• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 1 بهمن 1397
کد مطلب : 45469
+
-

مرودشت؛ قطب کشتی پهلوانی جنوب کشور

کشتی‌گیر خوش‌آتیه فارس: کشتی پهلوانی مسئولیت‌های اجتماعی و اخلاقی متعددی برعهده ورزشکار می‌گذارد

ورزش
مرودشت؛ قطب کشتی پهلوانی جنوب کشور

فروغ جباری|   شیراز- خبرنگار:

«علیرضا کشاورز» کشتی‌گیر خوش‌آتیه فارس برای دومین سال پیاپی مقام اول کشتی پهلوانی بزرگسالان کشور را از آن خود کرد. این مسابقات به میزبانی کرج برگزار شد و کشتی‌گیران از شهرهای مختلف به رقابت پرداختند. کشاورز با کسب 6 مدال در سطح ملی از رکوردداران کشتی پهلوانی کشور است. با این کشتی‌گیر 20 ساله که بعد از شکست دادن 6 کشتی‌گیر مدال طلای رقابت‌ها را به گردن آویخت، گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:


این دوره از مسابقات پهلوانی کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همواره در این گونه مسابقات کم و کاستی‌هایی وجود دارد، اما به طور کلی برای برگزاری آن زحمت بسیاری کشیده بودند و جا دارد از فدراسیون و هیات کشتی استان البرز که کوشیدند مسابقات به بهترین شکل برگزار شود، تشکر کنم. البته اگر به نفرات برتر و پیشکسوت که عمر خود را در راه این ورزش صرف کرده‌اند هدایایی تقدیم می‌شد، بهتر بود. در هر صورت عنوان کشتی و مقام قهرمانی باعث می‌شود ورزشکاران در مقابل کمبودها تسلیم نشوند و همه مشکلات را با صبوری تحمل کنند. به امید روزی که کمبود امکانات در این رقابت‌های نفسگیر برطرف شود تا ورزشکاران با شرایط بهتری به رقابت بپردازند.

چه دلایلی موجب شد کشتی پهلوانی را انتخاب کنید؟

این رشته با دیگر ورزش‌ها تفاوت دارد؛ کشتی پهلوانی مسئولیت‌های اجتماعی و اخلاقی متعددی را برعهده ورزشکار می‌گذارد. اخلاق، منش، بزرگی، افتادگی و فروتنی از ارکان کشتی پهلوانی است و برای رسیدن به هر کدام از این مفاهیم، کشتی‌گیر باید روش زندگی خود را تغییر دهد و به انسانی شایسته تبدیل شود.

کمبود امکانات شما را برای مهاجرت وسوسه نکرده است؟

برخی از افراد وقتی با کمبود امکانات مواجه می‌شوند سودای مهاجرت در سر می‌پرورانند و کشور را ترک می‌کنند. استعداد‌های فراوانی کشور را با هدف زندگی بهتر ترک کرده‌اند و البته ورزش قهرمانی هم از آسیب آن در امان نبوده است. مسئولان وظیفه دارند این استعدادها را کشف و با فراهم کردن شرایط مساعد از مهاجرت آنها جلوگیری کنند. دولت می‌تواند با تعیین سیاست‌های تشویقی و حمایتی از خروج استعدادهای علمی و ورزشی جلوگیری کند. هیچ وقت به مهاجرت فکر نکرده‌ام و فکر می‌کنم با تلاش بیشتر می‌توانم نام خود و کشورم را میادین جهانی ماندگار کنم. البته راه دشوارتری نسبت به سایر ورزشکاران جهان داریم، اما ورزش یعنی جنگیدن با تمام مشکلات پیش رو که شامل نبود امکانات هم نمی‌شود.

چه درخواستی از مسئولان دارید؟

با توجه به تمام مشکلاتی که کشتی پهلوانی دارد و جوانان و نوجوانان بسیاری در کنار ورزش به تحصیل مشغول هستند، بهتر است تعاملی بین وزارت ورزش و وزارت علوم شکل گیرد تا قهرمانان و ورزشکاران حرفه‌ای با شرایط بهتری بتوانند به ادامه تحصیل بپردازند. مسئولان باید نگاه ویژه‌ای به وضعیت معیشت ورزشکاران حرفه‌ای داشته باشند تا آنها دغدغه‌ای جز ورزش و افتخارآفرینی نداشته باشند. متاسفانه کمتر حمایت مسئولان را شاهد بوده‌ایم و بی‌توجهی آنان در برخی موارد جبران‌ناپذیر است.

برای نوجوانانی که قصد دارند این ورزش را به صورت حرفه‌ای دنبال کنند چه توصیه‌ای دارید؟

با توجه به خالی شدن جامعه ورزشی از الگو‌های موثر و قابل قبول، باید در این خصوص تلاش مضاعفی به کار بست و الگو‌های شایسته‌ای را به جوانان معرفی کرد. ورزشکاران و حتی ورزش دوستان باید بتوانند با الگو‌برداری از افراد لایق مسیر قهرمانی را با بهترین شرایط و رهنمود‌ها دنبال کنند. در همه جای ایران استعداد‌های کم نظیری در انتظار کشف شدن هستند و کافی است مسئولان توجه و محبت داشته باشند تا شاهد رشد و شکوفایی خلاقیت و استعداد‌های ناب ورزشی در سراسر کشورمان ایران باشیم. اینگونه است که اندیشه جوانان پاکیزه و مثبت خواهد ماند و زمانی که احساس کنند میدان تلاش مانند تشک کشتی مهیاست به اخلاق‌مداری گرایش پیدا می‌کنند. زمانی که انسان معنا و هدف خود را در زندگی پیدا می‌کند برای لذت بردن به محرک‌های دیگر احتیاجی ندارد. ورزش اتمسفر مثبتی دارد و برای نسل جوان بستر‌سازی می‌کند، بنابراین به علاقه‌مندان کشتی پهلوانی توصیه می‌کنم با تمرین و تلاش، خود را در این مسیر قرار دهند.

چه هدفی را در ورزش دنبال می‌کنید و موفقیت ورزشی خود را مرهون زحمات چه کسانی می‌دانید؟

در حال حاضر هدفم تمرین برای مسابقات قهرمانی جهان است و با انگیزه بالا بردن پرچم کشورم در رقابت‌ها و مفتخر شدن پدر و مادر و مربیانم تلاش می‌کنم. حمایت همیشگی والدین و مربی باعث پیشرفتم شده است به همین دلیل از آنها قدردانی می‌کنم. از «محمدهاشم کوهستانی» مربی ارشمند فارس که در آکادمی پوریای ولی مرودشت برایم وقت و انرژی می‌گذارد، تشکر ویژه می‌کنم. او یک مربی در کلاس جهانی است و برای پیشرفت شاگردان خود همه کار می‌کند و کشتی‌گیران را به مقام‌های ارزنده‌ای رسانده است.

حمایت هیات کشتی فارس چگونه است؟

هیات کشتی فارس به‌خصوص هیات کشتی شهرستان مرودشت همواره کشتی‌گیران را مورد حمایت قرار داده است. «محمدمهدی برومندی» نماینده مرودشت در مجلس شورای اسلامی نیز برای موفقیت ورزشکاران این شهرستان تلاش فراوانی می‌کند. باشگاه پوریای ولی از سال 92 با کسب مدال‌های کشوری و انتخابی تیم‌ملی به‌عنوان پرافتخار‌ترین باشگاه کشتی فارس نام خود را ثبت کرده است. امسال نیز 10 مدال در رده‌های سنی مختلف خردسالان، نونهالان، بزرگسالان و امید کسب کرده و می‌توان به جرات گفت که این باشگاه قطب کشتی پهلوانی جنوب کشور است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید