• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 1 بهمن 1397
کد مطلب : 45467
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/MA6B
+
-

2 هزار نفر بدون مدرسه

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مرکزی: 14 قطعه زمین برای ایجاد فضای آموزشی در کوی کوثر در نظر گرفته شده است

آموزش
2 هزار نفر بدون مدرسه

مریم جباری |   اراک - خبرنگار :


«کوی کوثر» یکی از شهرک‌های تازه‌تاسیس در حاشیه‌ اراک است که با هدف اسکان جمعیتی بالغ بر ۲۰ هزار نفر در قالب 5 هزار واحد مسکونی ساخته شده است. حدود 2 سال پیش مجتمع ۶۶۰ واحدی «صدرا» در این شهرک به بهره‌برداری رسید و مجتمع «سپاس» نیز با وجود این‌که عملیات محوطه‌سازی آن به طور کامل به اتمام نرسیده بود، به متقاضیان تحویل داده شد. در حال حاضر حدود 2 هزار واحد مسکونی این شهرک در اختیار خانواده‌های اراکی قرار گرفته،‌ اما مشکلات زیرساختی مانند نبود مدرسه و سیستم آموزشی، کمبود اتوبوس و تاکسی، فضای سبز، محوطه بازی کودکان و...‌ در این شهرک، باعث اعتراض ساکنان آن شده است.

 البته مسئولان‌ اداره کل نوسازی مدارس آموزش و پرورش استان مرکزی به دنبال تأمین زمین و در جست‌وجوی خیر و کمک‌های مردمی برای ساخت چندین مدرسه در کوی کوثر هستند، اما بعد از گذشت چند سال هنوز این شهرک از امکانات اولیه شهری برخوردار نیست.


مشکلات نبود مدرسه 

یکی از ساکنان کوی کوثر درباره مشکلات این شهرک می‌گوید: مشکل عمده ساکنان این شهرک که از ابتدا با آن روبه‌رو بوده‌ایم و هنوز رفع نشده است، نبود مدرسه در این شهرک است. در این چند سال ما با دردسرهای فراوان فرزندان خود را چند کیلومتر دورتر از شهرک ثبت‌نام می‌کنیم. غیر از هزینه اضافه رفت و آمد و ایمنی راه‏، والدین همیشه نگران فرزندانشان هستند.
«پیمان توکلی» می‌افزاید: به نظر می‌رسد یک مدرسه در حال ساخت است ولی معلوم نیست چه زمانی آماده می‌شود.‌ با این جمعیت که در شهرک مستقر شده‌اند، حداقل 10 مدرسه نیاز است.


نیاز به کمک خیران 

مدیر مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی اظهار می‌کند: کوی کوثر سال 1390 توسط بنیاد مسکن با ظرفیت اسکان 5 هزار نفر ساخته شد و هم‌اکنون 2 هزار نفر در آن سکونت دارند. اما این جمعیت از فضای آموزشی برخوردار نیست.
«حسن مظاهری» به همشهری می‌گوید: یکی از مشکلاتی که در این منطقه وجود دارد، رفت و آمد دانش‌آموزان برای تحصیل به سطح شهر اراک است که باعث بروز مشکلات بسیاری برای والدین شده و آنها هر روز نگران رفت و آمد فرزندانشان به مدرسه هستند.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به پیش‌بینی استقرار 5 هزار خانوار در این منطقه، احداث 16 واحد آموزشی در کوی کوثر ضروری است تا مشکل دانش‌آموزان در تمامی مقاطع تحصیلی برطرف شود. این در حالی است که متأسفانه تاکنون هنوز یک فضای آموزشی در این شهرک ساخته نشده است. مظاهری تصریح می‌کند: قطعا استفاده از ظرفیت خیران با توجه به اعتبارات کم و هزینه‌های بالای آموزش و پرورش می‌تواند در پیشبرد این هدف بسیار تأثیرگذار و دارای اهمیت باشد. بنابراین باید تلاش کنیم که از ظرفیت خیران برای رسیدن به اهداف آموزشی و توسعه فضاهای آموزشی استان به‌ ویژه در منطقه کوی کوثر 
بهره بگیریم.


بنیاد مسکن باید زمین مدرسه را بدهد

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی نیز می‌گوید: یکی از وظایف اصلی این نهاد آموزشی ایجاد کلاس‌های جدید درس با فضاهای آموزشی استاندارد و به‌روز است. ما موظف به ارائه خدمات آموزشی به مردم هستیم و در این زمینه از تمامی ظرفیت‌های موجود استفاده خواهیم کرد.

«شهریار فولادوند» بیان می‌کند: متأسفانه میزان اعتباراتی که به بخش آموزش و پرورش تخصیص داده می‌شود، بسیار کم است و همین مساله باعث شده است که نتوانیم در جهت توسعه فضاهای آموزشی گام برداریم. با توجه به این‌که کوی کوثر توسط بنیاد مسکن ساخته شده، پس تأمین زمین برای ساخت مدرسه در آن نیز بر عهده این نهاد است. البته بعد از تأمین زمین هم به دلیل وجود مشکلات مالی برای ساخت 16 واحد آموزشی مورد نیاز با مشکل مواجه هستیم. در این زمینه خیران باید ورود کنند تا بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم، زیرا تا زمانی که این اتفاق نیفتد، با توجه به این‌که هیچ اعتبار و بودجه خاصی در اختیار ما نیست، نمی‌توانیم به راحتی بر این مشکل 
غلبه کنیم.

وی می‌افزاید: ما نیز بر این باوریم که نبود فضای آموزشی در کوی کوثر هم‌اکنون به یکی از معضلات اصلی و مهم مردم تبدیل شده است. اما مشکلات و مسائل اعتباری زیادی در این زمینه وجود دارد و چنانچه ردیف اعتباری برای این مهم در نظر گرفته شود، اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.


سازمان نوسازی مدارس، موظف به ایجاد فضای آموزشی 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی با اشاره به این‌که 14 قطعه زمین برای ساخت فضای آموزشی در کوی کوثر در نظر گرفته شده است، بیان می‌کند: بعد از احداث واحدهای مسکونی، با سازمان نوسازی مدارس تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسانده‌ایم که برای ساخت این تعداد فضای آموزشی انجام سفت‌کاری توسط بنیاد مسکن و نازک‌کاری توسط سازمان نوسازی مدارس انجام شود. 

«محمدرضا رضافرح» به همشهری می‌گوید: در این زمینه ما به تعهدات خود عمل کردیم، اما متأسفانه سازمان نوسازی مدارس تاکنون به وظیفه و تعهد خود عمل نکرده است. این سازمان با وجود پیگیری‌هایش برای جذب خیّر تاکنون نتوانسته است خیّری را برای انجام این کار معرفی کند. در حال حاضر یک فرد برای راه‌اندازی مدرسه غیرانتفاعی معرفی شده و ساخت اولین مدرسه در حال انجام است. 

اما در حقیقت سازمان نوسازی مدارس موظف است بر اساس قانون در 3 مقطع موجود فضای آموزشی راه‌اندازی کند. این‌که برای ساخت فضاهای آموزشی مشکل بودجه و اعتبار وجود دارد، قابل قبول نیست چون فرماندار اراک در جلسات متعدد بر این مساله که حاضر به تأمین بودجه از بخش‌های مختلف برای ساخت فضاهای آموزشی در کوی کوثر است تأکید داشته، اما سازمان  نوسازی مدارس هرگز از این فرصت استفاده نکرده است. وی می‌افزاید: در این زمینه سازمان نوسازی مدارس و آموزش و پرورش نباید وظیفه خود را به گردن دیگری بیندازند و به دنبال خیّر برای ساخت این فضاها باشند زیرا زمین توسط بنیاد مسکن به آنها واگذار شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید