادهای کردستان میگوید: راههای استان از نظر توسعه باید روز به روز شتاب بیشتری به خود بگیرد و این تحقق نمییابد، مگر با تخصیص اعتبار بیشتر. نقاط پرتصادف استان برابر آمار 2یا 3 سال گذشته با همکاری پلیس راه شناسایی میشود و این نقاط پرتصادف با توجه به تصادفاتی که شده (جرحی، فوتی، خسارتی) هر کدام شاخص و وزنی دارد که نشان میدهد آن نقاط پرتصادف است یا خیر.
در شناسایی نقاط پرتصادف ابتدا از طریق پلیس راه اطلاعات در اختیار راهداری قرار میگیرد و ما نیز نهایتاً به این شاخص رسیدیم که 28 نقطه پرتصادف در استان وجود دارد؛ در مرحله اول این نقاط به صورت مرتب و هر سال آشکارسازی میشود و در مرحله بعد نقاط ذکر شده اصلاح و رفع میشود. برای سال جاری 5 نقطه در نظر گرفته شده که در برنامه کاری سال 97 اصلاح و رفع شود و به قبل و بعد از این نقاط نیز توجه شود. در طرح ممیزی که جزو اقدامات پیشگیرانه است، هدف آمار تصادفات نیست، بلکه مشکلات جادهها را بر اساس قضاوت مهندسی و استانداردهای موجود بررسی میکنیم.