• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
یکشنبه 30 دی 1397
کد مطلب : 45246
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/kLjX
+
-

«ریحانه» مدرسه‌ای در معرض تخریب

گودبرداری و ساختمان‌سازی؛‌ بلای جان مدارس فرسوده

گزارش کوتاه
«ریحانه» مدرسه‌ای در معرض تخریب

مدارس فرسوده در تهران یکی از معضلات اصلی شهروندان در سال‌های اخیر است؛ مدارسی که از سوی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و آتش‌نشانی ناایمن معرفی شده‌اند اما به‌دلیل مشکلات اعتباری آموزش و پرورش همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. این معضل اما وقتی دوچندان می‌شود که مالکان ساختمان‌های همجوار اقدام به تخریب و ساخت‌وساز ملکشان می‌کنند؛ آنجاست که خطر بیشتری بنای فرسوده مدرسه را تهدید می‌کند؛ اتفاقی که هفته گذشته برای مدرسه‌ای در منطقه2 تهران رخ داده و والدین را نسبت به حضور فرزندانشان در مدرسه نگران کرده است.

ماجرا از این قرار است که تخریب و گودبرداری در کنار مدرسه ابتدایی دخترانه ریحانه در منطقه 2 آموزش و پرورش شهر تهران در محدوده (تهران‌ویلا) باعث تخریب دیوار حیاط و ترک برداشتن دیوار 2 کلاس آن شد اما همچنان مدرسه باز است و دانش‌آموزان سر کلاس حاضر می‌شوند.

پنجشنبه هفته گذشته والدین دانش‌آموزان این مدرسه با ارسال عکس‌هایی از خطر فروریختن ساختمان قدیمی مدرسه خبر داده و اعلام کردند که سازنده زمین همجوار حاضر نیست عملیات عمرانی خود را متوقف کند. صبح روز شنبه برای بررسی وضعیت، به مدرسه رفتیم که متوجه شدیم سازنده، دیوار پشت مدرسه را که ترک خورده از بیرون سیمان کرده تا چیزی مشخص نباشد.

از سوی دیگر، والدین دانش‌آموزان در اعتراض به گودبرداری خطرناک روز گذشته در آموزش و پرورش منطقه 2 تجمع کرده بودند و خواهان انتقال فرزندانشان به مدرسه دیگر یا مقاوم‌سازی‌ بنای مدرسه فعلی شدند. یکی از والدین دانش‌آموزان در این‌باره به همشهری توضیح داد: «ساختمان این مدرسه آجری است و شاید مربوط به 40سال پیش باشد، به همین دلیل بنای آن اصلا استحکام لازم را ندارد. زمین کنار مدرسه  زمانی که تخریب شد و سازنده اقدام به مرحله اول گودبرداری کرد، دیوار آجری حیاط فروریخت و سقف و دیوار 2 کلاس متصل به آن هم ترک خوردند.»

او افزود: « با این حال کلاس‌ها برگزار می‌شد تا اینکه ما نگرانی‌مان را به مسئولان مدرسه منتقل کردیم و آنها نیز وارد مذاکره با سازنده شدند اما او کار خود را متوقف نکرد و درنهایت با پیگیری‌های مدیر مدرسه، صبح شنبه شهردار منطقه و رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه از مدرسه بازدید کردند ولی هیچ نتیجه مشخصی را به ما اعلام نکردند.»

فعلا 2 کلاس درس در معرض خطر از سوی خود والدین تعطیل شده اما سازنده هیچ تعهدی نسبت به توقف گودبرداری خود نداده است. این روزها به‌علت تکرار حوادث تلخی همچون آتش‌سوزی در مدرسه اسوه حسنه در زاهدان و چپ کردن اتوبوس حامل دانشجویان در دانشگاه علوم و تحقیقات و چند سرویس مدرسه، خانواده‌ها روی ایمنی محل تحصیل فرزندانشان حساس شده‌اند. از سویی تعداد مدارس فرسوده در تهران یکی از خطرات جدی است که دانش‌آموزان را تهدید می‌کند. علی شهری، مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران در این‌باره به همشهری گفته بود: «۱۴۶۱ مدرسه با ۱۷ هزار و ۵۳۲ کلاس درس در استان تهران فرسوده بوده و نیازمند مقاوم‌سازی‌ یا تخریب و بازسازی هستند. بیشترین مدارس فرسوده نیز ابتدا در شهر تهران و پس از آن در شهرری، اسلامشهر و شهریار هستند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید